A VV Sharan karosszériája

Amennyire jól ellátottak szakmai információkkal gyári és független forrásokból az autószerelők és az autóvillamosságiak, annyira információszegény a karosszériások, elsősorban a „lakatolók” helyzete. Az információhiány azonban nemcsak a javítókat, de a kárfelvevő szakembereket és a műszaki szakértőket is sújtja. Karosszériaszerkezeti újdonságokról, új anyagokról, technológiákról kevés a szakmai előadás, tanfolyam meg szinte nincs is. „Üdítő színfolt” a VW által közzétett, műszaki szakértőknek készült hírlevele. Javítani ebből ugyan nem lehet – az anyag is természetesen az ELSA-ra mutat –, de sok hasznos tudnivalóra hívja fel a figyelmet. Ebből nyújtunk át ízelítőt.


A 2011. évi Volkswagen Sharan (kiviteli változatai: Trendline, Comfortline és Highline) kocsiszekrénye teljesen acélkarosszéria, a platformelemei a Passat-Golf padlólemezével azonosak. A nyerskarosszéria alkalmas összkerékhajtású változatokhoz is. A biztonsági utastércellát körbefogó elemek nagy szilárdságú, melegen alakított acélból készülnek ➊.

A tömegcsökkentés miatt és a szilárdság növeléséért a Sharan karosszériájában 13% a nagy szilárdságú acélanyag (>1000 MPa), a többi szilárdsági osztályú acél megoszlását a ➋. ábra mutatja.


 

A padlólemez korrózióvédelmét és a rétegvastagságokat a ➌. képen láthatjuk. Az érintett elemek javítása után a korrózióvédelmét helyre kell állítani, erre útmutatást az ELSA ad.

Az üregvédelemmel ellátott karosszériaelemeket a ➍. kép szemlélteti.



ZAJCSÖKKENTÉS

A Sharan karosszériájának kialakításakor nagy gondot fordítottak a zajcsökkentésre. Az elemek, lemezek közé tett zajcsillapító, kikeményített butilkaucsuk alakos elemek a gyártásnál kerülnek elhelyezésre, például az elemek összehegesztése előtt. Megakadályozzák a lemezrezgéseket, a lemezfelületek belengését, csökkentik a szélzajt és a kocsiszekrény deformálódásából, csavarodásából eredő zajokat is.

Az ➎. és a ➏. képek mutatják ezen csillapítóelemek elhelyezkedését. A kocsiszekrény karambolos javításánál is alkalmazni kell, azaz be kell építeni ezeket a butilkaucsuk alakos elemeket a lemezek összehegesztése előtt.



AZ ALVÁZSZÁM HELYE

Az alvázszámot (VIN, Fahrgestellnummer) több helyen is megtaláljuk, amint azt képeink mutatják. Beütve találjuk a felfüggesztési torony dómjának közelében, az anyósülés sín környezetében és a hátsó ülések alatti kereszttartóban ➐. Plakett van felragasztva a szélvédő üveg mögött és a csomagtérben egy szervizajtóra ➑. Országspecifikusan más helyre is elhelyezi a gyár.



Forrás: Volkswagen Kfz-Sachverständiger Newsletter, VSO/6 Unfallschadenmanagement; az anyag közlésének engedélyéért köszönetet mondunk a POHU Parts Center munkatársainak.