Renault Trucks – Teherautó- asszisztensek
Mivel a vezetés közben fellépő ismeretlen helyzetek, valamint az emberi gyengeségek (figyelmetlenség, döntési késedelem, helytelen döntés) biztonsági problémákat okozhatnak, az EU fedélzeti biztonságfokozó funkciókat és rendszereik telepítését írja elő. A Renault teherautókon alkalmazott, 2024-ben bevezetett főbb biztonságtechnikai újdonságokról adunk összegzést és az új teherautóműszerfalat mutatjuk be.
Asszisztensek serege a fedélzeten
Az EU-ban értékesített összes új teherautónak 2024 júliusától meg kell felelnie a frissített „Általános biztonsági előírásoknak” (General Safety Regulations – GSR), tehát a vezetőket támogató aktív biztonsági rendszerek, közismerten az asszisztensek sorozata kötelezővé válik az új teherautókban. Az új teherautótípusokhoz már 2022 júliusától vált kötelezővé.
A cél az, hogy az asszisztensek segítsék az EU-t elérni a nulladik jövőképet – hosszú távú célja, hogy 2050-re nulla haláleset és súlyos sérült legyen az európai utakon. Életeket fognak menteni. Az EU becslése szerint az új szabályozás 2038-ig legalább 25 000 közúti halálos áldozatot előz meg.
Az aktív biztonsági funkciók nagyrészt arra összpontosítanak, hogy a vezetők figyelmesek és éberek legyenek. Ezen funkciók, rendszerek egy részét valamilyen formában már ma is sok teherautóban alkalmazzák.
Az egyik legfontosabb cél a teherautók és a veszélyeztetett úthasználók közötti balesetek számának csökkentése. A teherautók számára javasolt jellemzők közül három (az elmozdulás- és a holttér-információs rendszerek – és az új közvetlen látási szabvány) ezek védelmét célozza.