A gépjárművek euro 7/VII károsanyag-kibocsátási előírása

A közúti közlekedés jelentős mértékben hozzájárul a légszennyezéshez, különösen a városokban. Becslések szerint a közúti forgalomból származó részecskékből és a nitrogénoxidokból származó légszennyezésnek való krónikus kitettség 2018-ban több mint 70 000 korai halálesetért felelős az EU–27-ben, a légszennyezésből adódó 300 000 ilyen halálozásból. Különösen érintettek a sűrűn lakott területeken élők. A meglévő emissziótechnológiák továbbfejlesztve segíthetnek a légszennyezés csökkentésében. Az új Euro 7/VII rendelettervezet előírásaival azt is biztosítja, hogy a járművek tiszták maradjanak életük sokkal hosszabb részében. A kibocsátásokat fedélzeti érzékelők fogják nyomon követni, megkönnyítve az időszakos műszaki ellenőrzéseket.

Az EU-ban a társjogalkotók nemrégiben politikai megállapodásra jutottak, miszerint 2035 után az európai piacon minden új személygépkocsinak és kisteherautónak nulla kipufogógáz-kibocsátással kell rendelkeznie. Az ezen időpont előtt forgalomba hozott, belső égésű motorral felszerelt személygépkocsik és kisteherautók azonban még legalább egy évtizedig vagy még tovább az európai utakon maradnak. Az utcáinkon közlekedő személygépkocsik és kisteherautók több mint 20%-a, valamint a nehéz-tehergépjárművek több mint 50%-a várhatóan 2050-ig üzemel. A belső égésű motorral hajtott teherautók és autóbuszok esetében a CO2-kibocsátás csökkentését célzó további jogszabályjavaslat még előkészítés alatt áll. Hasonlóképpen, ami az autókat és a kisteherautókat illeti, biztosítanunk kell, hogy a teherautók és a buszok a lehető legtisztábbak legyenek, függetlenül attól, hogy a CO2-kibocsátást követően különösen új elektromos járművekre váltanak át.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.