A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját

A JCB a 2023 március 14 – 18. között Las Vegasban megrendezésre kerülő CONEXPO/CON-AGG (CONEXPO) 2023 kiállításon mutatja be új hidrogénégésű motorját, ami mérföldkőnek számít és lezárhatja a találgatásokat és a lamentálásokat a belső égésű motor további sorsát, leginkább kihalását illetően.

A JCB - építőipari és mezőgazdasági gépek, berendezések gyártója - és már 25 éve elkötelezett a károsanyag emisszió csökkentése, redukálása mellett. A JCB hidrogénégésű motorja nemrég egy angliai médiaeseményen mutatkozott be és a kézzel fogható valósággá vált, régen dédelgetett koncepció nagy izgalmat keltett a szakmai körökben. Mint ahogy nálunk is! (a Szerk.)

Kezdetben a JCB egy kotrógépet tervezett, amely alapvetően elektromos platformon, hidrogén tüzelőanyagcellát használt. A tesztelés során azonban a csapat úgy döntött, hogy az tüzelőanyagcellás technológia nem az optimális megoldás ügyfeleik számára, így a hidrogénégető megoldás felé mozdultak el.

A fejlesztő csapat vezetője Ryan Balard a csatolt videóban a motor megalkotása, méretezése során követett szempontok kapcsán elmondja: „Kulcsfontosságú szempont volt, hogy a motor teljesítménye, nyomatékgörbéje, fordulatszám-tartományai, befoglaló méretei, felfogatási pontjai pontosan megegyezzenek az általa helyettesített dízelmotoréval – a prototípus 55 kW teljesítményű. Részegységei nagyban megegyeznek a dízelmotoros elődjével, így önköltsége jelentősen mérsékeltebb egy teljesen újonnan fejlesztett modellhez viszonyítva. A fő változás a hengerfej kialakítása, illetve a motor szívócső befecskendezést kapott, természetesen turbófeltöltéssel, a keveréket gyújtógyertya gyújtja be. Hidrogénmotorokról írt két részes cikkünket – háttérismereteket -archívumunkban találja. (a Szerk.)

A hidrogén motor nehézgép kategóriában való megjelenése, áttörése tulajdonképpen nem is csoda. Szinte hetente írunk róla, hogy jelenleg a dízelmotor erejét és teljesítményét megközelítő megoldást csak a hidrogén tüzelőanyag alkalmazásával lehet fosszilis-mentesen létrehozni. Elméleti ismereteinkből tudjuk, hogy a hidrogén AFR (Air-Fuel Ratio – levegő- tüzelőanyag arány) értéke a hagyományos benzin (1:14,7) és gázolaj (1:14,4) arányaihoz képest 1:34, de 1:180 arányokat is felvehet – mindez azt mutatja, hogy keverékképzési és konstrukciós szempontból bőven van mozgástér a jövő motorfejlesztői előtt és az előbbiekből adódóan a hidrogénégésű motornak nem szükséges a tüzelőanyagcelláknál alapkövetelménynek számító 95% tisztaságú hidrogén tüzelőanyag sem.

A JCB elnöke, Lord Bamford elmondta: „A JCB mérnöki csapata rövid időn belül óriási lépéseket tett egy saját hidrogén tüzelőanyagú belső égésű motor kifejlesztése érdekében és megalkottak egy JCB kotró-rakodógépet, valamint egy teleszkópos rakodógépet hidrogén tüzelőanyaggal üzemelő belső égésű motorral.”

Igaz nem fő profilunk, de érdemes tudni, hogy a JCB már korábban is egy sor innovációt jegyzett:  legújabb dízelmotorjai már 1999 óta 97%-kal csökkentették az NOx-kibocsátást és 98%-kal csökkentették a részecske-kibocsátást. Ma a JCB dízelmotoros gépei 50%-kal kevesebb CO2-t bocsátanak ki a 2010-ben gyártottakhoz képest. Mindezek mellett a JCB kifejlesztette az első akkumulátoros elektromos minikotrót és e-tech termékcsaládjával további szénmentes termékeket fejlesztett ki. Mára a JCB elektromos építőipari berendezések széles választékával rendelkezik már, amelyeket a CONEXPO-n idén is megtekinthet a néző és vásárló közönség.

A hidrogénmotor fejlesztéséről a fejlesztőcsapat vezetője a következő linken beszél: