Hidrogén hírek, egyelőre a nehéztechnikából

A H2 által üzemeltetett belső égésű motorok kulcsfontosságú technológiává válnak a nehéz tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának kiküszöbölésére. Az elmúlt év végén legalább négy nagy bejelentés részletezte a hidrogénüzemű belső égésű motorok (ICE) fejlesztési programjainak vagy valós demonstrációinak elindítását. Időszakos összefoglalónk következik.

“A hidrogén belső égésű motorjai kulcsfontosságú technológiává válnak a nehéz tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának kiküszöbölésére, miközben megőrzik a dízelmotorokra jellemző teljesítménysűrűséget és működési tartományt,” – fejtette ki Jim Nebergall, a Cummins felelős vezetője. A Cummins tesztje az X15H motort fogja kipróbálni építőipari alkalmazásban egy Terex betonkeverő teherautóban. A betonkeverő teherautók szén-dioxid-mentesítése nehéz lehet az energiaigény és a hosszú üzemórák miatt.

Még előző év novemberében jelentette be a Caterpillar az új Cat C13D motorplatformra épített hidrogén-hibrid hajtómű hároméves demonstrációs projektjét, amelyet a CONEXPO 2023 szakkiállításon mutatott be. A C13D jelenleg megújuló folyékony tüzelőanyagokkal, például 100% HVO, B100 desztillált biodízel és legfeljebb B100 szabványos biodízel felhasználásával képes működni kiválasztott alkalmazásokban. 2024 első negyedévétől kezdve a hidrogén-hibrid hajtómű fejlesztésére kerül sor az illinoisi Chillicothe-i Caterpillar létesítményekben és a texasi San Antonio-ban.

“Minden autópályán kívüli alkalmazásnak megvannak a saját egyedi munkaciklusai, életciklus-igényei és teljesítmény-elvárásai, és ez a bonyolultság az energiaátmenethez széles körű energiamegoldások fejlesztését ösztönzi,” mondta Steve Ferguson, a Caterpillar ipari energiarendszerekkel foglalkozó üzletágának felelős vezetője.

A JCB a CONEXPO kiállításon mutatta be tiszta hidrogén belső égésű motorját, a 448 ABH2-t. A hidrogénüzemű építőipari és mezőgazdasági gépek demonstrációi folyamatban vannak, de a vállalat a közelmúltban kibővítette az alkalmazási kört, egy Mercedes Sprinter kisteherautót szerelt hidrogénmotorral. Az átalakítás elmondásuk szerint nem tartott tovább két hétnél.

“Annak bemutatására végeztük el ezt az átalakítást, hogy prezentáljuk, milyen egyszerű lesz a meglévő kisteherautók átalakítása hidrogénüzemre, és megmutatni, hogy nem csak építőipari és mezőgazdasági gépek képesek hidrogénnel táplálni,” mondta Anthony Bamford, a JCB elnöke. A JCB idáig több mint 70 hidrogénmotort gyártott.

Az Agritechnica 2023 novemberi kiállításán a Kohler Engines mutatta be új közvetlen befecskendezésű hidrogén (KDH) motorját, amely a KDI 2504 TCR dízelmotorján alapul. A 4 hengeres motor ugyanazokat a beépítési méreteket tartja, mint a hagyományos dízel változat. Legnagyobb teljesítménye 55,4 kW (74 LE) 2600 fordulat / perc sebességgel, maximális nyomatéka pedig 315 Nm (232 lb-ft) 1500 fordulat / perc sebességgel. A hidrogén égése tisztább, mint a szokásos dízelmotoroké és utókezelő rendszerrel felszerelve a kipufogógáz-kibocsátás “ rendkívül alacsony értékre csökken, így a motort a nulla kibocsátáshoz közelítik. ”

A SAE Media Group webináriumot is tartott már a 2024-es év elején a hidrogén ígéretes szerepére összpontosítva, melyben többek között a FEV és a Nuvera technológiai innovációs megoldásait mutatták be.

Forrás: SAE