Tisztelt Főszerkesztő Úr!

Tisztelt Főszerkesztő Úr!

Soraim elején, a korrektség kedvéért rögtön le szeretném írni, hogy miért nem szerepel feladó és aláíró a levelünkben. Sajnos ma olyan világban élünk, hogy ha az ember nyíltan és önmagát felvállalva küzd az igazáért, akkor a legtöbb esetben jobban tette volna, ha nem szól, mert rosszabbul jár.

Független autójavítóként keresem fel Önt, illetve érdekvédelmi egyesületét a kontár, fusi „autójavítók” elleni küzdelemben. Minden elismerésünk azon szervizeknek, nevüket vállaló kollégáknak, akik nyíltan veszik fel a harcot ebben a kínkeserves küzdelemben. Tiszteljük őket és köszönjük nekik! Mi is beállunk mögéjük!

Egy vállalkozás sem makulátlan, mindenkibe bele lehet kötni, be lehet dobni a parkolóban álló, javításra váró gépjárművek szélvédőjét. Rá lehet, nyilván, anonim módon küldeni a különböző hatóságokat, és még sorolhatnám. Még egyszer írom, ezért vagyunk anonimek. Régóta forr a levegő az autószervizek életében, bennünk is, nehéz időket élünk. Gazdasági válság, devizahitelesek problémái és még sorolhatnám, hogy az elmúlt időben mennyi nehézséggel küzdenek az emberek, az autósok. Ezen tényezők nyilván nem felfelé, hanem lefelé lendítették a szervizek forgalmát. (Ezzel talán még annyira nincs baj.) Változik a világ, egyszer jobb, egyszer rosszabb. Viszont, ami a lényeg, hogy senki nem véd és képvisel minket igazán. Az igazi gondokat és problémákat besöprik a szőnyeg alá!

Tudomásunk szerint Kovács Ferenc úr az, aki felhatalmazást kapott a sufni szervizek, fusizók eltakarításához. Erre a minap mit hallani a sajtóban? Minden szervizt ellenőriz a NAV! Nyilván nem a fent említett garázsokat, sufnisokat, hanem a legális, létükért küzdő hivatalos szervizeket. Igazi magyar mentalitás! Ezzel nem is lenne semmi probléma, adóállamban élünk, vannak törvények, amiket be kell tartani.

Valaki felmérte már, hogy ebben az országban mennyi illegális „műhely” létezik? Mi tudjuk, rengeteg! Szerintünk ezeknek a felszámolásával kellene kezdeni. Ha ezek eltűntek, utána kellene fehéríteni egy kicsit a szervizek életében. Biztos vagyok benne, hogy tárt karokkal várnánk a hatóságokat és mindent tökéletesen be tudnánk tartani. Kiszámolta már valaki, hogy mennyi bevételtől esik el egy hivatalos szerviz a fent említett illegális műhelyek miatt?

El kellene kezdeni számolni! Akár egy 3–4 ezres kis településre 4–5 sufni műhely jut! A maradék egy-kettő hivatalos meg döglődik és küzd a fennmaradásért! Ráadásul kinevetnek az emberek, rosszallóan néznek ránk, mert mi vagyunk a drága szervizek. Különböző járulékok, munkavédelmi előírások, orvosi alkalmasság, emelők, egyéb szervizberendezések hitelesítése, környezetvédelmi hatóságoknak való megfelelés, legális járműadatbázis, hogy csak egy pár dolgot említsek. Ezek befizetése után mi vagyunk az illegálisak? Nálunk végeznek próbavásárlást, tisztelt kormány, tisztelt hatóságok, hogy is van ez?

Most meg lehet mutatni, ki, mit tud!

Rendezvényeket, előadásokat tartani... Gondolják, hogy az Önök rendezvényein, ahol rendre megjelenik egy olajcég, szervizberendezéseket forgalmazó cég, a „sufnisok” fogják a forgalmat csinálni? Biztosan nem! Az X-Meditor Kft. által kibocsátott kitűnő szakmai lapunkat sem hisszük, hogy ők veszik. Akkor most, hogy bajban vagyunk, védjenek meg bennünket.

Döntsék el, hogy ki, kivel van!

Gablíni és Czomba urak ténylegesen az illegális autószervizek, vagy a még legális függetlenek ellen vannak-e? Megértendő dolog az, hogy nehéz helyzetben vannak a tényleg sokat adózó, egykor az állami kasszát pozitív irányba billentő nagy autószalonok, szakszervizek. Nekik kellett volna gondolkodni, mikor azokat a hatalmas üvegpalotákat felépítették és ezrével adták el hitelre a nem túl korrekten tájékoztatott ügyfeleknek az autókat. Nyilván ők is tudták, hogy álomvilágban élnek és nem reális az, hogy háromévente a 15–20 ezer kilométert futott autókat lecserélték az emberek. Nulla forint kezdő részlettel adtak el autókat!

Egy picit elkanyarodtam, de talán ez is ide tartozott. Mi úgy gondoljuk, hogy most már „föntről” és nem csak a „sufni” műhelyekből is lecsaptak ránk, a szakmát szívből, lélekből hivatásszerűen űző műhelyekre. Nem azzal van a baj, hogy versenyzünk egymással, nyilván ez üzlet, csak ne így. Álljon ki a kezdeményező Gémosz és vállalja, hogy jelen helyzetben csak úgy tudnak fennmaradni, ha mindenkit elsöpörnek az útjukból. Még azokat is, akik egész életüket rátették erre a szakmára, akár generációkon keresztül eljutottak egy szintre. Lehet, hogy sosem volt liftes vagy plazmatévés ügyfélváró a szervizekben, de még talpon vannak. Nincs irreálisan nagy hitelük és nemcsak mondják, de értenek is az autókhoz. Ja, és nem árulnak a dolgozóik „megmaradt” új autóalkatrészeket munkaidő után otthon!

Mi, ahogyan fentebb írtam, de nyilván ez ki is derül, hogy nem szakszerviz-autószalon képviseletében írjuk ezeket a mondatokat. Ne mi harcoljunk (szakszervizek és függetlenek) egymás ellen, hanem lépjünk fel közösen azok ellen, akik ténylegesen megfosztanak minket a korrekt munkavégzéstől.

Legyenek egyenlőek a feltételek! Mi bármely sufnissal, a szabályokat be nem tartó műhellyel versenyzünk, ha ők is eleget tesznek a már említett befizetési kötelezettségüknek. Az Autótechnika lapban pár kolléga fejtegette, hogy kinek, mit kellene tenni a kontárok visszaszorítása ellen. Autóalkatrész-vásárlás megszigorítása stb.

Mi úgy gondoljuk, hogy ennyire nem kellene bonyolítani a dolgot, eddig el sem kell jutni. Sokkal egyszerűbbnek tűnő módon is meg lehetne oldani ezt a kérdést. De nyilván ehhez komoly kormányzati lépésekre is szükség lenne, egy kicsit dolgozni kellene a törvényhozó hölgyeknek és uraknak. Nem pedig a létükért küzdő még legálisakat fenyegetni, ellehetetleníteni.

A lényeg, hogy ha a gyorsan törvényeket hozó kormány azt is el tudta intézni, hogy a dohánytermékeket külön üzletben árulhassák, a négyéves kisgyermekkel a kezében besétáló apukát a biztonsági őr kidobja a boltból, akkor azt is el tudná intézni, hogy ne lehessen Magyarországon autót, gépjárművet szerelni, csak hivatalosan erre a célra feljogosított szervizekben!

Legyen az egy kicsi egyszemélyes, hálózathoz tartozó, független vagy akár a legnagyobb szakszerviz. Hiába van valakinek megfelelő végzettsége, a szakmáját csak is és csak a munkahelyén gyakorolhatja. A saját gépjárművét sem szerelheti. Törvénybe kell foglalni. Sok kolléga szaktekintély az alkatrészellátás meggátolásában látná a kezdeti megoldást. Igazából a közlekedésbiztonságra az otthon éjszaka sufni műhelyben végzett munka sokkal veszélyesebb, mintha egy fékcsövet megveszünk a boltban és nincs róla számlája a kontárnak. De nagyon ezt nem is kellene a szakmának indokolgatni, megmagyarázni, nyilván a kontár sem hülye, és ért az autókhoz, még ha így is hívják. Hisz napközben ő dolgozik a legális munkahelyén (ha még van neki), ha ott megállja a helyét, akkor otthon is a kis garázsában, a bezárt kapujuk mögött.

Egyszerűen nem korrekt a dolog, amit csinálnak. Egyenlő feltételek mellett lehet versenyezni, tovább ezt nem is kellene indokolgatnia a hivatalos szerelői társadalomnak.

Tisztelt törvényhozó, a szakmát segíteni akaró urak és hölgyek!

Kamiont sem lehet vezetni személyautó-jogosítvánnyal, pálinkát sem főzhetünk töménytelen mennyiséggel otthon! Kenyeret, ruhát árulhatunk? Nem, mert szigorú törvények tiltják! Eszünkbe sem jut.

Ma Magyarországon négyféle fokozat létezik az autószerelő szakmában: vannak a szakszervizek, a hálózathoz tartozó szervizek, független szervizek és a sufni szervizek. Az utóbbinak is van ügyfélköre, valahol több mint nyolc órát ledolgozó szervizekben.

Ébresztő!

Ez senkinek sem tűnik fel? Ha ezek nem lennének, mindenki jóval több hivatalosan bejelentett autószerelőt tudna alkalmazni. Ha megszületne a törvény, akkor ezek a kontárok szépen eltűnnének. Nyilván nem így kellene az ellenőrzésüket végezni, mint most. Ma mi van? Menjünk be a jegyzőhöz a polgármesteri hivatalba és közöljük a tényeket, van pár sufnis a városban és a faluban. Ezután semmi sem történik, a sufnis dolgozik tovább, a zárt kapuján belül nevet ránk, hivatalosakra, még a rendőrt sem küldhetjük rá, házkutatási parancs kell, közlik. Szomorú, hogy még az alkatrészt is kiviszi ugyanaz az autó nekik, ami pár perccel korábban nálunk, hivatalos szerviznél járt. (Néha sokkal több alkatrésszel!)

Én az autószerviz oldalán állok, bár semmi bajom az autóalkatrész-nagykerekkel, ne őket bántsuk! Ők alkatrészt árulnak, nincs ebben semmi törvénysértő. Oldjuk meg mi a saját problémánkat!

Durva, de akár a gépháztető alatti „matatásért”, otthoni kerékcseréért – ami egyébként is számos veszélyt rejt magában, néha elfelejtik meghúzni a csavarokat a téli-tavaszi átállás után a tisztelt autótulajdonosok – is büntetés, szigorú bírság járna.

Vigyék a törvény által kijelölt szervizekbe az autót. A lebuktatásuk is sokkal egyszerűbb lenne. Nem lehetne azt mondani, amit most, az autó a nagymamámé, az exfeleségemé, a testvéremé, csak még nem írta át stb. Törvénybe foglalás esetén a megfelelő, erre kijelölt hatósági személyek, akár egy rendőr is bármikor ellenőrizhetné ezeket az embereket. A legális autószervizek kapjanak egy tájékoztatást, illetve akár anonim módon legyen lehetőségük ezen sufni műhelyek és személyek közzétételére, akár az Önök szervezetében való közléssel. Úgy gondoljuk, hogy a leírtak megvalósulása után bármely hivatalosan működő autószervizt lehet ellenőrizni, számon lehet kérni és büntetni, ha van miért. Ezen levél megfogalmazásához több száz hivatalos autószervizben dolgozó kolléga és a kontár munkát ellenző szakmai személy adta erejét!

A közeli és gyors sikerekben bízva, kívánunk Önöknek jó egészséget és jó munkát!