Könnyűszerkezetek és a villanyautók felépítése
A villanyautók – ki ne tudná – egyik nagy problémája (ebből bőven akad), a nagy tömeg, pontosabban szólva a nagy akkumulátortömeg. Kézenfekvő az is, hogy mi a tömegcsökkentés helye: a karosszéria. Ha feltöltött az akku, ha nem, egyforma a tömege, amit mindig hurcolnia kell. A könnyűszerkezetes építésmód nemcsak úri passzió, hanem parancs. Most már nemcsak néhány gyártó szerkezeti anyaga az alumínium, hanem kötelezően mindenkié. Az acél sem hiányozhat, hiszen például egy alu héjszerkezet csekély sérülésének a javítása is – nemcsak technológiája szerint – problémás, hanem zsebbevágó is. Ha a váz nagy öntött alumíniumszerkezetei sérülnek, az azonnal gazdasági totálkárt jelent. Mostanában szembesülünk, tulajdonosok és biztosítók, ezzel is.
A héjszerkezet, a tömegcsökkentés miatt, ha szénszál-erősítésű kompozitok egyike, sokat segít. Ma még előállítási gondokkal, gyenge termelékenységi mutatókkal és nagy árral küszködnek gyártóik.
A következő képek a modern könnyűszerkezetes, köztük elektromos autók karosszériaépítéséből adnak példákat (lapszámunk egy másik cikke külön is foglalkozik a Tesla felépítményekkel). Villanyautó a Jaguar I-Pace, mely sorozatgyártású BEV-modell és a VW ID.3, ami most kerül az autószalonokba. A Hyundai RM15 Concept (Racing Midship 2015) raliautó az extrém tömegcsökkentésre ad példát.