Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

Érintésvédelmi felülvizsgálat

Mind hibrid, mind tisztán elektromos járműveknél továbbra is élő kérdés, hogy érintésvédelmi felülvizsgálatra kötelezettek-e? Bár még van olyan elektromos járműmárkát képviselő szerviz is, aki azt mondja, hogy konnektoros, azaz plug-in hibridnél nincs külső töltésforrás, így azoknál kérdéses e témakör, addig a jelenlegi jogszabályi környezetben az alábbi szerepel:
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
(6) A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi.
(7) A rendelet alkalmazásában elektromos gépkocsi:

  • a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);
  • b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);
  • c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).

(8) A rendelet alkalmazásában nulla emissziós gépkocsi: az a gépkocsi, amely rendeltetésszerű használata során nem bocsát ki az e rendeletben szabályozott légszennyező anyagot (5Z környezetvédelmi osztály). Általános biztonságra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek § (3) A villamos meghajtású, valamint villamos berendezéssel felszerelt járműnek meg kell felelnie a vonatkozó érintésvédelmi előírásoknak.

hirdetés

Ez alapján tehát, mivel a jogszabály nem részletez, nem utal vissza, ezért általánosságban mind a hibrid, mind a tisztán elektromos járművekre kell érintésvédelmi jegyzőkönyv.

Sajnos továbbra sem tisztázott, hogy egyértelműen ki végezheti az érintésvédelmi felülvizsgálatot, ezért akár egy erre feljogosított villanyszerelő, akár pedig egy márkaképviseletnél elektromos járművek javítására kiképzett szerelő elkészítheti a jelenlegi gyakorlat szerint.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés