VW Golf VII karosszéria

A Golf 2013, a Golf VII generációja a Volkswagen első gépkocsija, amely az új, átfogó koncepció, a „moduláris keresztmotoros építőszekrény elv” (MQB) alapján készült. Az MQB a Volkswagen-konszern új járműfelépítési stratégiája, melynek keretében számos motort, részegységet és rendszert teljesen újonnan fejlesztettek ki. A Volkswagen márka vezetésével 2012-ben vezették be ezt a rendszert a Volkswagen, Audi, Skoda és Seat márkáknál. A Volkswagennél az MQB-elvet alkalmazzák a Polo, Beetle, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, Sharan, Passat, Volkswagen CC esetében, és első járműmodellként a Golf 2013-nál.

Cikkünk a Golf VII kocsiszekrényét mutatja be, „képeskönyvi” módon. Nagy műhelytitkot nem árulunk el azzal, ha elmondjuk, hogy egyegy cikk akkor születhet meg, ha van hozzá igen jó anyagunk. Jelen témánk esetében két alkalommal is közel kerülhettünk a nyers Golf karosszériához. A Porsche Hungária az oktatáshoz maga készített egy felmetszett, a különböző anyagminőségeket színnel jelölt modellt, melyet egy rendezvényük alkalmával megtekinthettünk. A másik alkalom idén volt a lipcsei AMI kiállítás szakképzési standján. A német autós szövetség, a ZDK és a KTI (Kraftfahrzeugtechnisches Institut und Karosseriewerkstätte) mutatta be húzópadra szerelve, elsősorban azért, hogy a szakmának tanulókat toborozzanak. A VW SSP füzeteket is kiadott, melyek a Golf VII kocsiszekrényével foglalkoznak. Ezek nem javítási utasítások, azt a célt szolgálják, hogy a javítók, kárfelvevők, szaktanárok, de akár az értékesítők is megismerkedhessenek a karosszéria újdonságaival, sajátosságaival. Egy karosszériajavító mesternek azonban a képek önmagukban is sokat mondanak. Az ebből leszűrhető ismeretek már sokat segíthetnek a munkában. Ezért választottuk a „képeskönyv” stílust. Cikkünk internetes változata tartalmazza a teljes képmennyiséget, hiszen ezzel nem tölthetünk meg egy egész Autótechnikát.

A KAROSSZÉRIA FELÉPÍTÉSE

Az MQB moduláris keresztmotoros építőszekrény szerves része a rugalmas járműfelépítés. Ezt 5 főbb járműrészegység alkotja. Központi méretnek a pedálok és a kerékközép közötti A jelű méret számít ➊. Ez a méret minden járműnél egységes- és egységesen a menetirányhoz képest keresztben beépített motor helyzetén alapul. A koncepciót meghatározó más méretek, mint a keréktávolság, a nyomtáv, a kerékméret és az üléshelyzet a konszernen belül egyeztetett és változtatható. A kocsiszekrény hosszát, 165 mm eltérést, a fenéklemez méretével állítják be ➋, a szélességet pedig többek között a küszöb méretével és a felfüggesztési pontok változtatásával.


A KAROSSZÉRIA ACÉLANYAGAI

Az új kocsiszekrényhez a korábbihoz képest (Golf VI) nagyobb mennyiségben alkalmaznak nagy szilárdságú acélokat, megoszlásuk az alábbi:

Az acélanyagok minőségét a teljes karosszériára vetítve a ➌. ábra mutatja (a színjelöléseket lásd a táblázatban!).

KAROSSZÉRIAELEM-ALAKÍTÁSI TECHNOLÓGIA

A karosszéria felépítésének fejlesztésénél fontos cél volt a bentülők nagyfokú védelme frontális és oldalirányú ütközésnél és ezzel nem ellentmondva, a karosszéria tömegcsökkentése. Ezért a Golf 2013-nál nagymértékben használták az ultra nagy szilárdságú (melegen alakított) lemezből készült elemeket. Ezen kívül innovatív gyártási technológiákat is, mint pl. a „Tailor-Rolled-Blank” eljárást. A „Tailor-Rolled-Blank” lemezalakítási eljárással készül például a B-oszlop. A Tailor-Rolled-Blank magyar fordítása: méretre (melegen) hengerelt lemez.


Egy kis ismeretfrissítés: a meleghengerlés az anyagra jellemző újrakristályosítási hőmérséklet feletti hőmérsékleten végzett képlékenyalakítási (térfogatalakító) technológia, melynek jellemzői:
– az alakítás során nincs felkeményedés, mert folyamatosan lejátszódik az újrakristályosodás,
– az alakítás mértéke szinte korlátlan,
– kis erőkkel elvégezhető az alakítás, mert az anyag alakítási szilárdsága hőmérséklet-növekedéshatására erősen lecsökken.
Az anyag (lemez) jellemzői a képlékenyalakítás utáni lehűtéssel alakíthatóak.

A „Tailor-Rolled-Blank” technológia lényege, hogy az egy anyagból készülő karosszériaelem – esetünkben a B-oszlop – a hossza mentén nem azonos lemezvastagságú. Ott erősebb (vastagabb), ahol a terhelés megkívánja. A B-oszlopnál az oldalütközés behatási zónájában kell nagyobb lemezvastagság. Azzal, hogy a lemez nem végig azonos keresztmetszetű, tömegcsökkenés érhető el. A ➍. kép mutatja a technológia elvét.

A színek itt a lemezvastagság különbözőségére utalnak: kék 1,5 mm, barna 1,85 mm. (Egy BMW B-oszlop esetében a szakaszok lemezprofilvastagsága felülről lefelé így alakul: 1,2–1,6–2,2–1,4–1,2 mm). A hengerek összeszorító erejét változtatják, így képezhető a különböző lemezvastagság. A hengerek utáni alsó, felső érzékelőkkel mérik a lemezvastagságot, letapogatják a profilt, a kiképzett geometriát, és visszacsatoló jelet adnak a hengerek működtetéséhez. Ily módon egy úgynevezett Tailor-Rolled-Blank-nyerslemez keletkezik. Ezt később hőkezelik. A Golf 2013-nál használták először a Wobble-varratokat (a wobble angol szó, váltakozó, ingadozó jelentésű) a B-oszlop alsó részén ➎.

Ezzel a kötési technikával azonos felületen hosszabb lézervarrat hozható létre. Ez a varrat 3–4-szer jobban terhelhető, mint az egyes hegesztési pontok.

 

KAROSSZÉRIAJELLEMZŐK

Az ütközési utascella-védelmet a gyűrődési zónák, az erőbevezetési utak, a fenéklemez merevsége és az A és B oszlopok kialakítása határozza meg. Fontos további követelmény a karosszéria hajlítási és csavarási (torziós) merevségének a növelése. A torziós szilárdságot a kocsiszekrény hossztengelye mentén, 1 fok elcsavarodást eredményező nyomatékkal jellemzik. A Golf VI esetében 1 fok elcsavarodást 25 000 Nm nyomaték okozott, míg a Golf VII-nél ez az érték 27 500 Nm. Mindkét érték a kategóriában messze a legnagyobb.

A ➏. kép a tűzfal környékén kiképzett torziós „gyűrű” elemeit mutatja. További karosszériaépítési követelmény a lemezzajok csökkentése. A lemezfelületek rezgése a zajkeltés fő forrása, ezt sajátfrekvenciájuk növelésével, a lemezfelületek tagolásával érik el. Erre példa a tűzfal lemezének süllyesztett kialakítása ➐.

A KAROSSZÉRIA FELÉPÍTÉSE

A kocsiszekrényt úgy alakították ki, illetve teremtették meg a variálhatóságot, hogy mind a konnektoros (plug-in) hibrid, mind az elektromos változatokhoz alkalmas legyen. Elsősorban az akkumulátor elhelyezése indokolja a változtatást. (Az e-Golfról is hamarosan beszámolunk, ott kitérünk a karosszériamódosításokra.) A fenéklemez, a kereszttartók és a váznyúlvány anyagait és kialakítását szemlélhetjük a ➑. és a ➒. képeken.

Az ún. platform „fogyókúrája” 18 kg csökkenést eredményezett. A váznyúlvány szelvénykialakítása ➓ is változott: a korábbi „U” alak (Golf VI PQ35) „C” szelvényprofilra változott (Golf VII MQB).

A nyúlvány belső elemének falvastagsága 2,0 mm, a külső csatolt elemé, azonos anyagminőséggel, 1,5 mm. A fenéklemez alján végigfutó, a hátsó dobok kereszttartójáig nyúló erőátvezető elem is méretre hengerelt lemezből készül. Első tagjának falvastagsága 1,75 mm, a hátsóé pedig 1,0 mm ➒. A hátsó kerékjárati dobok közötti kereszttartók (például az üléstartó) és az alagút szilárdsága mind az ütközési, mind a torziós merevséget alapvetően befolyásolják. Az első és hátsó padlólemezt ide kötik be. Az oldalütközés erejét is ez az elem veszi fel. Ennek szerkezetét mutatja a ⓫. és a ⓬. kép.

Ez is Tailor-Rolled- Blank technológiával készül, a lemezvastagság 0,95 és 1,7 mm között változik. A tömegcsökkenés 2 kg. A karosszéria javítása csak a VW gyári technológiával és elemekkel eredményezi azt a passzív biztonságot, mely a tervezési tulajdonságokat hozza. A vágási helyek, a húzatási lehetőségek és méretek, a hegesztési fajták csak a „kottából” olvashatóak ki. Remélhető, hogy a biztosítók csak olyan műhelyeknél engedik meg a javítást, akik rendelkeznek az ehhez szükséges tudással és javítóberendezésekkel.

Fotó: Volkswagen AG, NszI