Túl a holtponton (?) - Magyarországi újautó-eladások

Magyarországon 2009 I–III. negyedévében 64 672 új személyautót értékesítettek, 48,4%-kal kevesebbet, mint a megelőző év azonos időszakában. Ezek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által rendelkezésünkre bocsátott nagykereskedelmi értékesítési adatok, melyektől az új autó forgalomba helyezési adatok eltérnek. Ugyanebben az időszakban ennél jóval kevesebb, mindössze 49 024 új autót helyeztek forgalomba hazánkban, 59,4%-kal kevesebbet, mint tavaly.

Fontos megemlíteni, hogy a nagykereskedelmi értékesítés és a forgalomba helyezés adatai között 2008 I–III. negyedévében még jóval kisebb volt a különbség. Az eladásokon idén 37 márka osztozott, a Maserati és a Ferrari már nem szerepelnek a listán. A márkák közül mindössze 3 tudott pozitív időszakot felmutatni: az egyaránt a hátsó régiókban található Lancia, Chrysler és Porsche. A többiek 40–50%-os, sőt nem ritkán 60% körüli visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni. A Suzuki megtartotta vezető helyét az Opel, a Ford és a Volkswagen előtt. A forgalomba helyezések szempontjából viszont érdekes módon a Ford vezet a Suzuki, az Opel és a Volkswagen előtt. Több gyártó is kozmetikázta kissé 2008-as eredményét, így utólag kiderült, hogy a Ford, a Renault, a Kia és a Jaguar is több autót adott el a tavalyi első 9 hónapban, mint ahogy azt először közzétették. A szakemberek szerint a válság miatti keresletcsökkenés elérte csúcspontját: a holtpontot augusztus hónap jelentette, és szeptemberben ehhez képest már kismértékű fellendülés következett, ami állandósulni fog – reménykednek a kereskedők. A márkasorrendben voltak változások, a Toyota megelőzte a Skodát, a Honda pedig 5 helyet lépett előre, és már a nyolcadik. A Nissan eladásai mindössze 12%-kal csökkentek, így 6 helyet javított, jelenleg a Hondát szorosan követve a kilencedik helyen áll. A Peugeot három, a Chevrolet öt helyet rontott, és kikerült a közvetlen élmezőnyből. A Citroën értékesítése majdnem 60%-kal csökkent, a márka már csak a 15. helyen áll. A forgalomba helyezések táblázatában ugyanazokat a márkákat találjuk az élmezőnyben, mint az idei első félévben – kivéve a Nissant, melynek helyét a Chevrolet vette át.

A japán típusok (beleértve az esztergomi gyártású Suzukikat is) megelőzték német riválisaikat a vizsgált időszakban. A többi ország sorrendje nem változott: harmadikak a franciák, majd a dél-koreaiak, a csehek, az olaszok és a spanyolok következnek. Az egyéb kategóriába svéd, román, amerikai, brit és orosz modellek tartoznak.

Idén az alsó-középkategóriába tartozó autókból már több fogyott mint kisautóból, a középkategória képviselői pedig az egyterűeket előzték meg. Utánuk a terepjárók, a nagyautók és az egyéb kategóriába tartozó luxus- és sportautók következnek.

A legkeresettebb autótípusok tízes listáján 5 kisautó és 5 alsó-középkategóriás modell található. A Suzuki Swift visszavette az első helyet az Opel Astrától, így ismét egy kisautó áll az élen. A Suzuki SX4 elvesztette dobogós helyezését, mivel házon belüli riválisa, a Splash megelőzte. A Ford Focus tartja ötödik helyét, mögötte a Volkswagen Golf megelőzte a Skoda Octaviát. A Skoda kisautója, a Fabia a negyedikről a kilencedik helyre esett vissza. A Ford Fiestát az Opel Corsa váltotta a legkeresettebb modellek között.

Mivel az alsó-középkategóriás modellekből többet értékesítettek mint a kisautókból, ezért most ezt a kategóriát vizsgáljuk meg először részletesebben. Az Opel Astra megtartotta első helyét, 3849 eladott példánnyal (tavaly ilyenkor ez a szám 9027 volt). Ebből 2297 darabbal részesedett a H-Astra, és 1552 darabbal a G-Astra. A Suzuki SX4-es és a Ford Focus is megtartotta tavalyi helyét, jóval szerényebb eladási darabszám mellett. Mögöttük a Volkswagen Golf megelőzte a Skoda Octaviát – ezeket a modelleket már mind ismerjük az abszolút listáról. A Toyota Corolla megelőzte testvérmodelljét, az Aurist, amely már nem is szerepel a listán. Új modell viszont a Nissan Qashqai, amely egyből a 7. helyen nyitott.

A kisautóknál a Suzuki Swift vezet a Splash előtt, a harmadik helyre pedig a Toyota Yaris zárkózott fel. A Skoda Fabia a másodikról a negyedik helyre esett vissza. Jelentősen csökkent a kereslet a Ford Fiesta iránt, az Opel Corsa meg is előzte. A Fiat Grande Punto a nyolcadik helyre lépett előre. Még a Punto Classicot is forgalmazták az I–III. negyedévben, de már csak elenyésző darabszámban. A Seat Ibiza javított egy helyet, míg a Ford Fusion már nincs fent a listán. A Chevrolet Aveo négy helyet rontva már csak a tizedik. A Peugeot 207-es és a 206-os együtt a kilencedik helyet érné el.

A középkategóriában továbbra is a Ford Mondeo vezet, a Volkswagen Passatot viszont megelőzte a Toyota Avensis. A Honda Accord négy helyet javított, és már a negyedik. Az Opel Vectrát váltó Insignia az ötödik helyen debütált. Három helyet vesztett az Audi A4, kettőt a Mazda 6-os. Javított ellenben a Skoda Superb és a BMW 3-as sorozat. A Renault Laguna kikerült az elitből, helyét a Mercedes C-osztály vette át.

Az egyterűeknél megszűnt a francia fölény. 5 képviselőjük volt itt ebben a szegmensben a tavalyi I–III. negyedévben, idén viszont csak négyet találunk, a Citroën Xsara Picasso ugyanis meglepetésre kikerült innen. A legsikeresebb francia így a Citroën C4 Picasso a harmadik helyen, megelőzve a negyedik Renault Mégane Scénic-et, a hatodik Citroën Berlingót (a tavalyi listavezetőt) és a hetedik Peugeot Partnert. Az élen viszont egy német modell, a Ford Focus C-Max áll, megelőzve a Seat Alteát. Mindkét Opel-egyterű tagja a legkeresettebb modelleknek, a Meriva az ötödik, a Zafira a tizedik helyet foglalja el. Új modell a listán a Volkswagen Touran, a Peugeot Partnerrel megosztott hetedik helyen.

A tavalyi listavezető Suzuki Grand Vitarából mindössze 113 darab fogyott az idei I–III. negyedévben, ami nem volt elegendő az első ötbe kerüléshez a terepjárók között. Az éllovas pozícióba a Honda CR-V lépett előre, megelőzve a Volvo XC60-ast, a BMW X6-ost és az Audi Q5-öst – ezen modellek egyike sem szerepelt a tavalyi listánkon. A Volkswagen Tiguan a harmadik helyről esett vissza az ötödikre. Nem szerepel már a legjobbak között a Chevrolet Captiva és a BMW X5-ös.

A nagyautóknál a Mercedes E-osztály elszakadt az Audi A6-ostól, és már egyedül vezeti a szegmenst. A BMW 5-ös sorozat megtartotta harmadik, a Volvo S80-as negyedik helyét. A Volvo V70-et a Saab 9-5-ös váltotta az ötödik helyen. A luxusautók között a BMW 7-es sorozat volt a legkelendőbb 40 eladott példánnyal, majd a Mercedes S-osztály (32 db) és az Audi A8-as következtek (9 db).

A magyarországi újhaszonjármű-eladások a személyautókénál még nagyobb mértékben, 52,4%-kal estek vissza (nagykereskedelmi értékesítés), az előző év I–III. negyedévéhez viszonyítva. Az eladásokból 25 márka vette ki a részét, az Avia, a MAZ Baltija és az Andoria Lublin már nem szerepelnek a listán, új belépő viszont a Dacia, melynek Logan Van és Logan Pick-Up modelljeiből 56 darabot értékesítettek, ezzel a márka a 21. helyet foglalja el. A márkák többsége negatív időszakot zárt, kivéve néhány kevésbé jelentős piaci szereplőt (Land Rover, Kia, Kamaz). A forgalomba helyezési adatok is rendelkezésünkre állnak – kevesebb új haszonjárművet helyeztek forgalomba hazánkban mint amennyit eladtak, a különbség azonban nem olyan számottevő, mint a személyautóknál. Visszatérve az értékesítésre, az eladott járművek 81%-a kishaszonjármű volt, a maradék 19% pedig a 3,5 tonna össztömeget meghaladó nagyhaszonjárművek kategóriájába tartozott. Az első négy helyen nem történt változás, a Ford maradt a piacvezető a Mercedes előtt, amely a legtöbb nagyhaszonjárművet értékesítette az első 9 hónapban. A Nissan riválisainál kevésbé rossz időszakot zárt, ennek köszönhetően a 12. helyről az ötödikre ugrott előre. A legkeresettebb, kizárólag nagyhaszonjárműveket forgalmazó márka továbbra is az Iveco, jelenleg a 11. helyet foglalja el. Szorosan felzárkózott mögé a DAF, amely 5 helyet javított. A német típusok részaránya egyre nagyobb, mögöttük a franciákra szorosan felzárkóztak a japánok. Az olaszok visszaestek, a hollandok (DAF) viszont megelőzték a svédeket (Volvo, Scania). Az egyéb kategóriába román, dél-koreai, brit, cseh és orosz modellek tartoznak.

A kishaszonjárműveknél a Ford Transit vezet továbbra is, a második helyre előretörő Nissan Navara és a tavaly még a listán nem is szereplő Ford Ranger előtt. A 2,5 tonna össztömeg alatti alkategória éllovasa, a Volkswagen Caddy a második helyről a kilencedikre esett vissza, míg a korábban dobogós Fiat Ducato egy helyet vesztett. Három francia típus is lekerült listánkról (Peugeot Boxer, Renault Master, Citroën Jumper), helyüket a már említett Ford Ranger, a Volkswagen Crafter és a Mitsubishi Pajero Pickup vette át.