Új irányvonal mutatkozik a rendeletalkotás rendszerében
Új irányvonal mutatkozik a rendeletalkotás rendszerében, ahol úgy néz ki, hogy a rendelettervezetek társadalmi egyeztetésre bocsátásából tudunk egyfajta jövőre vonatkozó következtetéseket levonni. Viszont hangsúlyozandó, hogy ezekkel kapcsolatba a jogalkotónak nincsen megkötve a keze, a tervezetek a hatályos változatig akár részben-, vagy egészben meg is változhatnak. Ezt mindenképpen tartsa szem előtt mindenki akkor, mikor a következőkben megjelenési kronológiában olvasott rendeletanyag verziókat olvassa.
2025. évi ... törvény
egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról
Egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat
A társadalmi egyeztetés során az észrevételeket a tarsadalmiegyeztetes@ekm.gov.hu e-mail címre küldhetik meg 2025. április 11-ig.
- A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítása
- §
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 24/A. §-a a következő (5b) bekezdéssel egészül ki:
„(5b) A közlekedési hatóság a vizsgálóállomás engedélyét e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott esetekben felfüggeszti vagy visszavonja, amennyiben a vizsgálóállomás a tevékenységére vonatkozó – e törvényben vagy a felhatalmazása alapján kiadott rendeletben foglalt – előírásokat, engedélyben foglaltakat megsérti.”
c) 24/A. § (5a) bekezdésében a „vizsgálatával és rendszeres” szövegrész helyébe a „vizsgálatával, honosítási eljárásával, valamint a rendszeres” szöveg,
d) 24/A. § (6) bekezdésében az „A jármű időszakos” szövegrész helyébe az „A jármű honosítási eljárása, forgalomba helyezés előtti vizsgálata, valamint időszakos” szöveg,
A KTI által ellátott állami feladatokat 2025. június 1. napjával – a (3) bekezdésben meghatározott feladatok kivételével – az Áht. 8/A. §-ában foglaltak szerinti alapító okirat útján a Közlekedéstudományi Intézet (a továbbiakban: Intézet) néven létesítésre kerülő költségvetési szerv veszi át a csatolt jogszabálytervezetek alapján.
A KORMÁNY
-------------------
rendelete
az Építési és Közlekedési Minisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság által ellátott feladatok költségvetési szerv általi átvételéről és a társaság megszüntetéséről, az ezzel kapcsolatos eljárási kérdések rendezéséről
1. §
(1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 11/A. § (1) bekezdése alapján a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 1119 Budapest, Than Károly utca 3-5.; cégjegyzékszám: 01-09-890710; adószám: 21925221-2-43; főtevékenysége: 7210'25 Természettudományi, műszaki kutatás, kísérleti fejlesztés, a továbbiakban: KTI) 2025. május 31. napjával megszűnik.
(2) A KTI által ellátott állami feladatokat 2025. június 1. napjával – a (3) bekezdésben meghatározott feladatok kivételével – az Áht. 8/A. §-ában foglaltak szerinti alapító okirat útján a Közlekedéstudományi Intézet (a továbbiakban: Intézet) néven létesítésre kerülő költségvetési szerv veszi át.
KORMÁNY
-------------------
rendelete
a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság megszűnésével összefüggő közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról
8. A vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet módosítása
9. §
A vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet 1/A. § (1) bekezdésében a „KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság” szövegrész helyébe a „Közlekedéstudományi Intézet” szöveg lép.
Ez a rendelet 2025. június 1-jén lép hatályba.
2025.04.25-én megjelent „saláta törvény tervezet”, melyben vannak figyelemre méltó változások.
Úgy néz ki, hogy ha így marad, akkor a motorszámra vonatkozó rész törlődik 2025.07.01-től, de a motorkódra vonatkozó követelmény nem! Ne felejtsük el, hogy 2025.04.01-től mind a motorszám, mind a motorkód nem szerepel már a forgalmi engedélybe.
301/2009. (XII. 22.) Korm. rendelet
az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás részletes szabályairól
hatályos: 2022.01.01.-
4. melléklet a 301/2009. (XII. 22.) Korm. rendelethez
Az előzetes eredetiségvizsgálat végzésének technológiai folyamata
7. A jármű vizsgálatának sorrendje
2. A jármű egyedi azonosító jeleinek, az alvázszámot hordozó elem bekötési, csatlakozási pontjainak képi rögzítése tisztítás előtti állapotban.
1. A vizsgálat tárgya szerinti vizsgálati kört, eszközt és módszert összefoglalóan az alábbi táblázat tartalmazza:
2025. évi …. törvény
Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról
A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény
módosítása
8. §
Hatályát veszti a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény
a) 24. § (3) bekezdés c) pontjában a „motorszámára,” szövegrész,
b) 24. § (3a) bekezdés c) pont cc) alpontjában a „motorszámára,” szövegrész.
9. Záró rendelkezések
13. §
(1) Ez a törvény – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2025. július 1. napján lép hatályba.
Ez így nehéz, tehát nézzük meg, hogy miről is van szó a hatályos jogszabályban:
1999. évi LXXXIV. törvény
a közúti közlekedési nyilvántartásról
hatályos: 2025.03.01.-2025.06.30.
24. §
(3) A kérelemben megjelölt célt nem kell igazolni, ha az
c) a jármű gyártmányára, típusára, színére vonatkozó tájékoztató adatok közlésére, illetve a járműnyilvántartásban szereplő egyéb adatok egyezőségének ellenőrzésére irányul, ez utóbbi nem terjedhet ki azonban a jármű alvázszámára, motorszámára, a motor kódjára és a 9. § (1) bekezdésében meghatározott adatokra;
(3a) Az adatszolgáltatás céljának és jogalapjának igazolása nélkül nyilvánosan, közvetlenül, díjmentesen az informatikai platformon keresztül elektronikus úton is lekérdezhető
c) a járműnyilvántartás előzetes eredetiségvizsgálatra vonatkozó adatai közül
cc) az előzetes eredetiségvizsgáló által a jármű alvázszámára, motorszámára, motorkódjára, rendszámára és regisztrációs matricájára tett megállapítások,
2025.04.23-ával kijött az új KTI Auditálási Szabályzat , mely 2025.05.20-tól pl. új auditálási díjként 156.000 Ft+ÁFA-t állapított meg a régi 95.000 Ft+ÁFA helyett.
A Magyar Közlöny hétfői számában megjelent a kormány rendelete az ukrajnai háború miatt kihirdetett veszélyhelyzet fenntartásáról. A különleges jogrendet újabb 180 nappal hosszabbították meg, így november 14-ig marad a rendeleti kormányzás.
A Kormány 97/2025. (V. 12.) Korm. rendelete az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet módosításáról
[1] A jogszabály célja a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény módosításáról szóló 2025. évi XXVI. törvényben meghozott döntésre tekintettel a különleges jogrend fenntartása.
[2] A Kormány az Alaptörvény 51. cikk (3) bekezdésében meghatározott hatáskörében, a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény 2. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1.§. Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „5. § Ez a rendelet 2025. november 15-én hatályát veszti.”
2.§. Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba
Orbán Viktor s. k., miniszterelnök
Ennek egyik sarokpontja, hogy a várható honosítással kapcsolatba a vármegyékből engedély módosítást kell kérni:
A jármű-honosítási eljárás a közlekedési hatóság által üzemeltetett vizsgálóállomáson, valamint a vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló kormányrendelet alapján engedélyezett vizsgálóállomáson is elvégezhető.
Viszont, hogy mi lesz ennek a feltételrendszere, az még kérdéses.
(5a) A közlekedési hatóság által engedélyezett vizsgálóállomás nem jogosult a honosítási eljárás lefolytatására, ha megállapításra kerül, hogy
a) a járművet a gyári kivitelhez képest a 2. § (3) bekezdésében felsoroltakon kívül átalakították,
b) a műszaki vizsgálati bizonyítvány vagy a vizsgálatot végző tagállam publikusan elérhető informatikai rendszerében a vizsgálatra vonatkozó adatok nem állnak rendelkezésre,
c) a honosítási eljárás során végzett szemle keretében alapos gyanú merül fel arra vonatkozóan, hogy a jármű műszaki szempontból komoly vagy veszélyes hiányossággal rendelkezik.”
Na ez egy felelősségteljes kör lesz!!!
„12/A. § (1) A járművek honosítását, egyedi forgalomba helyezésének engedélyezését, forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálatát, valamint azok minősítő vizsgálatát csak olyan műszaki vizsgabiztos végezheti, aki alapszintű műszaki vizsgabiztosi képesítéssel rendelkezik.
(2) A 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek honosítását, egyedi forgalomba helyezésének engedélyezését, forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálatát, valamint azok minősítő vizsgálatát csak az a vizsgabiztos végezheti, aki kiegészítő szintű műszaki vizsgabiztosi képesítéssel rendelkezik.
(3) Ha a vizsgált jármű vizsgálóállomáson történő mozgatása nem biztosított a vizsgált jármű vezetésére jogosító vezetői engedéllyel rendelkező vizsgabiztos által, akkor azt a jármű vezetésére jogosító vezetői engedéllyel rendelkező segítő személyzet útján kell biztosítani.
(4) A műszaki vizsgálatok során a vizsgabiztos
a) nem vehet részt olyan jármű vizsgálatában, amely saját vagy hozzátartozója tulajdonában vagy üzemeltetésében van, vagy amely jármű javításában közreműködött,
b) díjazása nem kapcsolódhat az adott műszaki vizsgálat eredményéhez és a vizsgált járművek darabszámához.
(5) A vizsgabiztos részére biztosítani kell a tevékenységéhez kapcsolódó valamennyi adathoz történő folyamatos elektronikus hozzáférést.
(6) A vizsgabiztosok szakmai képzésének szabályait a 12. számú melléklet tartalmazza.”
AZ ÜGYREND TERVEZETET JAVASOLT TÉTELESEN ÁTNÉZNI ÉS VÉGIGGONDOLNI!!!
1. melléklet a ………/………(…)ÉKM rendelethez
Az ER. 5. számú melléklete a következő 6. ponttal egészül ki:
„6. Honosítási eljáráshoz kapcsolódó technológiai eljárásrend, ügyrend
6.1.1. A jármű rendelkezik-e származási ország hatósága által kiadott eredeti forgalmi engedéllyel (engedélyekkel), figyelembe véve a közúti közlekedésre vonatkozó közigazgatási hatósági ügyekben alkalmazandó kiegészítő eljárási szabályokról szóló kormányrendelet szerinti, a forgalmi engedélyre vonatkozó feltételeket is.
6.1.2. Első Európai Unión belüli forgalomba helyezés megállapítása.
6.1.3. A jármű forgalomba helyezés időpontjában hatályos konstrukciós jellemzőinek ellenőrzése.
6.1.4.A jármű és okmányai megfelelnek-e a közúti közlekedésre vonatkozó közigazgatási hatósági ügyekben alkalmazandó kiegészítő eljárási szabályokról szóló kormányrendelet feltételeinek.
6.1.5.A jármű kivitele megegyezik-e a COC okmányban, vagy a gyári adattábla szerinti európai típusjóváhagyásban és az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban, továbbá Svájcban kiállított forgalmi engedélyben foglalt adattartalommal.
6.1.6. Fennállnak-e az eljárás megindításának feltételei.
6.2.3.1. minden egyes gumiabroncs mintázatát, rugózását, azok méretét,
6.2.3.2. a kipufogórendszert, oly módon, hogy a képfelvételen látszódjon a kipufogódob is,
6.2.3.3. a katalizátor-lamba szondát vagy egyéb, emisszió releváns alkatrészt,
6.2.3.4. a küszöböt, hossztartót, oly módon, hogy arról azok állapota megállapítható legyen,
6.2.3.5. a járművet a bal első, jobb első, bal hátsó és jobb hátsó átlós irányú külső fényképfelvétellel,
6.2.3.6. az első és a hátsó ablakot úgy, hogy 1 db képfelvétel készüljön az első ablakról, félig leeresztett állapotban közelről, ahol egyszerre látszik az ablakon keresztül és felette is a fényáteresztés mértéke, továbbá 1 db képfelvétel készüljön a hátsó üvegek „V” vagy fólia jelzéséről, ha nincs fólia, akkor az első ablakkal egyezően szükséges fénykép készítése,
6.2.3.7. az összes világító visszajelző lámpát – amely magába foglalja a km óra állás rögzítését is – működés közben, valamint járó motornál kialudt változatban is,
6.2.3.8. az alvázszámot,
6.2.3.9. a másodlagos alvázszámot,
6.2.3.10. a típustáblát,
6.2.3.11. a motorteret,
6.2.3.12. a füstölési értéket,
6.2.3.13. a sebességváltó fokozat kapcsolóját,
6.2.3.14. a vonóhorgot,
6.2.3.15. a vonóhorog adattáblát,
6.2.3.16. a vonóhorog tartókonzolt.
6.2.4. Tehergépjárművek esetén a 6.2.3. pontban hivatkozott fényképfelvételeken túl fényképfelvételt kell készíteni:
6.2.4.1. vámtarifaszám meghatározásához a válaszfal beépítésről vagy, ha nyitott jellegű, a platóról,
6.2.4.2. az alváz és a felépítmény kapcsolatáról,
6.2.4.3. a felépítményről, amely alkalmas annak beazonosítására.
6.2.5. Autóbusz esetében a 6.2.3. pontban hivatkozott fényképfelvételeken túl fényképfelvételt kell készíteni
6.2.5.1. a szállítható személyek elnevezésű tábláról,
6.2.5.2. a vészkijárat feliratokról,
6.2.5.3. az üvegtörő kalapácsokról,
6.2.5.4. az elsősegélynyújtó felszerelésről,
6.2.5.5. a tűzoltó készülékről.
6.2.6. Motorkerékpár esetén a 6.2.3. pontban hivatkozott fényképfelvételeken túl fényképfelvételt kell készíteni
6.2.6.1. a kipufogó jelöléséről,
6.2.6.2. a zajmérés eredményéről,
6.2.6.3. a féktárcsákról és azok vastagságáról a műszer által leolvasható módon
6.2.6.4. a fékkarról.”
Immár nem tervezet, nem Kabinetirodai e-mail, hanem 2025.05.18-ától jogerősen megjelent a közúti közlekedési igazgatási hatósági eljárások díjairól szóló 47/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelet módosítás.
Az építési és közlekedési miniszter 14/2025. (V. 17.) ÉKM rendelete a közúti közlekedési igazgatási hatósági eljárások díjairól szóló 47/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelet módosításáról
[1] A Kormány tagjainak feladat- és hatáskörét érintő egyes rendeletek módosításáról szóló 21/2025. (II. 24.) Korm. rendelet 2025. február 25-i hatálybalépésével bekövetkezett hatásköri változásra tekintettel vált szükségessé a tárgyi miniszteri rendelet – technikai jellegű – módosítása.
[2] A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 42. § c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 160. §
18. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró energiaügyi miniszterrel és a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 103. § (1) bekezdés 21. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. § A közúti közlekedési igazgatási hatósági eljárások díjairól szóló 47/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelet 1. § (2) bekezdés
a) pontjában a „díjakat az” szövegrész helyébe a „díjakat, az” szöveg, a „Miniszterelnöki Kabinetiroda” szövegrész helyébe az „Energiaügyi Minisztérium” szöveg, az „10032000-00335814-06020020” szövegrész helyébe az „10032000-00290713-06020037” szöveg lép.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Lázár János s. k.,
építési és közlekedési miniszter