Kötelező az ESP
2011. november 1-je után az Európai Unióban típusengedélyt szerző személyautókra és könnyű haszonjárművekre kötelező az ESP felszerelése. 2014. október 31-e után minden új gépjárművet el kell látni ESP-vel az Európai Unióban.
Az ESP-kötelezettség része egy szerteágazó intézkedéscsomagnak, mellyel az Európai Bizottság a közúti közlekedést akarja biztonságosabbá tenni. „Az ESP a megcsúszásos balesetek akár 80%-át is megakadályozhatja. A biztonsági öv után ez a legfontosabb biztonsági berendezés az autóban” – állítja Dr. Werner Struth, a Bosch Chassis System Control üzletágának elöljárója. A Bosch fejlesztette ki az ESP-t, és 1995-ben elsőként gyártotta sorozatban. 2010-ben a világszerte gyártott összes személyautó és könnyű haszonjármű (melynek össztömege kevesebb, mint 6 t) 41%-a az elektronikus kitörésgátlóval felszerelt. Európában az összes legyártott személyautó és könnyű haszonjármű 63%-a rendelkezik ESP-vel.
1995 óta a Bosch világszerte több mint 50 millió ESP-t szállított, és ezzel meghatározó módon hozzájárult az elterjedéséhez. 2013-ig előreláthatólag minden második új autó rendelkezni fog ESP-vel.
Az ESP világméretű sikere támogatja az Egyesült Nemzetek célját a „Közúti közlekedés biztonsága évtized 2011–2020” kezdeményezésében. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a balesetben elhunytak számát 2020-ig a felére csökkentsék. A közúton elhunytak száma világszerte az utolsó becslések szerint évente közel 1,3 millió.
Azzal a vívmánnyal, hogy az ESP világszerte biztonsági standard lett, a Boscht a fejlesztésben tovább hajtja. A cél az, hogy a rendszer növekvő teljesítőképességgel egyre kisebb és költséghatékonyabb legyen, így a piaci elterjedést elősegítse és ezzel a biztonságot mindenki számára elérhetővé tegye. Az Európában a szériaszerűleg minden új gépjárműmodellbe beépített ESP járulékosan kiterjeszti a vezetéstámogató rendszerek elterjedését, melyek az ESP-vel intelligens összeköttetésben lévő környezeti szenzorokon, mint a radar vagy a kamera, alapulnak.
A kitörésgátló intelligens szenzorokat használ, melyek másodpercenként 25-ször hasonlítják össze az adatokat, hogy a vezető kormányzási szándéka megegyezik-e a gépjármű valós haladási irányával. Amennyiben a rendszer eltérést észlel, és a gépjármű instabilitásának a veszélye áll fenn, akkor az ESP beavatkozik: csökkenti a motornyomatékot, hogy a gépjármű visszanyerje a stabilitását. Ha ez nem elég, akkor az egyes kerekeket is megfékezi. Az ESP ezenkívül tartalmazza az ABS- és az ASR-funkciókat is.