Tehergépjármű szélvédőcseréje

A haszongépjármű-karbantartás, -szerelés, -javítás mostoha szakterület Magyarországon. Talán egyedül vagyunk a világon, ahol nincs ebben állami szakképzés. Felvetettük lapunkban is ennek hiányát, sőt továbbmentünk az „illetékesekhez”. Süket fülekre találtunk. És ez már legalább két évtizedes történet. Nagy szükség lenne ezirányban képzett szakemberekre például a „nemzeti” Volán vállalatnál, a márka- és független haszongépjármű-szervizekben. Működnek, mert muszáj. Rájönnek a fortélyokra, belejönnek saját kárukon, illetve képezhetik magukat a gyártói és beszállítói tanfolyamokon, például a Knorr-Bremsénél, Webastónál, Wabcónál.

Az bizony nem igaz, hogy a teherautó nem más, mint nagyra nőtt személyautó, tehát a „sima” autószerelői ismeretek elegendőek haszongépjárművek javításához is.

A szélvédő cseréje is sokkal összetettebb munkafeladat tehergépkocsiknál, autóbuszoknál, mint egy személyautónál. Természetesen ez sem ördöngösség. Szokták mondani, hogy lépésről lépésre adják magukat a szerelési műveletek. Jó képességű szerelőnek nem okozhat gondot. Ebben azonban minden esetben bízni azért nem lehet, gondoljunk csak a légfékre, a turbókompaund motorra. De a szélvédőcserének is van sajátos, „nagy vasakhoz” szükséges technológiája. 

Az Autóüvegezési Szakkiállítás kapcsán választottuk most ennek a technológiának a bemutatását. Autó- és haszongépjármű-szerelő műhelyek is vállalkozhatnak erre, szolgáljon ez az anyag szakmai támogatásul. 

Nem szabad, hogy a kamerás és más érzékelőkkel is szerelt szélvédő nagy gondot okozzon. 

Fokozott tisztasági előírások, kesztyűviselés előírt. Ismerni kell a szélvédőről a kamera műszeregység lebontási fogásait, a csatlakozószéthúzási (vagy csatlakoztatottan maradó) egységeket. Visszaszerelésnél a rögzítőcsavarok meghúzási nyomatékát. Vajon van a műhelynek kis nyomatékokra (például 2,5±0,5 Nm) nyomatékkulcsa?

A szélvédőcseréhez szorosan kötődik a kamera-újrakalibráció (ADAS kalibráció). Fel van erre a műhely készülve tudással és berendezéssel? Vagy, mint egy elhanyagolható műveleten – mert ez ennek tartja –, egyszerűen átlép rajta?

Kell ide is, mint számos művelet elvégzéséhez, a helyes szerelési sorrendhez a kotta!

Leírásunkhoz a Renault Truck szélvédőcsere képes műveleti utasításának néhány ábráját vettük át a Renault Trucks Magyarország engedélyével.


Miért szerelésigényes a teherautó szélvédőcseréje?

Mint azt a technológia nagyon sok képe mutatja, a „levetkőztetés”, hogy a szélvédő szabad környezetéig eljussunk, a környező szerelvények, burkolatok lebontását igényli. A szélvédőcseréhez szükséges munkaidő jelentős részét ez teszi ki.

Csak ízelítőként néhány műveleti elem:

  • a regisztrációs matrica óvatos eltávolítása,
  • ha a teherautó riasztóval szerelt, annak inaktiválása típusfüggő ismereteket kíván, 
  • a negatív akkusaru levétele és póluszáró kupak (!) felhelyezése,
  • külső, felső napellenző (vízorr) és tartóelemeinek lebontása,
  • kapaszkodók leszerelése,
  • ablaktörlők és vízcsövek bontása,
  • frontpanel és takaróelemek leszerelése,
  • díszlécek és a függönytartó elemek lebontása,
  • A-oszlopok takarópaneljeinek eltávolítása,
  • mikrofonok leszerelése,
  • jeladók leszerelése a szélvédőről (1–14. ábrák),
  • műszerfali takaróburkolatok kiemelése,
  • szélvédő külső függőleges takaró-elemeinek eltávolítása.
  • A kamera és szenzor kiszerelését az 1–14. ábrák mutatják.


1. ábra

 


2. ábra


3. ábra


4. ábra


5. ábra


6. ábra


7. ábra


8. ábra


9. ábra


10. ábra


11. ábra


12. ábra


13. ábra


14. ábra

 

A szélvédő kivágása

Ezek után megkezdődhet a szélvédő (ragasztó) kivágása. Nagy szélvédőknél ajánlott profi kivágószerszám, -készlet használata. A tapadókorong kézi pumpával biztosítja a stabil illeszkedést a szélvédőn, huzalhúzó rendszer terelőgörgővel, vágódrótcsévélő csiga behajtófejjel. A szélvédőkivágó szál lehet drót (három szálból fonott), lehet szintetikus szál, ez a gyári technológiában ajánlott. A műanyag szál puha és rugalmas, megakadályozza a festék és az érzékeny felületek károsodását, nagyon jó vágási teljesítményű, összehasonlítható a hagyományos fém vágóhuzalokkal. Gyakorlat teszi a mestert – a kivágáshoz tapasztalat és gyakorlat kell. Általában 5 pozíció elegendő a kivágáshoz.

A maradék ragasztót távolítsuk el, vigyázva, hogy fel ne sértsük a lemezbevonatot.

Következik a szélvédőüveg központosító és oldalirányú megtámasztást adó elemek felszerelése.

A szélvédőt tegyük a helyére, a központosító elemeket illesszük be, rögzítsük le. Ügyeljünk a felső tömítés megfelelő elhelyezkedésére.


15. ábra


16. ábra


17. ábra


18. ábra


19. ábra


20. ábra


21. ábra


22. ábra


23. ábra


24. ábra


25. ábra


26. ábra


27. ábra


28. ábra


29. ábra


30. ábra


31. ábra

A szélvédő beragasztása

Az üveg előkészítése (tisztítás, ragasztófelület kezelése), a ragasztófelhordás (H és L méretek), száradási idő betartása szigorú technológiai előírás szerint történjen. Helyezzük be az üveget, rögzítsük a helyzetét. Száradás alatt ne mozgassuk a járművet, ne billentsük a kabint. 

Szereljük le az üveghelyzet-pozicionáló oldalsó és alsó támasztóelemeket.


32. ábra


33. ábra


34. ábra


35. ábra


36. ábra

Megkezdhetjük a komplettírozás időrabló műveletsorát. A szenzorok visszaszerelése nagy figyelmet, tisztaságot, finom kézi munkát igényel.

Akku visszakötése, riasztó aktiválása. 

Ha szükséges, rendszerteszterrel illesztenünk kell a szenzorokat, köztük az esőszenzort is.

Ne felejtsük el a regisztrációs matrica visszaragasztását és a keréktámasztó ékeket is kivenni…

Eredményes munkát kívánunk!


Ajánlott irodalom: Sekurit partnerszerviz, Autótechnika, 2019/5. szám