Hamisított műszereket és alkatrészeket semmisítettek meg
Hamisított diagnosztikai eszközöket, illegális járműipari szoftvereket és hamisított autóalkatrészeket semmisítettek meg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdonvédelmi Szakmai Egyesülete (JAF) közös sajtótájékoztatóján, a hamisítás elleni világnap (június 24.) alkalmából Budapesten, 2015. június 25-én.
A hamisítás elérte az autóipart is, tavaly 16, az idén eddig egy autódiagnosztikai eszközt foglalt le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) – mondta Szabó Károly, a NAV vám- és pénzügyi szakfőigazgatója. A hamisított áruk többsége továbbra is ruhanemű, de jelen vannak a gyógyszerek és az autóalkatrészek is ezen az illegális piacon. Tavaly az okozott kár 5 milliárd forint volt, a lefoglalt hamis áruk értéke pedig meghaladta a 700 millió forintot – tette hozzá a szakfőigazgató.
Elmondta, hogy a NAV a lefoglalt ruhákat és cipőket megfosztja a hamis márkajelzéstől, majd az árukat – amennyiben a márkatulajdonos ehhez hozzájárul – felajánlja a Karitatív Tanácsnak, amely az Emberi Erőforrások Minisztériuma mellett működik. Tavaly 9 millió forint értékű áru került így a rászorultakhoz, viszont 120 tonna árut meg kellett semmisíteni, mivel arról nem lehetett sérülés nélkül eltávolítani a márkajelzést.
Szabó Károly felhívta a figyelmet arra, hogy a hamis autódiagnosztikai eszközök, illetve alkatrészek akár életveszélyesek is lehetnek. Megjegyezte, hogy Európában sem jobb a helyzet mint Magyarországon, az autóalkatrész-gyártók évi 5–10 milliárd euróra becsülik a hamis alkatrészek forgalmát. Figyelmeztetett arra is, hogy az interneten nem lehet elbújni. Léteznek már olyan szoftverek, melyekkel a hamisítványok kiszűrhetők, és a NAV egyre több kapacitást áldoz az ilyen termékeket forgalmazók felkutatására.
A NAV együttműködik a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdonvédelmi Szakmai Egyesületével (JAF) az autóipari hamisítások visszaszorításában. Marótiné Koczur Györgyi, a JAF elnöke elmondta, hogy a hamis diagnosztikai eszközök, programok és az alkatrészek – amelyek a szűrőktől a kuplung- és féktárcsákon keresztül a fényszórókig terjednek – csökkentik a közlekedés biztonságát. „Ma Magyarországon senki nem vizsgálja, hogy egy baleset bekövetkeztekor ki, milyen műhelyben szerelte az autót utoljára, az adott műhely megfelelt-e a járműfenntartó tevékenységet végzők részére előírt személyi és tárgyi feltételeknek.
Senki nem nézi, hogy milyen alkatrészek voltak az adott gépjárműben kicserélve, és azok az alkatrészek megfeleltek-e a hatályos jogszabályok által előírt feltételeknek, és ekkor még nem beszéltünk a szerelő szakmai felkészültségéről, a szerelési technológiák, utasítások betartásáról” – tette hozzá az elnök asszony. Igyekeznek eljutni az iskolákba is, hogy a diákokat a szellemi tulajdonról tanítsák. A JAF életre hívott egy díjat, mely a „Kommunikációval a hamisítás ellen” elnevezést kapta, és idén először adták át azon médiának, amely az elmúlt évben a legtöbbet és legrészletesebben foglalkozott a hamisítás témakörével. A sajtótájékoztató végén a HIRADO.HU munkatársai vehették át a díjat.
Az esemény látványos zárásaként egy úthenger megsemmisítette a lefoglalt hamis autódiagnosztikai eszközöket, szoftvereket és a hamisított alkatrészeket