Az új VW Passat karosszériája

A Volkswagen 41 évvel ezelőtt mutatta be a Passat első generációját. Azóta ebből a sikeres típusból valamennyi földrészen 22 milliónál is többet értékesítettek. Az új Passattal a Volkswagen a középkategória jelenleg egyik legprogresszívebb modelljét mutatta be. Az innovatív asszisztens-, infotainment-, komfort- és hajtásrendszerek olyan korszakot nyitnak meg, még nagyobb szerepet játszik a hálózati összeköttetés, amely kommunikatívabb és fokozottabb vezetési élményt nyújt, és mindenekelőtt még biztonságosabb.

Az új Passat számos technológiai megoldása nemcsak ebben a modellcsaládban kerül először alkalmazásra, hanem a Volkswagen márka programjában is újdonság. Ezekhez olyan rendszerek tartoznak, mint az aktív információs kijelző (a teljesen digitális műszerfal), a kitolható Head-up kijelző, az új hátsó szórakoztatórendszer, a gyalogosfelismeréssel rendelkező Front Assist plus City vészfékezési funkció, az Emergency Assist (a gépkocsi megállítása vészhelyzetben), a Trailer Assist (az asszisztensrendszerrel támogatott manőverezés utánfutó vontatásakor) és a torlódásasszisztens. Mindezeken kívül a Volkswagen az új Passattal már a harmadik, Plug-In hibrid hajtással rendelkező modellt vezette be a piacra.

A 2015. évi Passat – a 8. generáció – karosszériája, a padlólemez és a felépítmény, teljesen új konstrukció. Az alaplemez az ún. moduláris MQB (Modulare Querbaukasten) építésnek felel meg, melyet a VW a Golf 2013-as modelljénél alkalmazott először. Követelmény volt a tömegcsökkentés és az ütközési biztonság növelése. Mind a limuzin, mind a kombi karosszériánál mindösszesen 24 kg tömegcsökkenést értek el. A tömegcsökkenést, mely nemhogy az ütközési biztonság rovására ment volna, hanem azt tovább tudta növelni, több tényező eredményezi:

– az ún. geometrikus – profiloptimalizált – könnyűszerkezetű építés,

– a nagy szilárdságú és a melegen alakított nagy szilárdságú acélok fokozott alkalmazása, a korábbi modellhez képest 15%-ról 27%-ra növelték,

– a lemezalakítás modern technikáinak alkalmazása (Tailored Rolled Blank Technologie), ilyen a hátsó kereszttartó, mely az oldalütközésekkel szembeni merevséget növeli, ennél az elemnél az állandó anyagvastagsághoz képest 1 kg tömegcsökkentést értek el.

A karosszéria szilárdságának növelése jobb akusztikai tulajdonságokat, kisebb lengési hajlamot és így még jobb komfortérzetet tud adni.

A lézerhegesztés az ajtó- és ablakkereteknél keskenyebb hegesztési zónát eredményez (Schweißflansche). Ez nagyobb beülési ajtó keresztmetszetet és a keskenyebb oszlopok révén jobb kilátást eredményez.

Az oldalsó keretet a melegen alakított küszöb belső rész, az A-oszlop belső része és a felső tetőkeret melegen alakított acélból készült belső és külső profilja együtt képezi.

A rendszert a B-oszlop erősítése zárja le, amely ugyancsak melegen alakított acélból készül.

A padlólemez szilárdságát, csavarómerevségének növelését, tömegcsökkentését nagy szilárdságú lemezanyagokkal és profilelemekkel érték el. Ennek eredménye az alaplemeznél 18 kg-os tömegcsökkenés. A merevséget a padlólemez konstrukciójával tudták növelni, a középen húzódó alagúttal, az alagútelemhez kötött alsó és felső lábtéri kereszt­tartóval, a belső küszöbprofilokkal és a hátsó üléstartó keresztmerevítővel.


(szürke: hagyományos acél, piros: nagy szilárdságú acél <1000 MPa, lila: melegen alakított acél)

A következő acélokat alkalmazzák a Passat limuzinban:

– Hagyományos acél 56,1%

– Ultranagy szilárdságú acél 17%

– Melegen alakított acél 26,5%

A Limuzin kalaptartója alumíniumból készül.


A lemezalakítás modern technikája a Tailored Rolled Blank Technologie, ilyen a hátsó kereszttartó, mely az oldalütközésekkel szembeni merevséget növeli, ennél az elemnél az állandó anyagvastagsághoz képest 1 kg tömegcsökkentést értek el.

Az alábbi acélfajták kerülnek a Passat Variantban alkalmazásra:

– Hagyományos acél 56,1%

– Ultranagy szilárdságú acél 17%

– Melegen alakított acél 26,5%

A felszereltségi változattól függően maximum kilenc légzsák lehet beépítve. A vezető és a vezető melletti utas első légzsák­egysége egyfokozatú, a vezető melletti utas első légzsákja kulcsos kapcsolóval kikapcsolható. A vezető és a vezető melletti utas számára oldalt, az ülések háttámláiba, a hátul ülő utasok számára pedig a C-oszlopokon lévő burkolatokba vannak légzsákegységek beépítve. A Limuzin és a Variant légzsákegységei azonosak.


Frontális ütközésnél a váznyúlvány irányított mozgását megtervezték, a váznyúlvány megkívánt töréspontját (elhajlási pontját) lemezbetét válaszfalelem beépítésével érik el.

Az első ütközésérzékelő a műanyag részegységtartóra középen, a motorháztetőzár tartományában van beépítve. A nyomásérzékelők az első ajtók belső oldalára bajonettzárral vannak rögzítve. A gyorsulásérzékelők a karosszériára a C-oszlopoknál csavarral vannak rögzítve. A légzsákvezérlő egység a középalagútra van csavarokkal rögzítve.

Gyártáskor egyes tartományokra alvázvédő anyagot hordanak fel különböző vastagságban (300 μm és 500 μm). A vastagabb réteget a pótkerék-besüllyesztés alsó oldalára viszik fel.


A karosszériastruktúrában vannak alumínium és acél elemcsatolások is. Ennek technológiáját az ábrán követhetjük nyomon. A zöld színnel jelölt, előzetesen konfekcionált alumíniumlemezbe lyukasztással acélcsapot ültetnek. Az acéllemez felületére ragasztót visznek fel, majd az acélcsappal az alu. lemezt az acéllemezzel összesajtolják és ellenálláshegesztéssel összekötik. A ragasztás galvanikusan elválasztja a két anyagot és növeli a szerkezeti elem szilárdságát.

Az alvázszám a karosszéria több pontján megtalálható (legkisebb beütési mélység: 0,3 mm):

– a gépkocsi-padlólemez hátsó részén,

– a padlólemez jobb oldali első részén,

– a szélvédőkereten bal oldalon alul,

– a jobb oldali felső hossztartón.

A típustábla a bal oldali (Kínában a jobb oldali) B-oszlopon alul található. A gépjármű-adathordozó a menetirány szerint jobb oldalon, a pótkerékmélyedésen található.

Forrás: Volkswagen Gépjármű-szakértői hírlevél, VSO-4/1 Baleseti kár menedzsment, Porsche Parts Center, 1/2015.