Az EU Tanács és a Parlament megállapodott
A Tanács és az Európai Parlament tárgyalói 2024. január 18-án előzetes politikai megállapodásra jutottak a nehézteherjárművek CO2-kibocsátási szabványairól. Céljuk a közúti közlekedési szektor CO2-kibocsátásának további csökkentése, valamint új célok bevezetése 2030-ra, 2035-re és 2040-re. Az új szabályok hozzájárulnak az EU 2030-as klímacéljainak teljesítéséhez és a 2050-ig tartó klímamérleg nettó zéróra való eljutáshoz. Az előterjesztés célja az is, hogy ösztönözze a nulla kibocsátású járművek növekvő részarányát EU-szerte a nehézteherjármű-flottában, miközben biztosítja a szektor innovációjának és versenyképességének megőrzését és fokozását. A megállapodás ideiglenes, amíg mindkét intézmény hivatalosan is elfogadja azt.
A rendelet hatálya
A törvényhozók egyetértettek abban, hogy kiterjesztik a rendelet hatályát annak érdekében, hogy szinte minden új, tanúsított CO2-kibocsátású nehézteherjármű – ideértve a kisebb teherautókat, városi buszokat, autóbuszokat és pótkocsikat is – az emissziócsökkentési célok alá essen. A rendeletben meghatározott CO2-kibocsátási csökkentési céloktól mentesülnek: kis mennyiségű gyártók és az ágazatban használt járművek, például bányászati, erdészeti és mezőgazdasági járművek, katonai és tűzoltó szolgálatok által használt járművek, civil védelem, közrend és orvosi ellátás területén használt járművek. Az ideiglenes megállapodás kiterjeszti a rendelet hatályát a későbbi szakaszban (2035) kommunális járművekre, például szemétszállító teherautók, vagy építőipari gépekre, például betonkeverők területére is. Ezenkívül a Bizottságot felkérik annak megvizsgálására, hogy lehetséges-e a kisebb (5 t alatti) teherautóknak is a hatálya alá vonása.