Tovább ballagunk meg-megállva az Euro(pai) 7-es országúton
Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése 2023. november 9-én tárgyalta és elfogadta a Bizottság által előterjesztett, a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó rendeletjavaslatot, az úgynevezett Euro 7 felülvizsgálatáról szóló új tárgyalási álláspontját.
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS RENDELETE
a gépjárművek és motorok, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek a kibocsátásuk és az akkumulátor tartóssága tekintetében történő típusjóváhagyásáról (Euro 7), továbbá a 715/2007/EK rendelet és az 595/2009/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről
A rendelettervezet felülír néhány kipufogógáz-kibocsátási, a korábbi javaslatban szereplő határértéket, és megerősíti a gumiabroncsok és a fékek mikroműanyag- és részecskekibocsátására, valamint az akkumulátorok élettartamára vonatkozó előírás-tervezetet.
Az Európai Bizottság javaslata szerint a könnyű-haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják tömegük alapján. Szigorúbb határértékeket javasolnak az autóbuszok és a nehézgépjárművek vizsgálólaboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására.
Az Európai Parlament, ez a jogalkotás menete, megkezdi a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges tartalmáról. Az Euro 7/VII rendeletet csak 2030-tól alkalmazzák, addig pedig az Euro 6-os normák maradnak hatályban.