Továbbra is mintegy 40%-os visszaesés az új személyautók piacán

Az idei I–III. negyedévben 41,5%-kal kevesebb új személyautót adtak el hazánkban, mint a megelőző év azonos időszakában. Bizakodásra ad okot, hogy a féléves adatokhoz képest csökkent a visszaesés mértéke, valamint az a tény, hogy a forgalomba helyezések az utóbbi három hónapban folyamatosan nőttek az előző évhez képest. Az idén januártól szeptember végéig tartó időszakban 37 803 új személyautót adtak el – derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) nagykereskedelmi értékesítési adataiból.

Az eladásokon 35 márka osztozott, a Lada és a Ssangyong ehhez idén már nem tudott hozzájárulni. A márkák többsége negatív időszakot zárt, persze most is akadnak kivételek (Skoda, Audi, Porsche, Jaguar). A leggyengébben a tavaly ilyenkor még piacvezető Suzuki teljesített: 84,3%-kal csökkentek eladásai, így a hetedik helyre esett vissza. A rossz eredményhez nagymértékben hozzájárul, hogy az új Swift még nem érkezett meg a hazai márkakereskedésekbe a vizsgált időszakban. A listavezető így a már félévkor is első helyezett Volkswagen maradt, melyet szorosan követ a flottaeladásokkal megtámogatott Ford és Skoda. Az MGE tájékoztatója szerint a személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flotta eladások dominálnak, ezek aránya meghaladja a 60%-ot. Ez a tendencia várhatóan folytatódik, ameddig a vevőfinanszírozás és ezen belül az ügyfelek hitelfelvételi, illetve vásárlási kedve vissza nem tér.

A tavalyi második Opel a negyedik helyre csúszott vissza, mivel az új Astra nem váltotta be teljesen a hozzá fűzött reményeket. A Renault viszonylag jól teljesített (riválisaihoz képest), így az ötödik, mögötte a legkeresettebb japán márkává avanzsáló Toyota következik. A középmezőnyben jelentősen átrendeződtek az erőviszonyok: 5 helyet javított a Seat és az Audi, a régebben jelentős piaci szereplőnek számító Chevrolet ellenben négyet veszített, és már csak a 16. helyet foglalja el.

Hazánkban 32 420 új személyautót helyeztek forgalomba az I–III. negyedévben, 5383 darabbal kevesebbet a nagykereskedelemben értékesített mennyiségnél. A forgalomba helyezések alapján a Ford vezet a Skoda és az Opel előtt, míg a Volkswagen csak a negyedik helyet foglalja el. Utóbbi márkánál a legnagyobb a különbség a nagykereskedelmi értékesítés és a forgalomba helyezések között (1696 autóval adtak el többet), de ez jelentős a Skodánál (1079 autó) és a Fordnál (675 autó) is. Egyes márkáknál a forgalomba helyezések meghaladják az eladott darabszámot, mint például a Renault-nál (306 autóval), vagy kisebb mértékben az Opelnél és a Toyotánál. A márkák sorrendje nagyban hasonlít a félévi sorrendre, akkor is a Ford vezetett a Skoda előtt, az Opel azonban időközben meg tudta előzni a Volkswagent.

Tavaly a Ford a Suzuki előtt vezetett, a hazai gyártású márka azonban idén jelentősen visszaesett (a 7. helyre). Származási megoszlás szerint a német modellek lettek idén az egyeduralkodók, átvéve a vezetést a japánoktól. A cseh modellek megelőzték a franciákat és a dél-koreaiakat is. Utánuk az olaszok, a spanyolok és az egyéb kategóriába sorolt svéd, román, amerikai és brit modellek következnek. Az eladott új személyautók csaknem fele az alsó-középkategóriába tartozott, ezzel jelentősen megelőzték a kisautókat. Tavalyhoz képest az összes többi kategória részaránya is nőtt a kisautók rovására. A tendencia fő oka a Suzuki-modellek iránti keresletcsökkenésben keresendő. A legkeresettebb autótípusok tízes toplistáján is az alsó-középkategóriások vannak többségben: 6 képviselőjük kapott itt helyet 4 kisautóval szemben.

A lista első négy helyét az előbbi szegmensbe tartozó modellek foglalják el: jelenleg a Ford Focus vezet, megelőzve a Volkswagen Golfot és a félévkor még első Skoda Octaviát – a különbségek csekélyek. A tavalyi dobogósok közül a Suzuki Swift és a Splash fel sem kerültek a listára, a tavalyi második Opel Astra pedig a negyedik helyre csúszott vissza. A legkeresettebb kisautó a Skoda Fabia, amely csak az ötödik helyet szerezte meg. Idei tendencia a Nissan Qashqai, a Seat Ibiza és a Ford Fiesta jó szereplése. Az új Renault Fluence először szerepel a tízes listán, a tavalyi helyezettek közül azonban már hiába is keressük itt a Suzuki SX4-et, a Toyota Yarist vagy az Opel Corsát. A legnépszerűbb alsó-középkategóriában az élmezőnyt már ismerjük az abszolút listáról. A tavalyi első háromnegyed éves adatokkal összehasonlítva érdekes átrendeződés történt az erőviszonyokban. A tavalyi első Opel Astra a negyedik, a korábbi második Suzuki SX4 pedig a hetedik helyre esett vissza.

Az Astra esetében természetesen két változatról beszélünk, az új J-Astrából 932, a korábbi H-Astrából (Classic III) 802 darab fogyott. A Ford Focus annak ellenére átvette a vezető helyet, hogy kevesebbet adtak el belőle, mint tavaly. Továbbra is nagyon népszerű a Nissan Qashqai, a Renault Fluence pedig új modellként a hatodik helyen nyitott. A Renault Mégane és a Kia Cee’d helyet cserélt egymással. A Honda Civic már nem szerepel a legkeresettebb típusok között. Idén a Skoda Fabia a legkelendőbb kisautó, a Volkswagen Polo és a Seat Ibiza előtt. Az erőviszonyok ebben a kategóriában is nagymértékben átrendeződtek, mivel tavaly ilyenkor az említett modellek még csak a 4., 7. és 9. helyeket foglalták el. A tavalyi első Suzuki Swift az ötödik, a korábbi második Suzuki Splash pedig a kilencedik helyre esett vissza. A Fiat Grande Punto eredményébe beleszámítottuk az idén eladott 3 darab Punto Classicot is. Nem került fel a listára a Peugeot 207-es, viszont az elődmodelljének tekinthető 206+ modellel együtt a kilencedik helyet foglalnák el. A tavalyi helyezettek közül már nincs a listán a Chevrolet Aveo, helyét a Citroën C3-as vette át. 

A középkategóriában továbbra is a Ford Mondeo vezet, a második helyre az Opel Insignia zárkózott fel. A német típusok dominanciáját a harmadik Volkswagen Passat és a negyedik Audi A4 teszi teljessé. Kevésbé népszerűek 2010-ben a japán középkategóriás modellek: a Toyota Avensis a második helyről a hetedikre, a Honda Accord a negyedikről a nyolcadikra esett vissza. Az egyedüli kivétel a Mazda 6, amely eladási darabszámát és helyezését is javítani tudta. Ugyanez igaz a Skoda Superbre is. Egyetlen modell került ki a top 10-ből a vizsgált időszakban: a Mercedes C-osztályt a Volvo S40-es váltotta.

Az egyterűeknél ismét egy francia modellből vették a legtöbbet, a Renault Mégane Scénic a Ford Focus C-Max-et váltotta az élen. A további francia modellek közül a Citroën C4 Picasso egy helyet veszített, a Peugeot 5008-as új típus a listán, a Citroën Xsara Picasso pedig ismét tagja az elitnek. A két Opel egyterű hagyományosan jól szerepel, a nagyobb Zafira idén keresettebb, mint a kisebb méretű Meriva. Az új Kia Venga sikeresen mutatkozott be Magyarországon. A D-szegmens egyterűi közül egyedül a Fiat Doblo Panorama került fel a listára, a megosztott tizedik helyet érte el. A tavalyi második Seat Altea iránti kereslet meglepő módon visszaesett, a modell már fel sem került a tízes toplistára. A terepjárók idei bestsellere a Skoda Yeti, mögötte a Volvo XC60-as megtartotta a második helyet. A tavalyi listavezető Honda CR-V már csak a harmadik – ebben a szegmensben azonban egyáltalán nem meglepő, hogy az erőviszonyok gyorsan változnak. Az ötödik helyen a Volkswagen Tiguant egy új modell, a Hyundai ix35 váltotta. 

A válság ellenére a nagyautók értékesítése nem csökkent, sőt egyes típusokból egyre többet tudnak a kereskedők eladni. A listavezető Mercedes E-osztályra és a harmadikról a második helyre előrelépő BMW 5-ös sorozatra is igaz ez az állítás. Az Audi A6-os veszített egy helyet, utána a Volvo S80-as és egy amerikai modell, a Chrysler 300C következnek. A prémiumkategóriában is a Mercedes a legkeresettebb az S-osztállyal, az Audi A8-as és a BMW 7-es sorozat előtt. A személyautókhoz hasonlóan a magyarországi újhaszonjármű-eladások is tovább csökkentek az előző évhez képest, méghozzá 25,3%-kal (nagykereskedelmi értékesítés). A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete tájékoztatása szerint a kishaszonjármű-forgalomban több mint 90% a vállalati, illetve flotta értékesítés aránya.

Az eladásokon 24 márka osztozott, Ssangyongból nem történt eladás, a Kamaz és a Tatra adatait pedig együttesen adta meg az MGE. Az eladott járművek 77,7%-a volt 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjármű, 22,3%-a pedig ennél nagyobb össztömegű nagyhaszonjármű. A gyártók többsége negatív időszakot zárt, de természetesen itt is találunk kivételeket, méghozzá a kizárólag nagyhaszonjárműveket forgalmazók körében – a Scania (+216,7%), a Volvo (+30,2%) és az MAN (+3,5%) is jobb eredményeket tudott felmutatni, mint a tavalyi év azonos időszakában. A Ford maradt a piacvezető, 39%-os eladáscsökkenése ellenére, a hasonló mértékben visszaeső Mercedes viszont a másodikról az ötödik helyre került. Így a Volkswagen vette át a második helyet, és a Fiat fért még fel a dobogóra. Kismértékű forgalomcsökkenésük ellenére a vizsgált időszak nyertesének tekinthető a Renault és az Opel is. Kicsit lejjebb a PSA-márkák (Peugeot, Citroën) és a legkeresettebb japánok (Toyota, Nissan) harcolnak a vevők kegyeiért.

A legsikeresebb nagyhaszonjárműves márka a DAF volt az I–III. negyedévben (a 347 eladott jármű mindegyike ebbe a szegmensbe tartozott), megelőzve a kínálatával szinte az összes haszonjárműves szegmenst felölelő Mercedest, valamint a korábbi piacvezető Ivecót. A származási megoszlást vizsgálva nem sok minden változott az 1 évvel ezelőtti állapothoz képest, továbbra is a német modellek vezetnek nagy előnnyel a franciák előtt, a japánok pedig közelebb kerültek az olaszokhoz. A svéd modellek részaránya egyre jelentősebb, köszönhetően a Volvo és a Scania jó szereplésének. Az egyéb kategóriába román, dél-koreai, brit, cseh és orosz modellek tartoznak. A legkeresettebb kishaszonjármű hazánkban már évek óta a Ford Transit. Bár eladott darabszáma csökkent tavalyhoz képest, idén is ez a modell áll a lista élén.

A második helyet a tavalyi eredményét megismétlő Fiat Ducato szerezte meg, majd a Volkswagen Caddy következik, az egyetlen 2,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjármű a top 10-ben. A tavalyi dobogós modellek közül a Nissan Navara az ötödik, a Ford Ranger pedig a hatodik helyre esett vissza. Két német modell, a jelenleg nyolcadik Volkswagen Transporter és a kilencedik Mercedes Sprinter iránt is megcsappant a kereslet, előbbi kettő, utóbbi négy helyet veszített. A tavalyi helyezettek közül kikerült a listáról a Volkswagen Crafter és a Mitsubishi Pajero Pickup, helyüket a Renault Master és a Peugeot Boxer vették át (mindkét modell stabil tagja volt az élmezőnynek a korábbi években).


Javuló adatok októberben

Lapzártánk után érkezett az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének legújabb tájékoztatója, amely már október hónap értékesítési és forgalomba helyezési adatait is tartalmazza. Idén októberben 8,1%-kal több személyautót, 12,4%-kal több kishaszonjárművet és 88%-kal(!) több nagyhaszonjárművet helyeztek újonnan forgalomba, mint a tavalyi év azonos időszakában. A forgalomba helyezés tehát már negyedik hónapja folyamatosan nő az előző év azonos időszakához viszonyítva, és ez mindenképpen bizakodásra ad okot az ágazat piaci szereplőinek. Így az egész évre vonatkozó kumulált elmaradás is folyamatosan csökken, mind a forgalomba helyezések, mind a nagykereskedelmi értékesítés tekintetében. Az egyesület álláspontja szerint „a piac fokozatos magára találása, nagy autógyárak Magyarországra települése, illetve meglévő kapacitásaik jelentős bővítése jelzi, hogy a nemzetgazdasági ágazatban egyre nagyobb szerepet játszó gépjármű szakma túléli a válságot és a következő években növekedés elé néz.”