Gyalogos légzsák

A Volvo Car Corporation az első olyan gyártó, amely alapfelszereltségként gyalogoslégzsákkal felszerelt járművet kínál, az új V40 után a V40 Cross Country is gyalogoslégzsákkal szerelt.

A gázolásos balesetek során a legsúlyosabb fejsérüléseket a motorháztető alatti kemény szerkezet, a szélvédő alsó része és az „A” oszlopok okozzák. A légzsák funkciója kettős: egyrészt megemeli a motorháztetőt, hogy alatta rés keletkezzen, másrészt tompítja az ütközést a szélvédő közelében található kemény részekkel.

Az autó elejébe ágyazott hét jeladó érzékeli amikor az autó emberi lábbal kerül közelségbe, illetve azzal ütközik. A vezérlőegység kiértékeli a jeleket, és ha azt emberi lábtól származó jelként értelmezi, kinyílik a gyalogoslégzsák.

A motorháztető csuklópántja tengelyét, a zsanértengelyt kioldószerkezet, gázpatron lövi ki, kapcsolja szét. Gázolás esetén a zsanér csapjainak eltávolításával kiold a motorháztető-panel hátsó, szélvédő felőli két rögzítése. Ezzel egyidejűleg aktiválódik a légzsák, és megtelik gázzal. Felfúvódása során a légzsák felemeli, a kampós ütközőig feltolja a motorháztetőt, amely tíz centiméterrel emelkedik meg, és ebben a helyzetben marad. A motorháztető és a motortér kemény részei között létrejövő rés miatt a motorháztető rugalmas elemként viselkedik, deformálódhat, tompítva ezzel az ütközést a gyalogos becsapódásakor.

Felfújt állapotban a légzsák lefedi az ablaktörlők területének egészét, a szélvédő körülbelül harmadát, valamint az „A” oszlopok alsó részét. A rendszer aktiválódásától a teljes felfúvódásig néhány századmásodperc telik el. A rendszer 20 és 50 km/h sebesség között aktív. A rendszert a gépkocsivezető nem tudja kikapcsolni.

A gyalogosvédelmi légzsákrendszer elemei:

– irányítóegység (PPM modul – Pedestrian Protection Module) (1),

– egyfokozatú, nagynyomású gáztartályból felfúvódó légzsák (2),

– a csuklópántoldó beavatkozók, egy-egy „mikrogáz generátor” (3) és

– 7 gyorsulásérzékelő szenzor (4).

A közlekedés biztonságát növelő, az ütközés utáni sérülés súlyosságát mérséklő rendszerek alkalmazása mindenképpen üdvözlendő. A javítóipar és biztosítók számára azonban helyreállítása kemény és drága „lecke”. A frontsérülésnél újabb jeladók esnek áldozatul, a motorháztető gyűrődésénél valószínű, hogy a javítás csak új elemmel lehetséges, a légzsák és a kioldópatronok alaposan megnövelik majd a számlát. A „szokványos” frontális ütközésnél, amikor a belső légzsákok kinyílnak, a külső légzsák nem aktiválódik, ezért a gépkocsiban ülők mentésénél, a gépkocsi szállításánál – ha nem nyílt ki a gyalogosvédelmi légzsák – a tűzoltóknak, katasztrófavédelmieknek erre is ügyelniük kell!


A Volvo 1997-ben a V70 Cross Country változattal új kategóriát teremtett. Napjainkban a prémium C-szegmensben bemutatkozó új Volvo V40 Cross Country az örökös. A Volvo évente 17 000 darab V40 Cross Country értékesítését tervezi. A teljes darabszám mintegy 50 százaléka európai, és mintegy 30 százaléka kínai vevőkhöz kerül. A V40 Cross Country változata a Volvo Gentben.