Hidrogén tüzelőanyacellás kamionok az idei ACT Expo sztárjai

Az ACT Expo (Advanced Clean Transportation Expo) egy évente megrendezett esemény az Egyesült Államokban, amely bemutatja a tiszta közlekedési technológiák legújabb fejlesztéseit és innovációit. Idén hirtelen a hidrogén tüzelőanyagcellás hajtások kerültek a figyelem előterébe a kiállításon, ahol számos iparági szereplő van jelen, beleértve az elektromos és hibrid járművek gyártóit, a tüzelőanyagcellás és hidrogéntechnológiai cégeket, az alternatív tüzelőanyag-gyártókat és a tiszta közlekedési ágazat egyéb résztvevőit.

Akárcsak nálunk itthon, az esemény ott is panelbeszélgetéseket és előadásokat is tartalmaz a fenntartható közlekedéssel kapcsolatos témákról, mint például az infrastruktúra-fejlesztés, a szakpolitika és szabályozás, valamint a piaci trendek. A kiállítás az egyik legnagyobb ilyen jellegű esemény Észak-Amerikában és az iparág minden részéről vonzza a résztvevőket, beleértve a flottaüzemeltetőket, kormányzati szerveket és technológiai szolgáltatókat.

Idén a vezető téma a hidrogén tüzelőanyagcellás hajtásláncok volt, amelyekkel kapcsolatosan a gyártók már jóval ez expó előtt sorra tették meg bejelentéseiket, kiváltva és felcsigázva ezzel a látogatóközönség kíváncsiságát.

A Toyota Motor North America (TMNA), amely nem gyárt kereskedelmi teherautókat, az év elején megerősítette, hogy nagy teherbírású tüzelőanyagcellás rendszert épít kentuckyi gyártókomplexumában. A Paccar Inc. Kenworth T680 és Peterbilt Model 579 lesznek a Toyota első vásárlói. Sean Henebry, a Kenworth szakterületi felelős vezetője elmondta, hogy a már lassan előrendelhető T680 FCEV az eddigi tesztek alapján több mint 720 kilométert képes megtenni a tankolások között. Mindez gyors tankolással párosítva kibővíti zéró emissziós regionális fuvarozás éjjel-nappali műveleteinek lehetőségét, egyben prezentálja az FCEV-k lehetőségeit a hosszú távú teherszállításban.

A jelenleg a piacon lévő tüzelőanyagcellás rendszerek a dízelmotoros kínálat felét teszik ki. A dízelmotorok tervezett 2036-os kivonása – a gyártásból és nem a forgalomból - tovább ösztönzi az alternatíva fejlesztést márpedig elég magas időpreferenciával, azaz már középtávon.

A Hyzon Motors egy 200 kWh-s tüzelőanyagcellát mutatott be a kiállításon. Míg a Daimler Truck és a Volvo az évtized végére ígértek fejlesztéseket, addig a Paccar már vezető pozícióba kerül ezen a területen. A Volkswagen AG Traton csoportja továbbra is az akkumulátoros elektromos járművek terén mozog, de van néhány saját tüzelőanyagcellás projektje is.

A Hyundai Motor Co. nemrég megerősítette, hogy a 30 darab Xcient tüzelőanyagcellás teherautó közül az első megérkezik a Kaliforniába. Az Xcient tesztje Svájcban kezdődött - mi is többször hírt adtunk róla, követjük, - azóta 6 és fél millió kilométert futott kereskedelmi forgalomban. Az USA-ban debütáló Xcient egy 6x4-es „traktor” (vontató) lesz.

A Daimler Trucks North America (DTNA) a Cumminssal együttműködéve a Freightliner Cascadia tüzelőanyagcellás változatán dolgozik, a „ki-kivel és mi-mivel” tekintetben ennek eredménye a Volvo Csoport teherautó-gyártói számára is elérhető lesz. A Daimlernek és a Volvo „Cellcentric” néven közös vegyesvállalatot is birtokol, amely az évtized közepétől kezdődően épít tüzelőanyagcellákat teherautókhoz és helyhez kötött használatra, például adatközpontokhoz, szerverfarmokhoz.

Mindenesetre a 8 ezer teherautót üzemeltető nebraskai Werner Enterprises szállítócég már rendelt is 500 darab módosított Cummins motorral felszerelt teherautót, amelyek jelentős része Freightliner lesz. Mindezek mellett a Daimler továbbra is kínálja saját Detroit dízelmotorjait, de ha a vásárlók Cummins motort szeretnék, akkor azokat is beszerelik.

A Daimler Truck North America az ACT Expón a közepes teljesítményű akkumulátoros elektromos járművekre (BEV) összpontosított. John O'Leary vezérigazgató azonban azt mondta, hogy a hidrogén napja közeledik, még akkor is, ha a BEV-k kerülnek a középpontba. A téma hirtelenségét jelzik a vezérigazgató további szavai is: Ha két évvel ezelőtt a zéró emisszióról beszéltünk az ügyfelekkel, az nagyjából az akkumulátoros elektromos járművekről szólt” – mondta O'Leary „de, 18 hónappal ezelőtt nem igazán folyt beszélgetés a hidrogén tüzelőanyagról.”

A jelenleg még fejletlen töltő infrastruktúra, valamint a hidrogén tüzelőanyag hiánya is lassítja az alkalmazást. Ebben a témában a jól finanszírozott startup, a Voltera Power jelentette be, hogy a Nikola Corp.-val együttműködve 50 hidrogén-töltőállomást épít fel az általa fejlesztett BEV töltőberendezések részeként. összesen nagyságrendileg 1 milliárd dollárt költve hidrogén töltőállomásokra.

Az ACT Exporól távirati stílusban az alábbi hírösszefoglalókat mellékeljük:

 

Forrás: freightwaves.com