Bosch jelen és jövő

A Bosch-csoport – az éves sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint – 2013-ban mérsékelt gazdasági növekedésre számít, jobb gazdasági eredményekre, mint amit 2012-ben elért. „Megragadunk minden növekedési lehetőséget a már működő területeken, és nyitunk az új üzleti lehetőségek felé” – mondta dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke.

A vállalat továbbra is jelentős gazdasági kockázatként értékeli az Egyesült Államokra és Európára jellemző nagy államadósságot. A Bosch arra számít, hogy bár Európában véget ér a recesszió, a gazdasági növekedés mértéke az idén még nem változik. Ezzel összefüggésben 2013 első negyedévében a Bosch-csoport árbevétele mérsékelt növekedést mutatott.

2012-ben a Bosch dolgozói létszám kismértékben, 3400 fővel, 305 900 főre növekedett világszinten. A legnagyobb mértékű létszámnövekedés az ázsiai és csendes-óceáni területen volt. A munkavállalók száma Európában kismértékben visszaesett, Németországban nem változott, ahogy az amerikai kontinensen sem. A Bosch várakozásai szerint 2013-ban növekedni fog a munkaerőigény, elsősorban az ázsiai és csendes-óceáni régióban.

2012-ben a legnagyobb üzleti szektornak számító gépjárműtechnika 2,1 százalékkal 31,1 milliárd euróra növelte árbevételét, az adózás előtti árbevétel-arányos nyereség éves szinten mégis 4,5 százalékkal, 1,4 milliárd euróval csökkent. Ennek oka, hogy jelentős mértékű beruházások kezdődtek az elektromos meghajtás iparágban, a nyersanyagárak emelkedtek, a társaság pedig megvált fékgyártó üzemegységétől.

Hálózatba kapcsolt járművek az automatizálás és a hatékonyságnövelés érdekében

„Az eddigiekhez hasonlóan a fő fejlesztési célkitűzésünk a biztonságosabb és a még inkább környezetkímélő autók létrehozása” - mondta Dr. Bernd Bohr, a Bosch Automotive Group elnöke. A Bosch potenciálisan nagy piaci és értékesítési lehetőséget lát a biztonsági és vezetéstámogató rendszerekben, amelyek jelenleg az árbevételből mintegy 5 milliárd euróval részesednek, és tökéletesítésükön több mint 5000 mérnök dolgozik. A Bosch az elkövetkező években ezen a területen az árbevétel évi 10 százalékos növekedését várja. A növekedés hajtóerejét a gépjárműbiztonságra vonatkozó új osztályozási rendszer jelenti. 2014-től az új gépjárművek csak akkor sorolhatók a csúcskategóriába, ha rendelkeznek legalább egy vezetéstámogató érzékelővel. 2000 óta a Bosch egymillió radarérzékelőt gyártott, és ezt 2016-ra 10 millió darabra szeretné növelni. A vállalat az erősségének tekinti, hogy az új támogató funkciókat – a hozzájuk tartozó érzékelőkkel, vezérlőegységekkel és működtetőelemekkel együtt – egységes egészként, biztonsági megoldásként a gépjárművekbe integrálja.

Az olyan automata funkciók, mint például a vezetéstámogató rendszerek megfelelő működésének egyik fontos alapkövetelménye, hogy a járművek között biztosított legyen az adatcsere. „Az automatizált vezetés hálózatba kapcsolt vezetést jelent” – folytatta Bohr. A Bosch az automata rendszerek hálózatba kapcsolásával olyan új lehetőségek irányába nyit, amelyekkel a gépjárművek költséghatékonyabbá és környezetkímélőbbé tehetőek. A Bosch mérnökei úgy fejlesztik a nemzetközileg sikeres start-stop rendszert, hogy okos navigációs funkciók beépítésével azok költséghatékonnyá is válnak. A vezetési szokások és a hálózatba kapcsolt technológia összehangolásával akár 15 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető.

A Bosch a hajtásláncok terén is azon dolgozik, hogy mérsékelje a fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást. A benzin- és a dízelrendszerek további módosításával az üzemanyag-fogyasztás újabb 20 százalékkal csökkenthető. A Bosch 2012-ben több mint 5 millió közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszert értékesített, 50 százalékkal növelve az ebből származó árbevételt.

A Bosch felkészült a sűrített földgázzal (CNG) működő hajtásláncok iránt – elsősorban az Egyesült Államokban – növekvő piaci igény kiszolgálására. A vállalat szállítja a világ legkisebb CNG-injektorát. Továbbá a Bosch olyan vezérlőegységeket is gyárt, amelyek mind a benzin, mind a CNG-befecskendezéshez használhatók. Az elektromos meghajtásban a Bosch továbbra is meghatározó piaci szereplő: jelenleg mintegy 1000 mérnök foglalkozik a hajtáslánc villamosításával, és a vállalatnak 2014 végére 30 projektje állhat készen sorozatgyártásra. A Bosch úgy látja, hogy 2020 után megnő a piaci kereslet az elektromos meghajtás iránt.

Európában a Bosch árbevétele 1,9 százalékkal, 29,8 milliárd euróra esett vissza, elsősorban a gazdasági növekedés elmaradása és egyes dél-európai országok recessziója miatt. Németországban is csekély mértékben, csupán 0,9 százalékkal nőtt az árbevétel. 2012-ben a Bosch közel 2 milliárd eurót fektetett be Európában, ebből 1,1 milliárdot Németországban. A társaság még nagyobb mértékben szeretné kiaknázni az Oroszországban rejlő növekedési lehetőségeket, ezért 2015-ig bővíti oroszországi gyártókapacitását. Samarában jelenleg folyamatban van egy második gépjárműtechnikai gyár létrehozása. A Bosch több mint 300 millió eurót invesztál a Stuttgart melletti Renningenben található új kutatási központjába, amely várhatóan 2015-re készül el.

„A Bosch meghatározó jelenléte még sohasem volt olyan értékes, mint a hálózatokban zajló élet korszakában” – mondta Denner.