A légzsákok az autóval azonos élettartamúak?

A légzsákok már több mint 30 éve teszik biztonságosabbá autóinkat az utakon. 2010-ben ünnepelte a „lufi” 30. születésnapját sorozatgyártásban. Közel 20 éve majdnem minden modellben szériafelszerelés ez az életmentő segédeszköz. Manapság a vezető-, az utasoldali, az oldal- és a fejlégzsákokkal együtt gyakran több mint 6 modul van beépítve egy autóba.

Gyakran definiált a csereperiódus

Ezek a rendszerek mennyire „tartósak”? Nem kevés autógyártó definiált csereperiódust a kezelési utasításokban, szervizfüzetekben vagy a beltérben elhelyezett matricán. „Elemcsere 4 évenként” vagy „a légzsák komplett cseréje 15 év után” vannak feljegyezve. Az okok között szerepel a gázgenerátorban esetlegesen fellépő kémiai-fizikai öregedési folyamat. Következmény: elöregedés miatt nem elegendő gáz fejlődik.

A korai időkben nem volt biztonsággal kizárható a gázgenerátorok öregedési folyamata. Az utóbbi években nagy számban érték el ezek a rendszerek a csereidejüket és néhány autógyártó a korábbi ajánlását revideálta.

Cserehatáridő olykor visszavonva

Ma sok autógyártó a légzsákrendszerek élettartamát az autó élettartamával megegyezőnek tekinti, emiatt nincs szükség a rendszeres cserére. A BMW, a Chrysler, a Jeep, a Dodge, a Kia, a SEAT, a Skoda, a Suzuki és a Volvo ezt adta meg az AUTOHAUS-SchadenBusiness megkeresésére.

Azok a márkák is, amelyek eredetileg cserehatáridőt adtak meg, mint például az Audi, visszamenőlegesen módosították a szervizutasítást, hogy nem szükséges a csere. „A német autógyártók az autók légzsákmoduljait megvizsgálták, és arra az eredményre jutottak, a légzsákmodulok cseréje nem szükséges a jármű teljes élete során. A szervizutasításokban eddig előírt időpontok ennek megfelelően törölték” – áll a VDA egyik közleményében. A VDA közleményében további gyártókat is megemlítenek: Audi, BMW, Daimler, Ford, Opel, Porsche és Volkswagen.

Rendszeres ellenőrzés és csere

Egyes márkák továbbra is ellenőrzéseket írnak elő a normális járművizsgálatok keretén belül. A Toyotánál és a Nissannál például 10 éves kortól kétévenkénti ellenőrzést írnak elő. A komplett csere azonban ezekben az esetekben sem szükséges.

Az Alfa Romeo, a Fiat, a Hyundai, a Lancia és a Renault szigorúan definiált csereperiódust ír elő. Az Alfa Romeónál, a Fiatnál és a Lanciánál számos modellsorozat legkülönbözőbb évjárataitól kezdve egészen az aktuális gyártmányokig terjed a sor. A légzsákrendszert 14, valamint 15 évente cserélni kell. A szíjfeszítők esetében modelltől függően 10 vagy 15 évenként, a spirálkábelt 10 évenként kell cserélni. A Renault-nál a cserekötelezettség csak a légzsákra és szíjfeszítőre vonatkozik elemes tápellátással és 1993 előtti gyártással. Ebben az esetben nem az egész rendszert kell cserélni, hanem csak az elemet kell rendszeresen kicserélni. A Hyundai az 1999-es modellévig ír elő cserét tízévenként.