Megegyezés a szén-dioxid kibocsátási vitában

Angelika Niebler, az EU ipari bizottságának elnöke

 

 2012-től az újonnan kibocsátott autók 65%-ának kellene a kibocsátási határértéket elérnie, amely átlagosan 120 gramm lesz kilométerenként. 2013-ban ez az arány már 75% lesz, 2014-ben 80%, 2015-ben pedig 100%. Angelika Niebler, az Európa Parlament ipari bizottságának elnöke üdvözölte a kompromisszum megszületését. „Tettünk valamit a környezetvédelemért, de az iparágnak is nyújtottunk kedvezményeket” – értékelte a helyzetet. A hosszú távú tervekben 2020-ra már csak 95 g/km CO2-kibocsátás szerepel. 2012-től a határérték túllépését büntetni fogják: 1 gramm túllépés 5 euróba, 2 gramm 15 euróba, 3 gramm 25 euróba, 4 gramm pedig 95 euróba fog kerülni. Mindehhez azonban az Európai Parlament és mind a 27 tagállam beleegyezésére is szükség van. Ez a tervezet jelentősen eltér Stavros Dimas, az EU környezetvédelmi biztosának eredeti javaslatától. Dimas azt szerette volna elérni, hogy 2012-től minden új autó egyötöddel kevesebb szén-dioxidot bocsásson ki, mint most. A 130 grammos értéket az egyre korszerűbb motortechnológiákkal érhetik el, további 10 grammot pedig a klímaberendezések és a gumiabroncsok fejlesztésével nyerhetnek.
A német autóipari szövetség (VDA) elnöke, Matthias Wissmann szerint az új CO2-kibocsátási célok kihívást jelentenek az autógyártóknak és a beszállítóknak. Bizakodik azonban abban, hogy a német autóipar teljesíteni fogja a követelményeket. A szakember a kivetendő bírságokat azonban túl magasnak tartja, mivel ezzel az autóipart sokkal nagyobb mértékben sújtják, mint a szén- és acélipart. Wissmann szerint a 2020-ra előirányzott 95 grammos határérték is túl szigorú, a szövetség inkább egy 95 grammtól 110 grammig terjedő sávot tartott volna reálisnak. A célok eléréséhez azonban a gazdasági keretfeltételeknek is teljesülniük kell. Ehhez hozzátartoznak az Európai Beruházási Bank által, kedvező kamatfeltételekkel nyújtott hitelek, az innovatív technológiák kutatására.
Az autóipari munkahelyek is csak a klímavédelemmel együtt tarthatók fenn. Bár a környezetvédők szerint a most bevezetendő határértékek csak kis mértékben járulnak hozzá a globális környezetvédelemhez – ők szigorúbb szabályozásra számítottak. A vita során egyes szakértők szerint a jelentős autóiparral rendelkező tagországok – mindenekelőtt Németország, Franciaország és Spanyolország – nem túl demokratikusan jártak el, mivel saját nemzeti autógyártóik érdekeit előtérbe helyezték. Németország főként a nagyobb autókat gyártó Mercedes és BMW érdekeit képviselte, míg Franciaország a főleg kisebb típusokat gyártó PSA és Renault szempontjából állt hozzá a kérdéshez. A franciák erejét növeli az a tény is, hogy jelenleg ők látják el az EU soros elnökségét.