Csak kívülről tűnik hasonlónak

A motorfelfüggesztés, a motortartó bak már régóta nem csak támasztó szerepet kap, így szerkezete sem egyszerűen csak egy rugalmas elemű, tömör test.

A lengés- és rezgéscsillapítás feladata, milyensége a gerjesztéstől függ. A gerjesztést elsősorban a motor járása és terhelésváltása adja. Különösen nagy feladat hárul erre a felfüggesztésre, ha a motor kiegyensúlyozatlansága szabadnyomatékot kelt, például a háromhengerű négyütemű motorok esetében. Általában is növekedett minden motorfajta esetében a csillapítási igény a növekvő komfortigények miatt.

A felfüggesztőelemek bonyolult szerkezetű, frekvencia- és kitérésfüggő csillapításra képes egységek, hidrobakok (Hydrolager), melyek vezéreltek is lehetnek.


Az eredeti és a hamisított motortartó bak metszetei

Ezekbe belelátni, ha kézben tartjuk, akkor kipróbálni, nem lehet. Megvesszük azt, amit kínálnak. Az átlagos szakember vásárló sem tudja, hogy mely apró részletekre kell figyelnie ahhoz, hogy a hamisított terméket meg tudja különböztetni az eredetitől.

A Freudenber csoporthoz tartozó, a hazai piacon is ismert Corteco cég – mint a hamisítás egyik károsultja – mutatja be, hogy a hamisított motorfelfüggesztő elem az eredetihez képest milyen szerkezeti és csillapítási jellemzőkkel bír. A hamisított termék külső megjelenése ugyan megtévesztően hasonlít az eredetihez, de a metszetek feltárják a szélhámosságot. A képi összehasonlítás önmagáért beszél, további magyarázatot nem igényel ➊.

Az eredeti motortartó bak belső szerkezete olyan, hogy az a kívánt csillapítási karakterisztikát és a csillapítási erőt az út és a frekvencia függvényében hozza. A folyadéktöltetű csillapító membránkamrái, fojtásai, méretezett gumi/fém alkatrészeinek a segítségével állítja be a kívánt műszaki jellemzőket. A Corteco szakemberei kimérték, hogy az utángyártott, hamisított termék milyen jellemzőjű.


A csillapítási erő karakterisztika összehasonlítása

A csillapítónak az út (összenyomás) függvényében mutatott karakterisztikája parabola (➋. ábra szürke vonal), míg a megkívánt lineáris (➋. ábra piros vonal). A hamisított motortartó a motorrezgéseket, motorbillenést fokozottan átviszi a karosszériára, ezzel nagyobb zajt keltve.


Az eredeti motorfelfüggesztés fajlagos csillapítási munkája a frekvencia függvényében            ➍ A hamisított termék fajlagos csillapítási munkája a frekvencia függvényében

A fajlagos csillapítási munka (J/mm) a frekvencia függvényében még inkább mutatja a hamisított termék alkalmatlanságát. Az eredeti motortartó bak csillapítási munkája a kritikus 10–12 Hz gerjesztési tartományban (a görbék paraméter az amplitúdó). A ➌. diagram a gyári csillapító karakterisztikáit, a ➍. diagram a silány hamisítvány karakterisztikáit mutatja.

A hamisított terméket az autós észreveszi, mert akár a kormánykeréken is érzi a fokozott remegést, rázást, valamint észleli a nagyobb zajt. A példák azt is mutatják, hogy a hamisítvány gumielemei hamar leszakadnak a fémházról.

Forrás: 
www.corteco.com
www.krafthand.de