Hidrogénmotorok – 2. rész

A hidrogén felhasználása belső égésű motorok tüzelőanyagaként több mint egy évszázada kutatás témája. A korábbi erőfeszítések szórványosak voltak, és főként a laboratóriumi kísérletekig jutottak. Jelenleg megújult az érdeklődés a hidrogénüzem iránt, mivel benne rejlik a potenciál, hogy megfelelő műszaki háttérrel megtámogatva, hosszú távú megoldást tud nyújtani energia- és környezetvédelmi problémák tekintetében. Korábbi cikkekben az akkori tudásanyagnak és az azokból következő hipotéziseknek megfelelően, az Autótechnika már kimerítő részletességgel írt a hidrogén belső égésű motorokban való alkalmazásának lehetőségeiről, előnyeiről, hátrányairól. Az azóta eltelt közel egy évtizedben ez a tudásanyag is bővült, egyes hipotézisek igazolódtak, más félelmek alaptalannak minősültek, a koncepció felkapottá vált, aminek következtében világszerte folyó és dokumentált kísérletek, fejlesztések újabb termékeny rétegeket hordtak az addigiakra. Cikkünk igyekszik feltárni ezeket az új rétegeket, és reményeink szerint alapja lehet a hidrogénmotorokban alkalmazott konstrukciós megoldások tárgyalásával foglalkozó cikksorozatnak.
BEFECSKENDEZÉSI ÉS GYÚJTÁSI MEGOLDÁSOK
A benzin- és dízelrendszerekhez hasonlóan irányítható, kézben tartható égésfolyamathoz kifinomult keverékarány szükséges, mely alapvetően a befecskendezésen áll, vagy bukik. A hidrogénmotorokhoz használt befecskendezési megoldások rendszerezése egyfelől egyszerű, másfelől bonyolult, tekintve, a már tárgyalt extrém égési hajlam csak szűk keresztmetszetet hagy a bevált megoldásoknak, és többször új és új, eddigi „fosszilis életünkben” egymással sosem párosított változatokat is láthatunk.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője