2010 a Volkswagen és a Ford éve a magyar újautó-piacon

2010-ben 51 591 új személyautót adtak el hazánkban (nagykereskedelmi értékesítés) a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) kimutatása alapján. Mindez 34,4%-os visszaesésnek felel meg a megelőző évhez képest. Ennél kevesebb új autót legutóbb 18 éve, 1992-ben adtak el Magyarországon. Az eladásokon 35 márka osztozott, a Ssangyong nem tudott értékesítést felmutatni, a Lada pedig már nem tagja az MGE-nek.

 

A Dacia és a Renault darabszámai április, a Nissan darabszámai május hónaptól becsült értékek. A nehéz gazdasági helyzetben a legtöbb márka negatív időszakot zárt. A legfeltűnőbb a Suzuki visszaesése: a 2009-ben még piacvezető márka eladásai 83,8%-kal csökkentek 2010-ben, és ezen az új Swift forgalmazásának megkezdése sem segített. A Suzuki így már csak a hetedik helyet foglalja el listánkon. A jelentősebb márkák közül említésre méltó még a Toyota (–53,7%) és a Chevrolet (–49,7%) mélyrepülése. Mindössze négy márka (Skoda, Audi, Hyundai, Porsche) adott el több autót tavaly, mint 2009-ben. Érdekes viszont, hogy csak 25 darab Porschét helyeztek hazánkban forgalomba, miközben 169-et adtak el (bővebben az értékesítési és a forgalomba helyezési darabszámok eltéréseiről később). Az élmezőny teljesen átalakult, a Suzuki mellett ugyanis az Opel is visszaesett (a másodikról a negyedik helyre). Így 2010-ben új győztest avathattunk, méghozzá a Volkswagent. A német gyártó termékei iránt 7,9%-kal csökkent a kereslet, ennek ellenére átvette az első helyet. Mögötte az egy helyet javító Ford és a három helyet előrelépő Skoda következnek. A kereskedők dolgát nehezítette, hogy 2010-ben tovább szigorodott a finanszírozási környezet, és a vásárlók jelentős hányadát (több mint 65%-át) a céges vagy közületi flottavásárlók tették ki.

A forgalomba helyezett személyautók száma 15,8%-kal volt kevesebb, mint az eladottaké, egészen pontosan 43 423 darab. Becslések szerint több tízezer külföldön forgalomba helyezett személyautó fut az útjainkon, és továbbra is virágzik a fekete és szürke behozatal. A forgalomba helyezett autók száma egyes márkák esetén kiugróan alacsonyabb az eladott darabszámnál, mint például a Volkswagennél (–22 29 darab), a Seatnál (–1329 darab), a Skodánál (–1211 darab) vagy a Fordnál (–930 darab). Így a márkák sorrendje is eltér: Fordból helyezték a legtöbb autót forgalomba, melyet az Opel és a Skoda követ. Az eladásoknál vezető Volkswagen ezen a listán csak a negyedik. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 58 ezer személyautó forgalomba helyezését jelzi előre a 2011-es évre.

A márkasorrendhez hasonlóan a legkeresettebb autótípusok sorrendje is jelentősen megváltozott 2010-ben. A 2009-es listavezető Suzuki Swift már be sem került a legkelendőbb 10 típus közé, sőt egyetlen Suzuki-modell sem szerepel itt (az SX4 és a Splash is visszaesett). A vezetést a tavalyelőtt még csak ötödik Ford Focus vette át, eredményében nagy szerepe volt a rendőrségi flottavásárlásnak. Hasonló a helyzet a harmadik Skoda Octavia esetében is. A Volkswagen Golf tavaly is a Focus mögé szorult, a négy pozíciós javítás azonban dicséretes. Az Opel Astra ellenben a másodikról a negyedik helyre esett vissza. Keresettek a VW-konszern modelljei, a Skoda Fabia és a Volkswagen Polo is több helyet javított, a Seat Ibiza pedig új a listán. Mint ahogy a Nissan Qashqai is, melyet 2010 egyik nagy felfedezettjének nevezhetünk (a képet kissé árnyalja, hogy a Nissan becsült eladási darabszámokat adott meg). A Toyota Yaris már nem tagja a top 10-nek, melyet 6 alsó-középkategóriás modell és 4 kisautó alkot.

2009 volt az első olyan év, amikor az alsó-középkategóriás személyautók jobban fogytak a kisautóknál. Tavaly ez a trend folytatódott, sőt az arányok még inkább eltolódtak a nagyobb modellek felé. Az Opel Astra modellváltáson esett át, a J-Astra azonban nem bizonyult olyan sikeresnek, mint elődei. Classic III néven még a korábbi, H-Astra is kapható, de a két variáns együttes eredménye is csak a 4. helyre volt elegendő, vagyis a típus elveszítette vezető pozícióját. A korábbi második Suzuki SX4 a nyolcadik helyre esett vissza, így a kategória új éllovasává a Ford Focus vált. A top10 tagjainak többsége már az abszolút listán is szerepelt, köztük a Renault Mégane is, amely a hatodik a kategóriában. Szorosan követi egy másik Renault-modell, az új Fluence, gyakorlatilag az előbbi modell limuzin változata. A Honda Civic már nem tagja az elitnek.

A kisautók iránti kereslet hazai hanyatlása szorosan összefügg a Suzuki mélyrepülésével. Swiftből mindössze 866 darab fogyott 2010-ben a megelőző év 5197 egységével szemben, és ez már a kisautók között is csak az ötödik helyre volt jó. A Swiftet követő Splash azonban még ennél is jobban visszaesett (341 eladott autó a 3903-mal szemben), és a tizedik helyen zárta az évet. Így a Skoda Fabia lépett előre a vezető helyre, kevéssel megelőzve a tárgyév Év Autója díj tulajdonosát, a Volkswagen Polót. A kisautók közül még a Seat Ibiza és a Ford Fiesta ért el olyan eredményt, mellyel az abszolút listára is felfért. A Fiat Grande Punto modellfrissítésen esett át, és már Punto Evo-nak hívják, miközben tavaly még a Punto Classicból is adtak el néhány példányt. Ugyanez a helyzet a kilencedik helyezett Renault Clio esetében is (a korábbi változat Campus néven fut). A Peugeot 207-es mellett pedig 2010-ben a 206-os és a 206+ is kapható volt – együtt a kilencedik helyet foglalták volna el.

A középkategóriában a Ford Mondeo megtartotta vezető helyét, fő kihívójává pedig az Opel Insignia vált. A Volkswagen Passat így a harmadik helyen maradt. A német típusok dominanciáját az Audi A4 negyedik pozíciója teszi teljessé. A japán középkategóriás modellek iránti kereslet visszaesett, a Toyota Avensis a másodikról a hetedikre, a Honda Accord pedig a negyedikről a kilencedik helyre került. Ellenpélda is akad, Mazda 6-ból ugyanis több fogyott 2010-ben, mint a megelőző évben. A Citroën C5-öst a Volvo S40 váltotta a tizedik helyen. Üdítő újdonság a Suzuki Kizashi decemberi megjelenése a kategóriában.

2010-ben is a Renault Mégane Scénic volt a legnépszerűbb egyterű modell hazánkban. A francia modellek amúgy is nagyon keresettek ebben a kategóriában, a Citroën kettő (C4 Picasso és Xsara Picasso), a Peugeot pedig további egy modellel (az új 5008-assal) képviselteti magát itt. A franciák legnagyobb kihívói a német modellek: a Ford Focus C-Max 2009-ben alig maradt le az első helyről, most azonban már nagyobb a hátránya. Az Opel-modellek egymást előzgetik, most éppen a nagyobb Zafira volt a kelendőbb. A Kia Venga kakukktojásnak számít az európai modellek között, de kétségkívül sikeres és eltalált típusról van szó.

Az, hogy az egyes években melyik terepjárót találjuk az élen, leginkább az aktuális divatnak és az akcióknak köszönhető. A terepjáró képesség is fontos persze, de ne higgyük, hogy ebben az aktuális első Skoda Yeti lenne a legjobb. A 2009-es listavezető Honda CR-V tavaly a második helyet szerezte meg, és a Volvo XC60 is jól szerepelt. Ugyancsak erősek a dél-koreai terepjárók (Kia Sportage, Hyundai ix35). A Suzuki a többi szegmenshez hasonlóan a terepjáróknál is visszaesett, a Grand Vitara már nincs fenn a listán. A BMW korábban nagyobb modelljeivel hódított (X6, X5), most viszont a debütáló X1-essel ért el jó eredményt. Említésre méltó az új Dacia Duster kiváló szereplése.

A nagyautóknál a presztízs jelent mindent, ennek megfelelően három német modell vezet három svéd előtt, míg az amerikai, francia és japán modellek iránt elenyésző a kereslet. Tavaly a Mercedes győzedelmeskedett az E-osztállyal a BMW 5-ös sorozat és az Audi A6-os előtt. A kínálat nem túl nagy, mindössze a listán szereplő tíz típusból tudtak eladni a kereskedők. A luxuskategóriában a Mercedes S-osztály és az Audi A8-as holtversenyben végzett az első helyen, harmadik a BMW 7-es sorozat lett.

Tavaly 12 626 új haszonjármű talált gazdára Magyarországon (nagykereskedelmi értékesítés), 13,3%-kal kevesebb, mint 2009-ben. Tehát ebben a szegmensben is visszaesés tapasztalható, mértéke azonban csekélyebb, mint a személyautóknál. Az eladott járművek 77,5%-a volt 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjármű, 22,5%-uk ennél nagyobb össztömegű volt. Az eladásokon 24 márka osztozott, a Ssangyong és a Kamaz nem tudott értékelhető eredményt felmutatni. A pénzügyi-gazdasági válság ellenére új belépőt is üdvözölhetünk a piacon. A japán Isuzu már hivatalosan is képviselteti magát Magyarországon, a D-Max Double Cab modellből első körben 17 darab fogyott. A haszonjárműves márkáknál már többen is pozitív időszakot zártak 2010-ben. A Scania több mint megduplázta, a Volvo megmásfélszerezte az eladásait, és a Renault, valamint az Opel is jó időszakot zárt a jelentősebb márkák közül. Általánosságban elmondható, hogy a nagyhaszonjárműves márkák teljesítettek jobban, a legtöbb ilyen járművet a Mercedes adta el (570 darab), a csak ilyen járműveket forgalmazó márkák közül pedig a DAF végzett a legelőkelőbb helyen. Az abszolút listán – 2009-hez hasonlóan – 2010-ben is a Ford nyert, a Volkswagen és a Renault előtt. A Nissan szerényebb teljesítménye miatt újra a Toyota a legkeresettebb japán haszonjárműves márka.

A kishaszonjárművek között évek óta őrzi vezető helyét a Ford Transit, és ez 2010-ben sem volt másként. A 2,5 tonna össztömeg alatti alkategóriát két modell képviseli a top10-ben, közülük a keresettebb Volkswagen Caddy a második helyig jutott, az Opel Combo pedig a hatodik helyet szerezte meg. A tavalyelőtti második Nissan Navara iránti kereslet visszaesett, a Fiat Ducato viszont megtartotta dobogós helyezését. Nincs már Mercedes-modell a legsikeresebb típusok között, korábban a Sprinter szerepelt listánkban.

Onódi Gábor