Új utakon a villanyautó karosszéria-építés

A villanyautó – nyugodtan mondhatjuk – az autó újjászületése, itt az alkalom, hogy minden részletét a tervezők, a konstruktőrök és a technológusok újragondolják. A régi gyártósorokon nem lehetséges, hogy egy régi és egy villanyautó kövesse egymást. Új gyárak, új technológiájú szerelősorok létesülnek. Miután ott a mumus, a nagyon súlyos akkupakk, mindenhol máshol kell a tömeget csökkenteni. Új karosszériastruktúra, új anyagok, új rögzítéstechnika. Ha már mód van az újításra, ezzel a gyártók élnek is, soha nem látott integrált elemek, hatalmas öntött vázelemek jelennek meg. Az új anyagoknak és technikáknak köszönhetően jelentős a karosszéria tömegcsökkentése, mivel a „fehér karosszéria”* (komplett platform és karosszéria) tömege kisebb lesz, mint a sokelemű karosszériáé.

Gyorsabb a szerelés, bizonyára hosszabb távon gazdaságilag sem előnytelen. A karosszériajavítóknak szakmájukat és annak biztonságtech - nikáját újra kell tanulniuk, némi előnye annak van, aki az alukarosszéria javításában már otthon van, de ő se bízza el magát.

Nem mondunk újat, hogy az új korsza - kot a nagy sorozatú karosszériaépí - tésben is a Tesla kezdte. Írtunk erről az Autótechnika 2020/8. számában részletesen „A Tesla karosszériafej - lesztése” című cikkünkben. Követőkre talált, olvashatjuk a nemzet - közi és hazai villanyautós-portálokon, a gyártók honlapjain.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.