Alvázplatformok – 4. rész

Az autóiparban jó ideje bevett gyakorlat, hogy a gyártók járműmodelljeiket különféle platformokra építik. A már nem új elgondolás logikus, a platformrendszer alkalmazásával a fejlesztéssel és gyártással kapcsolatos költségek csökkennek azáltal, hogy sok számos modell alapja teljesen vagy részben azonos. Ezek a platformok lehetővé teszik a főegységek (motorok, hajtóegységek, tengelyek, felfüggesztések és kormánymechanizmusok) variációit, amelyek a gyártók különböző márkáinak különböző karosszériáihoz és hajtásláncaihoz illeszkednek. Napjainkban a platformkoncepció az autóépítés alapeleme, a hajtásmódok sokféleségében még inkább jelentőséget kap, a hagyományos, a hibrid és a teljesen villamos hajtások átfedései, keveredése kapcsán összetett a kép. Előző számunkban megkezdett rendszerező, újdonságokat is felvonultató összefoglalónkat további márkákkal folytatjuk.

 

SUBARU

A Subaru Global Platform (SGP) és a Subaru Global Platform Evolution (SGP-E) platformokat 2016-ban, illetve 2020-ban vezették be. Az SGP moduláris vázszerkezete, a Subaru Global Platform 70%-kal merevebb szerkezettel büszkélkedhet mind a torziós, mind az első felfüggesztés merevségében, és 100%-kal merevebb az első oldalsó hajlítási és hátsó segédkeret merevségében az előző szerkezethez képest. A karosszériát érő igénybevételekről ebben a cikkünkben (https://autotechnika.hu/cikkek/karosszeria/13861/hasznalt-autok-karosszeriajanak-gyorsfelmerese-es-ami-moegoette-van) írtunk. A rendkívül ellenálló SGP platform fokozott biztonságot, dinamikát biztosít, valamint csökkenti a zajt, a rezgést és növeli a merevséget (NVH: Noise, Vibration, and Harshness). A platform már az Ascent, Impreza, XV, Legacy, Forester típusoknak és a következő generációs Outbacknek is alapul szolgál.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.