Tovább csökken a cascós megrendelések száma

A gépjárműjavítással foglalkozók számára is újabb fejfájást okozhat az első háromnegyed éves biztosítási adatok nyilvánosságra hozása. A casco díjbevétel drasztikus csökkenése milliárdos bevételkiesést hozhat a karosszériások zsebéből is.

 

Az adatok az utolsó „békeév”-hez, 2008-hoz viszonyítva oly mértékű csökkenést mutatnak, melyek a piacon tapasztalható autószalonok és javítóműhelyek kiüresedéséhez vezettek. Meddig tarthat ez még? – kérdezi márkakereskedő és független javító egyaránt. De nézzük a szomorú tényeket. A díjbevételek alakulását I–III. negyedéves vonatkozásban az első táblázat mutatja. Eszerint ez évben 6 milliárd forinttal csökkent a casco díjbevétel a biztosítóknál. Ez azt jelenti, hogy 36%-kal kevesebb a biztosítók bevétele és ezzel arányosan a javítóké is.

 


➊ táblázat: casco és kgfb-díjbevétel alakulása Magyarországon I–III. negyedéves adatok alapján, milliárd forintban. (Forrás: MABISZ)
 

 


➊ az I–III. negyedéves biztosítási díjbevételek alakulása módozatonként milliárd forintban

 

A casco díjbevétel-csökkenése együtt jár a casco biztosítással rendelkező gépjármű-tulajdonosok számának csökkenésével. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén a 33%-os díjbevétel-csökkenés azonban a biztosított járművek számának 187 ezer darabos emelkedése mellett következett be. A második táblázatból látható, hogy 88 285 darab szerződéssel csökkent a casco állomány, mely természetesen összefügg a csökkenő újautó-értékesítéssel. Hisz a lejáró hitelekkel, lízingekkel együtt rendszerint megszűnik a casco biztosítás is. Úgy tűnik az adatok alapján, hogy a minimál cascók ideje is lejárt.

Az átlagdíjak csökkenése mindkét módozatra jellemző. Cascót ma átlagosan 76 700 forintért tartanak nyilván, míg a kötelezős átlagdíj a tavalyi 19 796 forintos értékről 19 140 forintra esett vissza. Ebben még nincs benne a most folyó kötelezős kampány díjcsökkentő hatása. Bár ma már év közben is hirdethetnek új díjat a biztosítók, ezt ez évben folyamatosan a 15 érintett biztosító meg is tette. Azonban az év végi díjhirdetési kampány még mindig a több mint 2,5 millió személygépkocsival rendelkező magánszemély 69 százalékát, 1,78 millió autóst érinti. A rendelkezésre álló információk szerint már egyre kevesebb embernek kell foglalkoznia az újrakötés vagy a más biztosítóhoz való átkötés gondolatával, mégis a hírek szerint minden negyedik szerződő, aki ilyenre vállalkozik, mintegy 10 000 forintot tud megspórolni biztosításának díján. Ennek tudatában a gépjárműjavítóknak sem lesz könnyebb a következő év sem.


➋ Casco-szerződések darabszáma I–III. negyedévben

 


➌ kötelező gépjármű felelősségbiztosítások darabszáma I–III. negyedévben

 

 


➌. táblázat: A gépjármű-kiskereskedelem alakulása milliárd forintban (éves szinten). (Forrás: KSH/GKI)

 

Hogy mennyire összefügg és előre olvasható a javítóipari tendencia a biztosításéval, mutatja a KSH/GKI adatok alapján készített 3. táblázat és 4. diagram, mely a gépjárműves piac fő ágainak mért forgalmi adatait mutatja. Az alkatrész-kereskedelem forgalmához kb. 30% munkadíjat veszünk átlagosan, akkor a javítóipari bevételek alakulására is következtethetünk.

 

➌. A gépjármű-kiskereskedelem alakulása 2008–2012 között milliárd forintban
 

Sajnálatos tény ráadásul, hogy az Autótechnikában is havonta megjelenő adatok alapján az új autók mintegy nyolcvan százaléka ráadásul céges vásárlás. Reméljük, a lassan meginduló gazdasági fellendülés jótékonyan hat majd a független javítók piaci eredményeire is.