Megalakult az Autós Nagykoalíció - Sajtóközlemény

A Fővárosi Bíróság 2009. december 17. napján – azóta jogerőssé vált – végzésével 13 724 sorszám alatt nyilvántartásba vette az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesületet, rövid és népszerű nevén az Autós Nagykoalíciót.

Az Autós Nagykoalíció alapítói:

– Gépjárműbontók Országos Egyesülete (GOE)

– Magyar Autóműszaki Felsőoktatásért Alapítvány

– CAR-REC Gépjárműroncs-kezelő Közhasznú Nonprofit Kft.

– CAR-REG Hungary Kft.

– Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete(EME)

– Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE)

– Magyarország Európában Alapítvány

– GOE nonprofit Kft.

– Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary)

– Budapesti Corvinus Egyetem

– Knezsik István.

Az Autós Nagykoalíció legfőbb döntéshozó szerve a taggyűlés. A taggyűlések közötti időszakokban az elnökség vezeti az egyesületet. Az elnökség tagjai:

– Knezsik István elnök

– Dittel Gábor (NiT Hungary)

– Nagy László (GOE)

– Dr. Lukács Pál (CAR-REC)

– Gyöngyössy András (EME)

– Erdélyi Péter (MGE)

Az egyesület fő célja, ahogy ez a nevében is benne foglaltatik, hogy a gépjármű-életciklus mentén a hazai gépjárműgyártás, kereskedelem, szolgáltatás, finanszírozás, biztosítás, gépjárműbontás és hulladékgazdálkodás konszolidálása céljából közös ajánlásokat fogalmazzon meg a tagok számára, és a tagok szakmai véleményét hatékonyan jelenítse meg az állam, az önkormányzatok és a jogalkotó felé megkerülhetetlen szakmai korrektséggel és tekintéllyel.

A szakmai korrektséget a teljes gépjármű-életutat leképező tagsági és tagozati rendszerünk, a háttérben dolgozó kiváló szakértőink, jogászaink biztosítják. Tagozati rendszerünkben a Márkakereskedői, a Használt Gépjármű Kereskedői, az Oktatási, a Jogi és Számviteli, Adatfeldolgozási Kabinetek működését alakítjuk ki annak érdekében, hogy a piaci, szakmai és jogi véleményformálásunk körültekintő, alapos és megkérdőjelezhetetlen minőséget képviseljen.

A gépjármű-életút mentén az Autós Nagykoalíció a feketegazdaság visszaszorítását, a tevékenységek átláthatóságát kívánja elérni. Ennek megfelelően jogalkotói és jogalkalmazói javaslatokkal élünk a fekete- és szürkegazdaságban működő és e működésben érdekelt vállalkozások ellen, különös tekintettel az értékesítés, a javítás és a bontás területén.

Célunk, hogy a feketegazdaságban működő vállalkozások fehéredjenek ki, vagy szűnjenek meg. Ezzel azt a célt is támogatjuk elérni, amely a jelenlegi legálisan működő gazdasági szereplők jelentős versenyhátrányát kívánja felszámolni, kiegyenlíteni.

Kiemelt jelentőségűnek tartjuk a gépjárművet vásárló és üzemeltető magánemberek és jogi személyek érdekei képviseletét azáltal, hogy erőteljesen támogatjuk a gépjármű teljes életútkövetését, ennek – lehetőleg elektronikus – dokumentálását és az érdekeltek számára nyilvánosságát. Meg kívánjuk akadályozni, hogy vásárlókat tévesszenek meg és csapjanak be, csak azért, mert a gépjárműéletút követése hiányos.

Támogatunk minden olyan megoldást, amely a gépjárművek, illetve fő alkatrészeik tulajdonjogának és tulajdonosának beazonosíthatóságát biztosítják jelöléssel vagy bármely más módon. Ezek a módszerek képesek akadályt gördíteni a finanszírozási és biztosítási csalások elé, valamint megóvni környezetünket attól, hogy büntetlenül lehessen gépjárműroncsokat bárhol elhagyni.

Fontos számunkra egyrészt a hulladékgazdálkodás körülményeinek konszolidálása a legális gazdaságban, másrészt biztosítja, hogy Magyarország teljesíteni tudja az Európai Unió által támasztott újrahasznosítási követelményeket. E feltételrendszer teljesítéséhez, illetve nem teljesüléséhez jelentős anyagi következmények társulnak.

Tevékenységünk első és igen figyelemre méltó eredménye a Parlament által 2009. december 14-én elfogadott 2009. évi CL törvény „az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról”, amelyben a Közúti Közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, valamint a Gépjármű-felelősségbiztosítási törvény módosítása során a jogalkotó a biztosítók és biztosítottak jogainak legkisebb sérelme nélkül célozta meg a feketegazdaság kiszűrését a gépjárműjavítás területéről. Sajnáljuk, hogy a jogszabályba a rengeteg módosító javaslat során pontatlanságok kerültek, és így az Autós Nagykoalíció kezdeményezése nem érheti el teljesen célját. Mégis úgy gondoljuk, hogy a jogalkotó tett egy fontos lépést a helyes irányba.

Az Autós Nagykoalíció működése semmilyen formában nem sérti tagjai, tagszervezetei önállóságát és saját szakmai érdek-képviseleti munkáját. Tevékenységünk tagjaink közösen vállalható érdekei mentén az erők egyesítésével folyik, és a szinergiák kihasználásával az egész autósszakma előbbre jutását támogatja.

A magyar állam számára az autósszakma teljesítménye meghatározó költségvetési bevételeket, illetve exportot érint, ennek megfelelően el kívánjuk érni, hogy az autósszakma jelentőségének megfelelő elbánást és figyelmet kapjon a jogalkotótól, a minisztériumoktól, hatóságoktól és önkormányzatoktól.

Összefoglalva tehát az Autós Nagykoalíció célja a gépjárműéletút mentén a gépjárművek sorsának dokumentált követése, ezzel támogatva a feketegazdaság elleni fellépést, a környezet védelmét és a gépjárművet vásárlók, üzemben tartók, használók érdekeit.

Kiemelten fontos számunkra, hogy tevékenységünk a lehető legnagyobb nyilvánosság előtt folyjon, amikor rávilágítunk a problémákra és megoldási javaslatokat teszünk, vagy éppen véleményt formálunk. Ezért kiváló kapcsolatokra törekszünk az írott és elektronikus médiával, amelynek folyamatosan rendelkezésére állunk. A média szíves figyelmébe ajánljuk napról napra fejlődő www.autosnagykoalicio.hu honlapunkat.