Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

Európai uniós autópiacok 2008-ban

Az uniós autópiacok bemutatását már előző számunkban megkezdtük. Azóta nyilvánosságra kerültek a januári adatok is, mely szerint 26%-os visszaesés mutatkozott, és az összes tagállamban kevesebb autót értékesítettek, mint tavaly ilyenkor. A Volkswagen és húzómodellje, a Golf megtartotta vezető helyét. A következőkben a szomszédos (és kissé távolabbi) országok 2008-as újautó-kereskedelmét mutatjuk be.

Ausztria a kilencedik legjelentősebb újautó-piaccal rendelkezik az Európai Unióban. Itt csak kismértékben, 1,5%-kal csökkentek az eladások, ami akár stagnálásnak is mondható. A Volkswagen nemcsak megtartotta, hanem növelte is előnyét követőivel, az Opellel és a Forddal szemben. A válság ellenére Renault-ból jelentősen több fogyott mint 2007-ben, így az Audit és a Skodát is megelőzte. A Fiat tavalyelőtt még a listára sem került fel, most pedig a hetedik helyig jutott. Mindez a Toyota kárára történt, a japán gyártó termékei iránt Németországhoz hasonlóan Ausztriában is nagyon visszaesett a kereslet. A legkeresettebb japán márkává így a Mazda vált.

A német típusok dominálnak Ausztriában, a listavezető a Volkswagen Golf. Márkatársai azonban hátrébb csúsztak, a Polo a másodikról a negyedikre, a Passat a harmadikról a hatodikra. Mindezek következtében a Skoda Fabia került a második helyre, az Audi A4 pedig a harmadikra. Az egyetlen nem német, illetve nem a VW-konszernbe tartozó modell a Peugeot 207-es, amely két helyet javítva az ötödik pozíciót foglalja el. Két modell, az Opel Astra és az Audi A3 is kiszorult az elitből, helyükre a Seat Ibiza és a Ford Focus érkezett. Az első tízben 5 kisautó, 3 alsó-középkategóriás és 2 középkategóriás modell található.

Romániában 8,7%-kal kevesebb új autó fogyott 2008-ban mint az előző évben, ezzel az ország a 11. a rangsorban. A Dacia maradt a legkeresettebb márka tavaly is, annak ellenére, hogy majdnem 20 ezer darabbal kevesebb fogyott belőle, mint tavalyelőtt. A Skoda eladásai stagnáltak, viszont így is megelőzte a visszaeső Renault-t és Volkswagent – utóbbi két gyártó helyet is cserélt egymással. Az Opel és a Ford között is helycsere történt. A hazai gyártású Daewoo kikerült a top 10-ből, helyét a Fiat vette át. A legsikeresebb dél-koreai márka a Hyundai Romániában, de a Chevrolet is jól tartja magát a tizedik helyen. A típusok rangsora nem állt rendelkezésünkre.

Csehországban a válság ellenére 8,4%-os fellendülésnek örülhettek az újautó-kereskedők. Összesen 143 661 autó talált gazdára, ezzel az ország a 18. a rangsorban. A piacvezető Skoda eladásai érdekes módon csökkentek, de előnye még így is hatalmas a Ford és a Renault előtt. Az első tízben ugyanazok a márkák szerepelnek, melyek tavalyelőtt, és a sorrend is csak kismértékben változott – a Hyundai előzte meg a Peugeot-t az ötödik-hatodik helyen.

A típusoknál teljes a Skoda dominanciája: a Fabia vezet az Octavia előtt, a Roomster a negyedik, a Superb pedig a tizedik. A dobogóra a Ford Fusion fért még fel. Jól szerepelt a Peugeot 207 és a Kia Cee’d, mindkettőből többet adtak el, mint 2007-ben. Nincs már a legjobb tízben a Hyundai Getz és a Ford Focus, helyüket a Volkswagen Polo és a Skoda Superb vette át. Az első tízben 6 kisautó, 2 alsó-középkategóriás, 1 középkategóriás és 1 egyterű modell szerepel.

hirdetés

Szlovákia teljesített a legjobban a vizsgált időszakban, a kimutatásban szereplő 28 ország közül. A piacvezető Skodára kissé felzárkózott az északi szomszédunkban is népszerű Suzuki. A Volkswagen mindkét PSA-márkát megelőzte, a Citroën elé pedig még a Renault is odakerült. Meglepő módon a Kia annak ellenére teret veszített, hogy növelni tudta értékesítését. Az Opel és a Hyundai rossz időszakot zárt, és kikerültek a legkeresettebb gyártók közül, helyüket a Toyota és a Fiat vette át.

A típusoknál – Csehországhoz hasonlóan – a Skoda típusai dominálnak, a Fabia vezet az Octavia előtt, a Roomster és a Superb viszont nem került fel a listára. A Suzuki Swift lecsúszott a kilencedik helyre, a harmadikon most egy másik Suzuki, az SX4 áll. A Kia Cee’d és a Citroën C3 megtartotta jó helyezését. Kikerült azonban a legkeresettebb modellek közül mindkét Peugeot-típus, a 206-os és a 207-es is. Az Opel Astrát is hiába keressük itt, helyükre két VW-modell, a Golf és a Polo érkezett. 6 kisautó és 4 alsó-középkategóriás modell alkotja az élmezőnyt.

Bulgária autópiaca csak a balti államokénál és Izlandénál jelentősebb, sokkal fontosabb azonban, hogy 3,7%-os növekedéssel zárták az évet a bolgár újautó-kereskedők. 2008-ban az Opel volt a piacvezető, amely a Toyotát váltotta. A Ford és a Peugeot két helyet rontott, a Volkswagen és a Dacia ugyanennyit javított. A sort 2007-hez hasonlóan a Chevrolet és a Renault zárja. A típusok sorrendjét nem ismerjük.

 


(Folytatás a 67 oldalról.)

A japán gyártók a válság hatására tömegesen vonultak ki a motorsportokból. A Subaru és a Suzuki a rali-világbajnokságot hagyta ott, a Mitsubishi a Dakar-ralin nem indul többet. A Honda kivonult a Formula 1-ből, a Kawasaki pedig a Moto GP-ből (bár később ezt a döntést felülbírálták, és egy egyszemélyes csapattal mégis indulnak).

A Suzuki talán kivételt képez, mivel a tavalyi évet nyereségesen zárta. A Suzukinak az európai piac ugyanolyan fontos, mint a hazai japán, míg az amerikai kevésbé az. A jó eredmények hátterében az áll, hogy a gyártó modellkínálata nagyrészt kisautókból áll. Hosszú távon azonban a Suzuki sem tud dacolni a válsággal: meghosszabbították az üzemi szabadságokat, és felfüggesztették az új üzemek építését Oroszországban és Thaiföldön.

A világgazdaság most olyan állapotba került, amely minden 100 évben csak egyszer fordul elő. Ezért azt sem lehet előre tudni, hogy az autógyárak válságkezelő intézkedései elérik-e a céljukat. A krízis a térségen belül nemcsak Japánt, hanem Dél-Koreát is érinti. Elemzők szerint idén Ázsiában az újautó-eladás 12 százalékkal csökkenni fog. Lesznek azonban olyanok is, akik profitálni fognak a helyzetből: a kínai, indiai és malajziai olcsó autók gyártói, és az európai üzemek. Ha a jen erős marad, akkor ugyanis egyre több gyártókapacitást fognak Európába irányítani.


Kapcsolódó dokumentum:


68-69


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés