A Bosch ESI[tronic] szerzői jogi kérdései

Az Autótechnika folyóiratban hónapok óta tartó, az autójavító iparban használt szoftverekhez és adatbázisokhoz tartozó szerzői jogok és azok elbitorlása körüli témához a Robert Bosch Kft. is csatlakozik, mely talán a leginkább érintett a kérdésben, mind a szoftverlopás elterjedtsége, mind a cégünket érintő anyagi kár nagyságrendje miatt.

Bosch és ESI[tronic]. Van, ki e nevet nem ismeri? Költői kérdés, Magyarországon valószínűleg nincs olyan autójavító vállalkozás, amely ne hallott volna róla. Más kérdés, hogy szüksége van-e rá, és ennek megfelelően használja-e? Nagyon sokan igen. Tudunk róla, hogy sajnos sokkal többen, mint ahány licencszerződés a szekrényünkben van…

Az ESI[tronic] a Bosch által gyártott és forgalmazott, a márkafüggetlen autójavító-vállalkozásoknak szánt igen széles körű termékpaletta talán legfontosabb eleme. Stratégiailag is, anyagilag is. Legyártani egy készüléket, bármilyen fejlett technológiát is tartalmaz, viszonylag egyszerű. Akár alvállalkozókkal is megoldható, Németországtól Kínáig. De a készülék fabatkát sem ér az irányítószoftver nélkül, mely ráadásul a mi esetünkben az egész világon a legszélesebb adatbázist kínálja az autók diagnosztizálásához és javításához. A Bosch az utóbbi évek során óriási anyagi befektetést vállalt azért, hogy egyedülálló szoftvermegoldása, az ESI[tronic] a lehető legszélesebb piaci lefedettséget biztosítsa. Kompetencia-központok létesültek a legnagyobb európai autógyártó nemzetek területén, Németországban, Olaszországban és Franciaországban, kifejezetten arra a célra alkalmazva mérnökök sokaságát, hogy a járműgyártóktól minél gyorsabban kerüljenek át az adatok a szoftverünkbe. Ez persze rengeteg pénzbe kerül, éves szinten euró-tízmilliókba!

A Bosch stratégiai döntése értelmében az ESI[tronic] nem vásárolható meg. A korábbi, a témában írott cikkek többször összefoglalták, hogy egy szoftver megvásárlása valójában nem függ össze a tulajdonjoggal, csak – korlátozott – felhasználói jogot ad. Az ESI[tronic] esetében ráadásul ez a jog csak egy megszabott időre vonatkozik. A legtöbb esetben egy évre. A szoftver által felkínáltakból kiválasztott és kifizetett, előfizetői licencszerződéssel alátámasztott információs tartalmak az előfizetéses időtartamon belül a műhely rendelkezésére állnak korlátlan felhasználásra, az autójavító tevékenységgel összefüggésben. De kizárólag a kiválasztott tartalmak és kizárólag az előfizető számára. A szakműhely az előfizetési díj fejében az adatbázison túl szakmai segítséget és rendszeres (a továbbiakban már díjmentes) szoftverfrissítéseket kap.

Sajnos, mint minden szoftver, az ESI[tronic] is feltörhető. Ahogy írtam, tudunk az interneten fellelhető illegális forrásokról és felhasználói kódgenerátorokról. Hatalmas anyagi kárt okoz ez a Boschnak, és mindent megteszünk azért, hogy ezeket a felhasználásokat visszaszorítsuk. Központilag is, Magyarországon is. Az új generációs vezérlőegység-diagnosztikai készülékek már nem Windows operációs rendszerűek és ebből kifolyólag az ESI[tronic] egy speciális fajtáját alkalmazzák, egy szoftver-előfizetéshez csak az adott hardvert felhasználhatóan. A jövő útja egyértelműen a hardverfelismerő dongle vagy más kódkulcs, mely az illegális forrásból származó szoftver használatát megnehezíti, illetve az adott készüléken ellehetetleníti. Létezik már olyan, internetes felhasználást lehetővé tevő eljárás, mely megnyugtató megoldást látszik adni a problémára. Ez a központi, a termékoldali megoldás, amely a jövőben (reméljük minél közelibb jövőben) segít nekünk.

A kérdéssel kapcsolatban a Bosch Magyarországon sem tétlen. Mint a Bosch-termékek (így az ESI[tronic] is) kizárólagos forgalmazója, a Robert Bosch Kft. nem adja ki a szoftver tulajdonjogát a kezéből, a szerződő műhelyek – bár megrendeléseiket és forgalmukat nagykereskedőkön keresztül bonyolítják – a szoftverszerződést a Robert Bosch Kft.-vel kötik. Azon felhasználók ellen, akiknél tudjuk vagy sejtjük a szoftver illegális használatát, jogi lépéseket teszünk. Magánnyomozót fogadunk és a bizonyítékok birtokában bírósági úton követelünk elégtételt, ha kell, a műhely végleges bezárása árán. Erre a lépéseket már elindítottuk. Az ide vonatkozó magyar törvények (lásd Btk 329/B §, Autótechnika 2010/1, 32. oldal) szabályozzák a kérdést, akár két évig terjedő szabadságvesztést is kiszabva. Célunk, hogy olyan precedens értékű ítéletek szülessenek, melyek megmutatják, hogy Magyarország egyik legnagyobb munkáltatójának érdekei mellé az állam, annak törvényei, illetve a jogérvényesítés eszközei (rendőrség, bíróságok) is felsorakoznak. A közelmúltban (2010-ben) már megnyertünk egy pert, melyben az egyik konkurens kereskedőcég ESI[tronic] ajánlata állt szemben a kizárólagos jogtulajdonossal, a Robert Bosch Kft.-vel. Az ilyen precedensek aztán reményeink szerint segítséget nyújtanak majd nemcsak nekünk – a jogsértő felhasználók kedvének elvételével –, hanem a hozzánk hasonló cipőben járó szoftvertulajdonosoknak, kiadóknak is.

Ujvári Zoltán
Robert Bosch Kft.