Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Használt autóra is jár az egy év szavatosság!

Bár a megkérdezett kereskedők többsége nem igazán szeretne tudni róla, a hazai jogszabályok egy év szavatosságot biztosítanak minden használt gépjárműre, igaz csak fogyasztói szerződés esetén. A részletek fontosak lehetnek – válság idején különösen.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) kis körben (15 hazai, használt autó értékesítésével is foglalkozó kereskedő telefonos és személyes megkeresése 2009. augusztus végén) végzett kutatása azt támasztja alá, hogy a használt gépjárművek értékesítése alkalmával a kereskedők gyakran csorbítják a fogyasztók jogait. Hogy ezt szándékosan vagy csak tájékozatlanságból teszik, a lényeg szempontjából mindegy. A polgári törvénykönyv minden használt termék vásárlása esetén legkevesebb egyéves szavatossági időt ír elő, fogyasztói szerződés esetében, ha nem fogyasztói szerződésről beszélünk, akkor fél évet.

Elutasított panaszok sora

Nemcsak a felmérés, számos panasz is azt mutatja, hogy valami nincsen rendben a használt autók szavatossági ügyintézésével kapcsolatosan. Az egyik népszerű internetes fogyasztóvédelmi portál panaszosa által vásárolt autó vezérműlánca már a kereskedésből hazafelé elszakadt. A kereskedő azt mondta, ha 3 napon belül visszaviszi, a költségek felét vállalja.

Egy másik vásárló alig 3 éves autója 6 nappal a vásárlás után megállt egy alagútban külföldön. Az autót a hiba helyén, Ausztriában megjavíttatta, a kereskedő a „6 hónap jogi garancia” ellenére semmilyen felelősséget nem vállalt, jegyzőkönyvet nem vett fel, szakvéleményt nem adott, a panasszal írásban nem foglalkozott.

Harmadik autóvásárlónk egy nemzetközi használtautó-kereskedő hálózatnál vásárolt alig használt gépjárművet. Pár héttel a vásárlás után meghibásodott a katalizátor, s annak ellenére, hogy a cég elismerte, hogy tud a hiba létezéséről, nem volt hajlandó javítani a gépjárművet.

Jogi háttér: a szavatosság

Fogyasztói szerződés akkor jön létre, ha magánember vásárol autót kereskedőcégtől vagy autókereskedelemmel foglalkozó vállalkozótól. A szavatossági gondok itt kezdődnek, a kereskedők jó része ugyanis csak bizományosi értékesítést vállal, azaz a használt autót nem mint tulajdonos, hanem mint közvetítő árulja, az adásvételi szerződésen a korábbi tulajdonos neve fog szerepelni. Ilyen esetben megegyezés kérdése, hogy mennyi szavatosságot kötnek ki a felek, ezt nem árt az adásvételi szerződésben is rögzíteni. Külön megegyezés hiányában a polgári törvénykönyv pusztán fél év szavatossági időt ír elő általános szabályai alapján, mivel ebben az esetben nem fogyasztói szerződésről beszélünk.

Sokkal előnyösebb a fogyasztó számára, ha az autót a kereskedőtől vásárolja. A kereskedések többsége akkor szokta saját autóként árulni a négykerekűt, ha azt másik járműre becserélték. Márkakereskedésekben gyakrabban találhatunk ilyen autókat, ebben az esetben a kereskedőnek törvényből eredően kötelessége az egy év szavatossági idő biztosítása.

Az egyéves szavatosság fogyasztói szerződés esetén azt jelenti, hogy az első 6 hónapban felbukkanó hiba esetében a kereskedő tartozik automatikusan helytállással, ezen kötelezettsége alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba a vásárlás után keletkezett. Ennek tipikus esete, ha a fogyasztó a gépjárművet nem rendeltetésének megfelelően használta. Az év második felében (7–12. hónap) szintén felelősséggel tartozik, ám ha első kereskedői véleménye szerint a hiba a vásárláskor még nem volt meg, a fogyasztó kötelezettsége bebizonyítani ennek ellenkezőjét. Nem szabad azonban azt elfelejteni, hogy az autó használtsági fokából eredő hibákért nem felelhet a kereskedő.

„Nálunk ez így van”

Gyakori sajnos, hogy a kereskedők a szavatosságról nem tájékoztatják ügyfeleiket. A megkérdezett kereskedők 70%-a féléves „garanciát” vagy „szavatosságot” mond, de volt, aki szerint csak 3 hónap szavatosság jár használt autóra. Mikor a fogyasztóvédők szembesítették a törvény előírásaival, akkor is csak rázta a fejét, hogy: „sajnálom, nálunk ez nem így van”.

Mindösszesen egy kereskedő volt, aki miután féléves „garanciáról” beszélt, s szembesítettük a törvényi előírásokkal, kijavította magát, s elismerte, hogy fogyasztói szerződés esetében tényleg egy év a szavatosság.

A fogyasztóknak a polgári törvénykönyvben rögzített jogait persze nem korlátozhatja kereskedő, a fogyasztóvédők mégis azt javasolják, ha valaki ilyen, tisztességtelen feltétellel vagy magatartással találkozik, forduljon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz. A hatóság ugyanis eljárhat a kereskedő ellen abban az esetben, ha tudatosan téveszti meg a vásárlót. Ennek minősülhet, ha valaki tudatosan tévedésben tartja a fogyasztót szavatossági jogaival kapcsolatosan.

hirdetés

Mit tehetünk hiba esetén?

Amennyiben a megvásárolt gépkocsi meghibásodik, azonnal érdemes szakemberhez fordulni. A hiba okának feltárásakor kideríthető, hogy az a vásárlás időpontja előtt keletkezett, vagy már az után. Az időpont meghatározásában nagy segítségünkre lehet a vásárláskor pontosan kitöltött állapotfelmérő lap. Ebben rögzítésre kerülnek a fényezési tulajdonságok (fényezésvastagság elemenként, esetleges hibák), a fékek állapota, szükséges karbantartási munkák egy éven belül stb.

Amennyiben vélelmezhető, hogy a hiba már a vásárlás előtt is megvolt, fel kell keresnünk az eladót, majd fogyasztói szerződés esetén ki kell tölteni egy reklamációs jegyzőkönyvet, a 49/2003. GKM rendelet alapján. Itt rögzíthető a hiba bejelentése, annak időpontja, ténye, s a fogyasztó igénye (érdemben kijavítást kérhetünk, ha ez lehetetlen, akkor árleszállítást vagy a szerződés előtti állapot visszaállítását, azaz a vételár visszatérítését). Az eladó kereskedő ilyenkor 3 napon belül kell hogy választ adjon igényünkre. Elutasításra fél éven belül csak akkor van joga, ha független szakvéleménnyel támasztja alá, hogy a meghibásodás a vásárlás után keletkezett.

Külön kiadvány a szavatosságról

A FOME elnöke, Hajnal Zsolt az azonnali tájékoztatásban látja a megoldást. Az egyesület által elnyert EU-támogatásból még az ősszel kiadványt jelentetnek meg, melyben pontosan rögzítik a fogyasztók és a kereskedők jogait, kötelezettségeit. A kiadványt elektronikus úton, valamint az egész országban személyesen fogják olvashatóvá tenni.

A használtautó-vásárlás 5 pontja

1. Lehetőleg csak olyan gépkocsit vásároljunk meg, amely esetében az eladó gépjármű-kereskedő, s nem egy másik magánszemély, ez esetben jár az egy év szavatosság.

2. A gépjárműről készíttessünk állapotfelmérő lapot, ahol pontosan rögzítsük a kocsi műszaki állapotát a legfontosabb alkatrészeire kiterjedően.

3. Nézzük/nézessük meg, hogy pontosan milyen javítások, cserék szükségesek autónkon a közeljövőben.

4. Az adásvételi szerződésben pontosan rögzítsük, mikor kerül átadásra a kocsi, s mely terhek kit terhelnek (átírás, eredetvizsgálat stb.)

5. Ha az autóra külön garanciát vállalnak, meg kell nézni, ez pontosan milyen feltételekkel jár. A garanciavállalás feltételeit kérjük el írásban. A vásárlók sok esetben külön fizetnek azért, ami a jogszabályok alapján amúgy is jár nekik.

Forrás: 
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME)

 


Kapcsolódó dokumentum:


64-65


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés