Alul acél, felül alumínium

A hibrid karosszériaépítés nem új találmány: több gyártó is alkalmazott már különböző anyagokat egy adott karosszériában, viszont a 3. generációs TT-ben alkalmazott megoldások megérdemelnek egy külön fejezetet. Ismert probléma, hogy az első generációs TT-k fara túl könnyű volt, ezért nagy sebességnél az úttartása bizonytalanná vált. Az első megoldási kísérlet, a hátsó „szárny” nem biztosított kellő leszorító erőt, ezért a könnyű építési módról hibridre váltottak, hogy a farrész tömegének és merevségének növelésével a menetdinamikai tulajdonságokat javítsák.

Az új karosszéria minden külső eleme alumíniumból készül: az első sárvédő, az oldalfalak, a tető, az ajtók és a csomagtérajtó ➊.


➊ A robbantott ábrán láthatók a különböző anyagok alkalmazási helyei a 3. generációs TT-n

Mivel az alsó karosszériarészek acélból készülnek, ezért a legkülönfélébb, műhelyekben nehezen reprodukálható kötési eljárásokat is alkalmaznak:

– ponthegesztés – 3020 pont a teljes karosszérián,

– üreges szegecselés ➋ – 1113 üreges szegecs az oldalsó elemeken, az ajtókon, a tetőn, az első kerékjáratokban és az autó farában,


➋ 44 szegecselési pontnál alkalmazták a teli szegecseket.

– teli szegecselés ➌ – 44 teli szegecs a csomagtérajtó vázában,


➌ 1113 üreges szegecs található a jármű teljes karosszériájában

– önmetsző csavarok ➍ – 128 csavar az oldalsó elemeken és a tetőlemezen,


➍ 199 ponton formálják össze a két lemezt úgy, hogy közöttük alakzáró kötés alakuljon ki

– egybeformázás ➎ – 199 ponton a két lemezt egyszerre formázzák úgy, hogy azok nem tudnak szétválni, a hátsó kerékjáratoknál és a faroklemeznél alkalmazzák,


➎ Az önmetsző csavar a kúpjának forgásából keletkező súrlódási hővel megfolyatja az anyagot és így jut át rajta, miközben menetet formál bele

– lézerhegesztés ➏ – összesen 4,9 méter, az A-oszlopnál, a tetőkeretnél és a küszöbnél,


➏ 4,9 méter lézerhegesztési varrat található az új TT-n, melynek javítása műhelyi körülmények között gyári minőségben nem lehetséges

– MIG/MAG-hegesztés – 1,9 méter,

– ragasztás – 76 méter, főképp, ahol acél- és alumíniumelemek találkoznak.

A lézerhegesztés technológiája olyan szép, szinte láthatatlan varratot eredményez ➐, amit nem szükséges eltakarni. Például a tető középső és szélső elemeinek a találkozásánál sincs utókezelve a hegesztés. Mivel a műhelyekben ez a technológia még nem elérhető, ezért szegecseléssel és ragasztással illeszthetik helyére a tetőlemezt egy esetleges baleset után, illetve egy javíthatatlan horpadásokkal járó jégkár esetében.

Forrás: Audi Media, ASP 2014/05.