Fókuszban a tachográf
Az EU közlekedésbiztonsági követelményeinek változásai bizony jelentős kihatással vannak a piaci – ezen belül a gépjármű-kereskedelmi – folyamatokra. Előre gondolkodva, a haszongépjárművek értékesítési tendenciáira is már most láthatóan befolyással van/lesz a tachográfelvárások szigorodása. 2019 júniusa óta minden új nehézteherautót első generációs okostachográfokkal kell felszerelni. Most az Európai Unió további szabályokat vezet be, amelyek 2023 augusztusától előírják a második generációs – GEN2 vagy TACHO_G2 – menetírók használatát. Viszont, ha ránézünk a „jövő idővonalára”, akkor látható, hogy ezek csak a kezdeti lépések, így nem árt tisztában lenni az EU Mobilitási Csomagjával és annak akár az időszakos műszaki vizsga követelményekkel való harmonizációs „elvárásával”.
Az első generációs okostachográfok – GEN1 vagy TACHO_G1 – 2019. június 15. óta kötelezőek minden új 3,5 tonna össztömeg feletti teherautóban. Az EU legújabb rendelete szerint a második generációs tachográfokat minden 3,5 tonna feletti teherautóba be kell szerelni, amelyet 2023. augusztus 21-től állítanak forgalomba.
[AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2020/1054 RENDELETE (2020. július 15.) az 561/2006/EK rendeletnek a maximális napi és heti vezetési időre, a minimum szünetekre, valamint a napi és heti pihenőidőre vonatkozó minimumkövetelmények tekintetében és a 165/2014/EU rendeletnek a menetíró készülékkel történő helymeghatározás tekintetében történő módosításáról A BIZOTTSÁG (EU) 2021/1228 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE (2021. július 16.) az (EU) 2016/799 végrehajtási rendeletnek az intelligens menetíró készülékek és alkatrészeik kialakítására, tesztelésére, beépítésére, működtetésére és javítására vonatkozó követelmények tekintetében történő módosításáról]