A világ legnagyobb gépjárműgyártója

2008-ban a japán Toyota vált a világ legjelentősebb gépjárműgyártójává, megelőzve az 1931 és 2007 között megszakítás nélkül, 77 éven keresztül élen álló amerikai General Motorst. Idén további jelentős változások várhatók, mivel a válság a csődvédelem alatt álló General Motors mellett a Toyotát is érzékenyen érintette. Egyre erősebb viszont a Volkswagen, amely a személyautó-gyártás területén már megelőzte a GM-et, idén pedig a Toyotát vette célba.

2008-ban 70,5 millió gépjárművet gyártottak a világon, 3,7%-kal kevesebbet, mint 2007-ben – derül ki a gépjárműgyártók nemzetközi szervezete, az OICA közelmúltban közzétett kimutatásából. A visszaesés már egyértelműen a tavaly kirobbant válság számlájára írható, idén pedig ennél még nagyobb mértékű csökkenés prognosztizálható. A visszaesés főleg a régi nagy autógyártó országokat érintette (USA, Olaszország, Franciaország, Spanyolország), míg a fejlődő piacokat (Kína, Brazília, Oroszország, Thaiföld) kevésbé – ezekben az országokban több gépjárművet gyártottak, mint a megelőző évben. Japánban csak 0,3%-os csökkenést regisztráltak, így a felkelő nap országa maradt a világ legjelentősebb gépjárműgyártója. A továbbra is bővülő Kína megelőzte az Egyesült Államokat, ahol 19,3%-kal gyártottak kevesebb gépjárművet, mint 2007-ben. Németország és Dél-Korea nagyjából szinten tartotta a termelést, a nagyobb mértékben visszaeső Franciaországot viszont megelőzte Brazília. Kanada az USA-hoz hasonló helyzetben van, a rangsorban India és Mexikó is megelőzte. Oroszország és Nagy-Britannia helyet cseréltek. A nagy hagyományokkal bíró Olaszországot Thaiföld, Törökország és Irán is megelőzte. Magyarország a 27. az abszolút rangsorban 346 055 gyártott gépjárművel, ami 18,5%-kal több, mint a 2007-es adat.

 

Tavaly összesen 52,6 millió személyautót gyártottak a világon – ebben a kategóriában is Japán az éllovas. Az országok rangsorában az ötödik helyig nem történt változás: Kína mellett Németország fért még fel a dobogóra, megelőzve az Egyesült Államokat és Dél-Koreát. Brazília itt is megelőzte Franciaországot. Nagy-Britannia veszített egy helyet, Kanada kettőt. Ezzel szemben Oroszország kettő, Mexikó egy pozíciót javított. Irán új a listán a 14. helyen, megelőzve Csehországot, a közép-európai régió éllovasát. Olaszország a személyautók gyártásában is visszaesett, Lengyelország és Belgium is lehagyta. Hazánk a 26. helyen található, 342 359 gyártott személyautóval (gépjárműgyártásunk fő részét a személyautók teszik ki).

Az Egyesült Államok a legnagyobb haszonjárműgyártó a világon, a 17,9 millió darabos össztermelés 27,6%-a itt készül. Az USA-t Kína és Japán követi a rangsorban. Kanadát Thaiföld és Mexikó is megelőzte. Brazília is előrébb lépett, Spanyolország és a három helyet is vesztő India kárára. Törökországban futott fel jelentősen a haszonjárműgyártás 2008-ban, így megelőzte Németországot, Indiát és Franciaországot is. Olaszország a haszonjárműves listán megtartotta 13. helyezését, mögötte Dél-Korea és Oroszország helyet cseréltek. Hazánkban mindössze 3696 haszonjárművet gyártottak tavaly, ez a 36. helyre elegendő az országok rangsorában.

2008-ban megtörtént a váltás az élen: a válságot az elsők között megérző amerikai General Motorst a japán Toyota váltotta az élen, mint a világ legjelentősebb gépjárműgyártója. A helycsere nem érte váratlanul sem az érintett gyártókat, sem az autóipari szakembereket. A Toyota termelési volumene évről évre nő, és 2008-ra érte el (majdnem) a GM 2007-es gyártási darabszámát. Ehhez az is kellett, hogy leányvállalata, a Daihatsu gyártási darabszámát tavaly először nem külön, hanem a Toyota gyártási darabszámának részeként tüntették fel (tájékoztatásul: 2007-ben 856 ezer Daihatsut gyártottak). Eközben a General Motors stagnált, tavaly viszont több mint 1 millió gépjárművel gyártott kevesebbet, mint a megelőző évben. A személyautó-gyártásban a Toyota már korábban megelőzte az amerikai óriást, melyet főleg erős haszonjárműgyártása tartott az élen. A válság hatására azonban főleg ezen költséges járművek iránt csökkent drasztikusan a kereslet, ami érzékenyen érintette a GM-et. A 2009-es sorrend érdekesnek ígérkezik, mivel időközben a GM a sorozatos állami hitelek ellenére is csődvédelem alá került, és a Toyota is nehéz helyzetben van, mivel az erős jen miatt hatalmas összegeket veszít az exportált autókon, miközben például az USA-ban eladott autóinak még ma is 45%-át importálja. Visszatérve a listánkhoz, a Volkswagen-konszern tartja a harmadik helyet a Forddal szemben, sőt el is húzott az amerikai riválistól (persze a Ford még mindig elöl van a kisebbségi tulajdonában lévő Mazdával együtt). Majd két japán gyártó következik, a Honda és a Nissan, utóbbi megelőzte a PSA-konszernt (a Peugeot és a Citroën gyártóját). A Nissan szövetségese, a Renault eközben két helyet is veszítve csak a 11. helyen található – együtt megelőznék a Fordot, a Ladákat gyártó AvtoVAZ-zal együtt pedig a Volkswagent is (a Renault 25%-os részesedéssel bír az AvtoVAZ-ban). A Hyundai két helyet javítva a nyolcadik, leányvállalata, a Kia a tizenötödik – együtt a Hondát is megelőznék a listán. A Suzuki két helyet javított, köszönhetően az esztergomi gyárnak is, míg a Fiat ugyanennyit veszített. A 12–13. helyen két egykori partner, a Daimler és a Chrysler cserélt helyet egymással. A Chrysler a GM-hez hasonlóan ugyancsak nehéz helyzetbe került, most azonban úgy tűnik, erős stratégiai szövetségesre talált a Fiat személyében. A BMW tartja pozícióját, a Kia és a Mazda mindketten megelőzték a Mitsubishit. Az indiai Tata (6,75%-ban a Daimler tulajdona) megelőzte a legjelentősebb kínai gyártót, a FAW-ot. A Tata eredményébe már a Jaguar és a Land Rover márkák gyártása is beletartozik.

2008-ban is a Toyota maradt a világ legjelentősebb személyautó-gyártója. Az eddigi második helyezett General Motorst azonban megelőzte a Volkswagen. A német konszern rövid időn belül a legnagyobb személyautó-gyártóvá szeretne válni, amire a Toyota gyengélkedését látva van is esély. Érdekes módon a személyautós listában sokkal kevesebb változást találunk a sorrendben, mint az abszolútban. Egészen a 16. helyezett Mitsubishiig megegyezik a sorrend. A Chrysler 17. volt 2007-ben, tavaly viszont egészen a 21. helyig esett vissza, így már nincs is fent a listán. Helyét az AvtoVAZ vette át, melyet a kínai FAW követ. Utánuk a Subarukat gyártó Fuji következik, melyben a Toyota 16,5%-os részesedéssel rendelkezik. A listát egy újabb kínai autógyártó, a Chana zárja.

A könnyűhaszonjárművek legjelentősebb gyártói még mindig az amerikaiak, ebben a szegmensben a General Motors vezet a Ford és a Chrysler előtt. A legnagyobb nagyhaszonjármű-gyártó a japán Isuzu (488 ezer darabbal), majd a Daimler és a Toyota következik. Utóbbi gyártja a legtöbb autóbuszt, a Hyundai és a Daimler előtt.

A KSH közzétette a hazai közúti gépjárműállomány adatait, a 2008. december 31-i fordulónapra vonatkozóan. Ekkor 3 685 677 gépjármű volt forgalomban hazánk útjain, 1,7%-kal több, mint 1 évvel korábban. A gépjárműveket 5 típusba sorolták, mindegyikük darabszáma nőtt 2008-ban. A legnagyobb részaránnyal a személygépkocsik rendelkeznek, bár arányuk kismértékben csökkent a motorkerékpárok és a vontatók térnyerésének következtében. Átlagéletkoruk 10,4 év volt, ez megegyezik a teljes gépjárműállomány életkorával, ami 2007-hez képest nem változott. 17 955 autóbusz van forgalomban Magyarországon, átlagéletkoruk magas, 13 év. Még idősebbek azonban a motorkerékpárok (14,8 év), melyekből már több mint 140 000 példány fut az utakon. Egyre idősebb a tehergépkocsi-állomány is, az 1,3%-os részesedéssel bíró vontatók átlagéletkora ezzel szemben csökken.

2008. december 31-én 3 055 427 személyautó volt forgalomban hazánk útjain. Az állomány öregszik, az átlagéletkor 10,3 évről 10,4 évre nőtt. Az első 20 márka közül csak ötnek csökkent az átlagéletkora (Ford, Skoda, Audi, Mercedes, Honda), a többi márka esetén a régi járművek forgalomból való kivonása és az újautó-eladások nem tudták kompenzálni az öregedést. Az első húszban még mindig találunk 3 volt szocialista típust. Ladából csaknem 150 ezer fut még az utakon, átlagéletkoruk 21 év, darabszámuk 21 600-zal csökkent egy év alatt. Az orosz márka csak egy helyet vesztett a rangsorban, az a Skoda előzte meg, melynek állománya a jelentős újautó-eladásoknak köszönhetően fiatalodik (az új Ladák értékesítése elenyésző). A Trabant még mindig 14. a listán, 55 469 forgalomban lévő autóval, ami 10 835 darabos csökkenést jelent. Átlagéletkoruk a legmagasabb, 22,3 év. A sort a Wartburg zárja, 37 699 autóval és 21,9 éves átlagéletkorral. Opelből fut továbbra is a legtöbb az utakon, átlagéletkoruk 10 év. A Suzuki a második, és mivel állományuk nagyobb mértékben nő, valamint fiatalabb is (7 év), pár éven belül helycsere lehet az élen. A Volkswagen, a Ford és a Renault következnek, pozíciójuk szilárd. A Daewoo és a Chevrolet már együtt szerepelnek a listán, így meg tudták előzni a Citroënt. A Mercedes megelőzte az Audit – mindkét márka életkora magasabb, mint a teljes állomány életkora. A lista végén a Honda és a BMW is megelőzte a Wartburgot, sőt idén valószínűleg a Mazda is elé fog kerülni.