Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. augusztus | Olvasson bele!

A téli gumiabroncsok kötelező használata

hirdetés

A téli szezon kezdetekor azoknak, akik külföldre utaznak, tisztában kell lennie azzal, hogy a téli abroncsok használatát illetően Európa egyes országaiban milyen törvényi rendelkezések vannak hatályban. A tavaly decemberben életbe lépett előírás teszi aktuálissá ismét, hogy rövid összefoglalót adjunk az egyes nemzeti előírásokról.

 

Jelenleg az Európai Unióban a téli abroncsokra vonatkozóan nincsen egységes és teljes körű szabályozás. Az unió jelenleg csak a téli abroncsokon használatos M+S jelölés tartalmát definiálja, amely 1992-re (Európai Tanács 92/23/EEC számú rendelete) nyúlik vissza. A rendelet szövege szerint „ezek az abroncsok a mintázati kialakításuknak és a szerkezeti struktúrájuknak köszönhetően jobb tapadást és irá- nyíthatóságot biztosítanak latyakos, friss vagy letaposott hóval borított útfelületen, mint normál társaik. Az M+S jelöléssel ellátott abroncsok mintázatáról általában elmondható, hogy a nagyobb mintázati blokkokat szélesebb csatornák és/vagy árkok tagolják, mint a normál gumiabroncsok esetében.

” Ha szó szerint vennénk az előző definíció szövegét, akkor a modern téli gumiabroncsok nem is minősülnének téli abroncsoknak. Érdemes kiemelni, hogy a rendelet az alapanyag-keverékről ugyan nem tesz említést – amely rendkívül fontos a téli abroncsoknál –, de készülőben van a téli gumiabroncsok tapadását is szabályozó ENSZ-EGB előírás, amelyik a „Hópehely a hegyben” szimbólumot, és annak használhatóságát egyértelműen meghatározza. A mai modern csúcsteljesítményű téli abroncsok oldalfalán már látható ez a jel. A téli gumiabroncsok kötelező használata Az európai országok előírásai A téli szezon kezdetekor azoknak, akik külföldre utaznak, tisztában kell lennie azzal, hogy a téli abroncsok használatát illetően Európa egyes országaiban milyen törvényi rendelkezések vannak hatályban. A tavaly decemberben életbe lépett előírás teszi aktuálissá ismét, hogy rövid összefoglalót adjunk az egyes nemzeti előírásokról. Ezt a jelet először Kanadában használták azokon a gumiabroncsokon, amelyek teljesítették az általuk előírt követelményeket. Az ilyen jelöléssel ellátott téli abroncsok több mint 7%-kal jobb fékteljesítményt (ABS-rendszerrel) nyújtottak a teszteken havas útfelületen, mint a kizárólag M+S jelölésű referenciaabroncsok.

 

Magyarország

Magyarországon nagy havazás esetén, táblával jelölt útszakaszokon a hólánc használata kötelező, amely nem párosul a téli gumiabroncs felszerelésének kötelezettségével. Európa számos országához hasonlóan nálunk is tilos a szöges abroncsok használata. 

Ausztria

Ausztriában kötelező a téli abroncsok használata november 1. és április 15. kö- zött nehéz teherjárművekre a hajtott tengelyen, személygépjárműveken és kön - nyű teherjárműveken ezen időszakban téli, havas útviszonyok között nem közlekedhetnek nyári abroncsokkal. A téli abroncsok mintázati mélysége nem lehet kevesebb, mint 4 mm. A büntetés elérheti az 5000 eurót. Mindezeken felül, a táblával jelzett útszakaszokon a hólánc használata is kötelező. A szöges gumik haszná- lata 3,5 t összsúlyig mindenhol engedélyezett, de csak sebességkorlátozás mellett alkalmazhatóak.

Belgium, Dánia, Hollandia, Luxemburg

A téli abroncsok használata nem kötelező, a szöges gumik felszerelése tilos. Csehország Csehországban a téli gumiabroncsok használata csak bizonyos útszakaszokon kötelező, mint például a D1-es autópálya. A törvény november 1. és március 31. között rendeli el használatukat, melyre speciális jelzőtáblák is figyelmeztetnek. Észtország A téli abroncsok felszerelése kötelező december 1. és február vége között. A szöges gumi használata nem engedélyezett.

Finnország, Lettország

Finnországban december 1. és február vége között a téli abroncsok használata kö- telező. A téli abroncsokat a külföldi gépjárműveken is ellenőrzik. Franciaország Franciaországban a téli abroncsok haszná- latára nincs kötelezvény. A hólánc felszerelése azonban kötelező az erre kijelölt útszakaszokon. Meghatározott körülmények között a szöges abroncsok engedélyezettek (november elejétől március végéig; vá- roson kívül maximum 90 km/h, városban legfeljebb 50 km/h sebességgel), de használatuk esetén a gépjárművet el kell látni egy figyelemfelhívó matricával, amely a közlekedésben részt vevő többi autóst informálja a speciális szerelékről.

Németország

A német KRESZ előírásai alapján a gépjárműveket az időjárási körülményeknek megfelelően kell felkészíteni. Az ilyen típusú rendelkezést „körülményfüggő téli abroncs használati kötelezettségnek” nevezik. Azok a vezetők, akik ezt az előírást megsértik, súlyos bírsággal és büntetőponttal fizetnek gondatlanságukért. Mi minősül a jelenlegi előírás szerint téli guminak? Az ún. „M+S” jelzésű gumit tekinti az StVO. (Straßenverkehrsordnung, Paragraf 2, Absatz 3a vom 4. Dezember 2010) téli gumiabroncsnak. Definiálták, hogy milyen idő- járási viszonyok között kötelező a téli gumit használni. Tehát amin az „M+S” jelzés van és még az ún. „Hópehely a hegyben” – például az ADAC szerint – így együtt ajánlott, de ez a kombináció ma nem előírt! Mert nem minden „M+S” jelzéssel ellátott gumi minősül – műszaki szempontból – „valódi” téli guminak. Mivel vannak olyan főleg 4–6 éves „M+S” jelzésű gumik, amiknek a gumi anyaga és a „futófelület lamellázása” nem olyan, mint a jelenlegi téli gumiknak, amelyeken már az „M+S” + „Hópehely a hegyben” rajta van. Emiatt – megismételjük – tehát a fenti két kritérium EGYÜTT ajánlott! Ajánlatos ügyelni az ADAC szerint arra is, hogy a gumi ne legyen 6 évesnél öregebb, de semmiképpen ne legyen 10 évnél öregebb! Az előírásoknak – technikailag megfelelő – „téli gumi” lehet: A.) Winterreifen, B.) Ganzjahresreifen más néven Allwetterreifen (M+S jelzéssel). A téli gumira maximálisan megengedett sebesség lehet kisebb, mint a gépjármű műszaki sebessége, ekkor azonban a gumiabroncs maximális megengedett sebességét, azaz a sebességkorlátozást jelző matricát a járművezető látóterébe el kell helyezni. A téli gumi használa motorkerékpárok és személyautók, valamint könnyű teherautók esetében valamennyi kerékhelyre vonatkozik. A nehéz teherautóknak és a buszoknak csak a meghajtott kerekeken kell téli gumival rendelkezniük. A téli gumi használata: csak téli gumival ellátott gépjárművel szabad közlekedni, ha az időjárási viszonyok: havasak, jegesek, jégeső van, hó és víz keveréke van, vagy hó és jég, ill. víz és jég keveréke van az útfelületen. Ha valaki télen csak akkor közlekedik az autójával, amikor a fenti – a téli gumira elő- írt időjárási viszonyok nem állnak fenn – akkor nem köteles télen téli gumit használni. Tipikus eset lehet az „Oldtimer” használata persze, ha véletlenül az időközben elkezd havazni, akkor az „Oldtimer” tulajdonosnak „hirtelen gondjai lesznek”. Büntetés (forrás Bajor Rendőrség): A.) Aki a megsérti a téli gumi használatával kapcsolatos jogszabályt – mert nem megfelelő gumi van az autóján – az 40 eurót fizet + 1 pont a „Büntető Regiszter”-ben. B.) Aki mást haladásában akadályoz, mert nem megfelelő gumi van az autóján, az 80 eurót fizet + 1 pont a „Büntető Regiszter”-ben.súlyos bírsággal és büntetőponttal fizetnek gondatlanságukért. Mi minősül a jelenlegi előírás szerint téli guminak? Az ún. „M+S” jelzésű gumit tekinti az StVO. (Straßenverkehrsordnung, Paragraf 2, Absatz 3a vom 4. Dezember 2010) téli gumiabroncsnak. Definiálták, hogy milyen idő- járási viszonyok között kötelező a téli gumit használni. Tehát amin az „M+S” jelzés van és még az ún. „Hópehely a hegyben” – például az ADAC szerint – így együtt ajánlott, de ez a kombináció ma nem előírt! Mert nem minden „M+S” jelzéssel ellátott gumi minősül – műszaki szempontból – „valódi” téli guminak. Mivel vannak olyan főleg 4–6 éves „M+S” jelzésű gumik, amiknek a gumi anyaga és a „futófelület lamellázása” nem olyan, mint a jelenlegi téli gumiknak, amelyeken már az „M+S” + „Hópehely a hegyben” rajta van. Emiatt – megismételjük – tehát a fenti két kritérium EGYÜTT ajánlott! Ajánlatos ügyelni az ADAC szerint arra is, hogy a gumi ne legyen 6 évesnél öregebb, de semmiképpen ne legyen 10 évnél öregebb! Az előírásoknak – technikailag megfelelő – „téli gumi” lehet: A.) Winterreifen, B.) Ganzjahresreifen más néven Allwetterreifen (M+S jelzéssel). A téli gumira maximálisan megengedett sebesség lehet kisebb, mint a gépjármű műszaki sebessége, ekkor azonban a gumiabroncs maximális megengedett sebességét, azaz a sebességkorlátozást jelző matricát a járművezető látóterébe el kell helyezni. A téli gumi használa motorkerékpárok és személyautók, valamint könnyű teherautók esetében valamennyi kerékhelyre vonatkozik. A nehéz teherautóknak és a buszoknak csak a meghajtott kerekeken kell téli gumival rendelkezniük. A téli gumi használata: csak téli gumival ellátott gépjárművel szabad közlekedni, ha az időjárási viszonyok: havasak, jegesek, jégeső van, hó és víz keveréke van, vagy hó és jég, ill. víz és jég keveréke van az útfelületen. Ha valaki télen csak akkor közlekedik az autójával, amikor a fenti – a téli gumira elő- írt időjárási viszonyok nem állnak fenn – akkor nem köteles télen téli gumit használni. Tipikus eset lehet az „Oldtimer” használata persze, ha véletlenül az időközben elkezd havazni, akkor az „Oldtimer” tulajdonosnak „hirtelen gondjai lesznek”. Büntetés (forrás Bajor Rendőrség): A.) Aki a megsérti a téli gumi használatával kapcsolatos jogszabályt – mert nem megfelelő gumi van az autóján – az 40 eurót fizet + 1 pont a „Büntető Regiszter”-ben. B.) Aki mást haladásában akadályoz, mert nem megfelelő gumi van az autóján, az 80 eurót fizet + 1 pont a „Büntető Regiszter”-ben.  C.) Aki mást a közúti közlekedésben veszélyeztet, mert nem megfelelő gumi van az autóján, az 100 eurót fizet + 1 pont a „Büntető Regiszter”-ben. D.) Aki balesetet okoz, mert nem megfelelő gumi van az autóján, az 120 eurót fizet + 1 pont a „Büntető Regiszter”-ben. (+ a casco biztosítása megnő ún. „durva hanyagság” miatt „§ 81 VVG”). A felelősség mindig az „aktuális” vezetőt terheli, nem pedig a tulajdonost. Hatálybalépés: 2010. december 4.

Olaszország

hirdetés

A téli abroncsok használata általánosan nem, csak bizonyos útvonalakon kötelező. Ezzel párhuzamosan nincsen különleges előírás a hólánc használatára sem. A szöges abroncsokat csak sebességkorlátozás betartása mellett (90 km/h településen kívül és 50 km/h településen belül) lehet használni.

Litvánia

November 1. és április 1. között a téli abroncsok használata kötelező. Norvégia Norvégiában a külföldi gépjárművek szá- mára nem kötelező, csak különösen ajánlott a téli gumiabroncsok felszerelése. Azonban a törvény úgy fogalmaz, hogy minden gépjármű-tulajdonosnak az időjárási körülményekhez megfelelően kell felkészítenie autóját, amelybe szükség esetén a hólánc bekészítése is beletartozik. Ebből az olvasható ki, hogy nem lehet Norvégiában útnak indulni téli gumiabroncsok nélkül.

Lengyelország

Lengyelországban nem kötelező a téli gumiabroncsok használata.

Románia

Jelenleg Romániában nincs törvényileg előírva a téli gumiabroncsok használata. Azonban a Közlekedési Minisztérium decemberi közleményében azt írta, hogy a kormány egy törvénytervezetet készít elő, amelynek értelmében minden gépjármű- vön kötelezővé tennék a téli abroncsok használatát november 1. és március 31. között. Az új törvény várhatóan 2011-ben lép hatályba.

Szlovákia

Szlovákiában kötelező a téli abroncsok használata.

Szlovénia

Szlovéniában november 15. és március 15. között kötelező a téli abroncsokat felszerelni. Az előírás egyúttal azt is megemlíti, hogy a téli abroncsok esetében a minimális profilmélység 4 mm. Ugyanakkor a szlovén törvények úgy rendelkeznek, hogy egy gépjárművön két téli gumiabroncs is már elegendő. Svédország Svédországban sem kötelező a külföldi autók számára a téli abroncsok használata. A törvény csak belföldi illetőségű gépjármű- vek számára ír elő kötelezettséget.

Svájc

Svájcban sem kötelező általánosan a téli abroncsok használata. Azonban, ha egy baleset kapcsán bebizonyosodik, hogy az eseményt közvetlenül a nyá- ri abroncsok használata idézte elő, az adott gépjármű vezetőjének felelősségét egyértelműen kimondják – a vétkességtől függetlenül –, melynek súlyos következményei lehetnek. Az ilyen esetekre például a svájci gépjármű-biztosítások nem nyújtanak fedezetet. A hólánc és a szöges abroncsok használatát bizonyos helyeken közlekedési táblák jelezhetik (még az összkerékhajtású járműveknél is). Svájcban a legtöbb autópályán a szögek használata tilos. Ahol azonban engedélyezett, ott is csak sebességkorlá- tozás mellett használhatóak (lakott terü- leten kívül 80 km/h, lakott területen belül 50 km/h).

Magyarország, merre tovább?

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, saját hatáskörében eljárva, tavaly vizsgálatot indított a téli gumi használata témakörében, különös tekintettel arra, hogy indokolt-e használatának kötelező- vé tétele. Idézzük a jelentés záró megállapítását: „A megkeresett szervek (ORFK, NKH, KTI, MAK) álláspontját elfogadom, arra tekintettel a téli gumi használatának kötelező- vé tételét nem kezdeményezem, ismert előnyeire tekintettel azonban alkalmazá- sát ajánlom a közlekedőknek.” (Prof. dr. Szabó Máté, 2010. január 20.) A német KRESZ-ben a korábbi előírás kiegészítése, némi szigorítása számunkra is (havas, latyakos, jeges utakon) járható útnak látszik. Azt a szempontot, miszerint az érintett lakossági körben a téligumi-haszná- lat kötelezővé tétele anyagi terhet jelent, kvázi ez szociális kérdés, megfontolandó, hogy meg kell-e fontolni. A Continental vonatkozó sajtóanyagának egyes részeit felhasználva összeállította Ponyiczky Lászó dr. Nagyszokolyai Iván 

 

 


Kapcsolódó dokumentum:


42-44


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés