Mit jelent a „javításhoz való jog”?

Az EU régóta foglalkozik a javításhoz való joggal, melynek lényege, hogy megteremtse a feltételeket ahhoz, hogy megalapozottan ösztönözze a fogyasztókat arra, hogy elromlott fogyasztási cikkeiket, ha azok elromlanak, inkább javíttassa meg, mint lecserélje. A képviselők olyan intézkedéseket fogadtak el, amelyek arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy újak vásárlása helyett javítsák meg a termékeket. A javaslat célja, hogy felgyorsítsa a javításokat a termék törvényes garanciális időszaka alatt és azon túl, és előmozdítsa az új javítási kultúrát. Az új uniós szabályozás végleges elfogadás előtt áll.

A Bizottság szerint az életképes fogyasztási cikkek idő előtti ártalmatlanítása 261 millió tonna CO2 ekvivalens kibocsátással jár, 30 millió tonna erőforrást használ fel, és évente 35 millió tonna hulladékot eredményez az EU-ban. Ugyanakkor a javítás helyett a cserét választó fogyasztók évente körülbelül 12 milliárd eurót veszítenek.

A dolgok alapja, hogy a gyártó termékei javíthatók legyenek, a független javítóműhelyek hozzáférjenek a gyártóktól (utángyártóktól) megfizethető pótalkatrészekhez. 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.