Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. augusztus | Olvasson bele!

Mi is a gyárival egyenértékű alkatrész?

hirdetés

A fogyasztók szabad választása és az egészséges piaci verseny elősegítése érdekében minden javítónak (ill. alkatrész-kereskedőnek) hozzá kell férnie az általa javított (forgalmazott) típusokhoz elérhető gyári és gyárival egyenértékű alkatrészekhez. Vagyis a gyári képviseleteknek egyrészt biztosítania kell a független javítók számára a gyári alkatrészek beazonosításához, beszerzéséhez és beépítéséhez szükséges feltételeket, másrészt a márkaszervizek (feljogosított gyári alkatrész forgalmazók) számára meg kell engedniük, hogy a gyári mellett utángyártott alkatrészeket is felhasználjanak, kínáljanak. Sőt, egy szerződött javító, ill. forgalmazó teljes gyári és gyárival egyenértékű („matching quality") alkatrészforgalmát tekintve a gyári képviselet legfeljebb 30%-ban teheti kötelezővé gyári alkatrész használatát!

A „fizetőben" elvégzett javításért és a kapott, ill. beszerelt alkatrészért törvényi jótállás illeti meg az ügyfelet, amit a gyári képviseletek általában önkéntes kiegészítésekkel tesznek még vonzóbbá (pl. nem fél év, hanem egy év, esetleg két év alkatrész-garancia). A jótállás keretén belül történt garanciális meghibásodás esetén az ügyfelet nem érheti kár. A jótálló félnek kell bizonyítania, ha a nem megfelelő beszerelés vagy a nem megfelelő minőségű alkatrész okozta a problémát, csak ebben az esetben utasíthatja el a garanciát. Ha tehát egy utángyártott alkatrész beszerelése miatt hibásodott meg egy garanciális gyári alkatrész, a gyári képviseletnek ezt bizonyítania kell. Ezzel viszont a javítónak, eladónak ott a kezében a bizonyíték, amivel az utángyártott alkatrész szállítóján „elverheti a port”. Ha pedig a beszállító azt gyárival egyenértékűként adta el neki, akkor a gyári kiterjesztett garancia feltételeit és minden egyéb jogi terhét neki is viselnie kell, ily módon nemcsak az ügyfelet, de az alkatrészt eladó vagy szakszerűen beszerelő céget sem érheti kár.

A fentiek értelmében a fogyasztó csak akkor szenvedhet hátrányt utángyártott alkatrész felhasználása miatt, ha az nem ún. gyárival egyenértékű, tehát például a gyárinál szűkebb garanciát ad rá a forgalmazó, és a meghibásodáskor már nem garanciális az alkatrész. Az alkatrészt eladó, beszerelő szerviz pedig csak akkor szenvedhet közvetlen kárt, ha az ügyfelét nem tájékoztatta a beszerelt alkatrész szűkebb jótállásáról. A fenti esetekben az ügyfél, illetve a javító akár a gépjármű garanciaidején belül is komoly kárt szenvedhet egy pár ezer forintos megtakarítás miatt. Nem véletlen, hogy a jogszabály tulajdonképpen megengedi a rossz minőségű alkatrészek visszaszorítását a gyári képviseleteknek, és az sem véletlen, hogy mind a flottakezelők, mind a biztosítók törekszenek arra, hogy gyári vagy azzal egyenértékű alkatrészeket szereltessenek be a fiatalabb járművekbe. Az utángyártott alkatrészekről ugyanis – pár jó nevű gyártó termékét kivéve – legfeljebb sejteni lehet, hogy milyen minőségű.

hirdetés

Mi is tehát a gyárival egyenértékű alkatrész? Első és legegyszerűbb lehetséges definíciója, hogy a gyárival AZONOS. Bennfentes körökben legendák tömkelege kering arról, hogy melyik gyártó melyik terméke ugyanaz, mint a gyári, csak más dobozban. Néha maguk az utángyártott alkatrész forgalmazói is hajlamosak sugallni ilyet a partnereiknek. A baj csak az, hogy ezt soha senki nem fogja leírni vagy jogi értelemben felvállalni egy konkrét termékre. A gyári beszállítót a gyárnak szállított termék kapcsán brutális feltételek kötik, és bár nem tilthatja meg neki senki, a másodpiaci (utángyártott) forgalom sokszorosára rúgó beszállítói szerződését nem fogja kockára tenni azzal, hogy bárkinek leírja, hogy melyik utángyártott termékét eredetiként melyik gyártó mely modelljéhez szállítja be. Tehát, ha valaki nekünk azt mondja, hogy ez ugyanaz, mint a gyári, attól az még jogilag egy közönséges utángyártott alkatrész, amire akár a gyárinál jelentősen hátrányosabb garancia vagy vevőszolgálati támogatás vonatkozhat.

A második lehetséges definíció, hogy a gyárihoz HASONLÓ MINŐSÉGŰ. Ez már lényegesen egyértelműbb. Szinte minden alkatrészcsoportban léteznek kiváló minőségű, esetenként a gyárinál lényegesen jobb, ill. drágább alkatrészek is. Ezzel kapcsolatban már az alkatrészgyártók is bátrabbak, hiszen ügyes fogalmazással elkerülhetik autógyártó vásárlóik rosszallását. Azonban a szuper-prémium minőség még mindig nem jelenti azt, hogy az alkatrész minden tekintetben legalább olyan, mint a gyári.

A harmadik, és jogi szempontból is értelmezhető definíció nem arról szól, hogy az alkatrész milyen minőségű, hanem arról, hogy a forgalmazója leírja, hogy az a GYÁRIVAL legalább EGYENÉRTÉKŰ – vagyis vevőszolgálati értelemben nem érheti kár a viszonteladót, ill. javítót azzal, hogy a gyári helyett ezt adja el, és az ügyfelet sem azzal, hogy ezt veszi meg. Legalább ugyanolyan garanciának és termékfelelősségnek kell vonatkoznia a termékre – amihez persze nem árt, ha hasonló minőségű, sőt, a legjobb, ha ugyanaz van a dobozban, mint a gyári, hiszen így a forgalmazó nem vállal extra kockázatot. Nem lenne célravezető rossz minőségű terméket gyárival egyenértékűként forgalmazni, hiszen a garanciális javítások és egyéb járulékos problémák költségei elvinnék az extra hasznot és hosszú távon ellehetetlenítenék a forgalmazót. De véleményem szerint jogilag tulajdonképpen bárki, bármit forgalomba hozhat gyárival egyenértékűként, csak aztán viselje a következményeit.

Az a szép a csoportmentességi jogszabályban, hogy – minden körülményessége ellenére, sok hasonló kezdeményezéssel ellentétben valóban megteremtette a kereteket arra, hogy élesedjen a verseny. Szinte minden piaci szereplő profitált már belőle, kivéve a márkaszervizeket. Pedig a fentiekből talán kiderül, hogy a jogszabály az ő mozgásterüket is megnövelte, őket is versenyképesebbé tette. A kérdés, hogy ők ezt felismerik-e, és képesek-e a fogyasztók és a nagy megrendelők, így a flottakezelők és a biztosítók számára beszerezni és felkínálni az elvárt választékot, beleértve a gyárival egyenértékű utángyártott alkatrészeket.

Érdekes módon, míg a gyárival egyenértékű alkatrész kategóriáról szinte senki nem tudja, hogy pontosan micsoda, a gyári alkatrész mibenlétét mindenki ismerni véli. De gondoljunk csak bele! Mi is a gyári alkatrész? Mitől gyári? Ki árulhatja? Kitől szerezheti be? A közeljövőben ezekre a kérdésekre is megpróbálunk választ találni.

Várkonyi Zsolt
Cardeon Kft.
Forrás: www.autoszektor.hu


Kapcsolódó dokumentum:


65-66


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés