Kitekintő: Mack innovációk 2.: Mack MP motorok
Mack innovációkat felvonultató cikksorozatunk második része – ahogy korábban ígértük – a Mack MP motorja(i). A Mack MP motorok az erő, hatékonyság és megbízhatóság terén egyedülálló tulajdonságokkal rendelkeznek és számos módon különböznek a konkurens gyártók motorjaitól.
A MP motorok célja az, hogy a teherautók tisztábban járjanak és teljesítményük a lehető legmagasabb szinten legyen. Beleugorva az egyes alrendszerekbe és azok komponenseibe: a hullámdugattyús kialakítás 2%-kal javítja az tüzelőanyag-fogyasztást és 90%-kal csökkenti a korom mennyiségét. A hullámtető a lángokat az égéstérbe irányítja, így az égés során az összes rendelkezésre álló oxigént felhasználásra kerül, mely az eddig alkalmazott megoldásoknál tisztább és teljesebb égést biztosít. Common Rail közvetlen befecskendező rendszere rendkívül pontos szabályozást biztosít az tüzelőanyag-befecskendezés nyomása, időzítése és mennyisége felett. Az eredmény nagyobb teljesítmény és hatékonyság, kevesebb motorzaj mellett.
Az MP motorokban kétfokozatú hűtőfolyadék-szivattyú található, amely csökkenti a hűtőteljesítmény parazita veszteségét, a megfelelő hűtőteljesítmény biztosítása során. Ez akár 0,5-0,6 százalékos tüzelőanyag-megtakarítást eredményezhet.
Az MP8 Turbo Compound (TC) motorokban a kipufogórendszerben energiahasznosító egység található – melyről már mi is írtunk itt az Autótechnikában. A turbina található, amely energiát von ki a kipufogógázokból, ez az energia további nyomatékká alakul, javítva a motor hatásfokát és teljesítményét.
Szívásvezérlés tekintetében sajátosság, hogy azokban az időszakokban, amikor a motor alacsony terhelésen vagy alapjáraton működik, a szívócső fojtószelepei zárva maradnak, ami növeli a hőtartást az égéstérben. Ennek eredményeként a kipufogógázok hőmérséklete emelkedik, a magasabb kipufogógáz-hőmérséklet előnyös hatással van a kipufogógáz utókezelésének, az emissziócsökkentés hatékonyságára. A Mack MP motorokhoz kifejlesztett Cleartech™ ONE kipufogógáz-utókezelő rendszer közel nulla károsanyag-kibocsátást biztosít.
Az mDRIVE prediktív hajtáslánc – melyről itt írtunk – további képességeket ad a Mack hajtásláncának. Az mDRIVE™ sebességváltóval és GPS intelligens tempomattal kombinálva az út domborzatát tanulja és tárolja. Ez lehetővé teszi a sebesség automatikus vagy finom beállítását és akár 1 százalék tüzelőanyag-megtakarítást is eredményezhet az üzem során.
Az MP7, MP8 és MP8 TC motorok javított tüzelőanyag-gazdaságosságot nyújtanak. A legújabb motorok akár 2-9 százalékos tüzelőanyag-hatékonyság-növekedést eredményezhetnek. Az MP motorok három modellben/megnevezés alatt érhetőek el a majdani felhasználó egyéni igényeinek megfelelően.
A Maxidyne motorok nagy teljesítményt nyújtanak alacsony sebességnél, magas terhelésnél és nehéz körülmények között, különösen terepen, a MaxiCruise motorok kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak autópályai és váltakozó terepen végzett munkához, az Econodyne motorok pedig autópályai alkalmazásokat szolgálnak, ahol tüzelőanyag-takarékosság a prioritás.
A motorok további három-három teljesítményszint szerint vannak felosztva, melyekről itt a Mack weboldalán található anyagban tájékozódhat a kedves érdeklődő.
A motorok súlycsökkentése elősegíti a nagyobb terhelést. Az MP8 motor például több, mint 20 kilogrammal könnyebb az előző verzióhoz képest, ami több hasznos teher elvitelét és jobb üzemidőt jelent.
Az MP motorok részegységei tekintetében természetesen nem mehetünk el a szabályzás, a motorvezérlés, valamint hajtáslánc vezérlése mellett. A Mack MP Even Distribution Power (EDP) elektronikus szabályzórendszer, amelyet a Mack MP motorokban alkalmaznak. Az EDP technológiája a motor teljesítményének egyenletes elosztására és optimalizálására összpontosít. A rendszer magában foglalja a teljesítményérzékelést, az adatfeldolgozást, majd döntéshozatalt, valamint a teljesítményelosztást.
A teljesítményérzékelés során a rendszer érzékeli a motor terhelését és a vezető igényeit. A szenzorok jelei alapján információi vannak a tüzelőanyag-fogyasztásról, a fordulatszámról, a sebességről és más releváns paraméterekről. A pillanatnyi információkból az EDP rendszer elemzést végez, majd döntéseket hoz a teljesítmény egyenletes elosztására. Ez pl. magában foglalhatja a motor fordulatszámának vagy más paramétereknek a módosítását. A szabályzási kör a teljesítményelosztással zárul, melynek vége az optimális nyomaték és teljesítmény leadása.
A Mack MP Even Distribution Power (EDP) technológia célja, hogy maximalizálja a motor hatékonyságát és teljesítményét a vezető igényeihez igazodva. Az EDP rendszer egyenletesen osztja el a teljesítményt a hengerek között, így növelve a motor hatékonyságát és megbízhatóságát.
Az EDP technológia előnyei közé tartozik a jobb tüzelőanyag-hatékonyság, a simább és kiegyensúlyozottabb motor működés, valamint a magasabb teljesítmény és nyomaték elérhetősége a különböző vezetési körülmények között.
A Mack MP motorokról és az azokban található (Volvo) hullámdugattyúkról az alábbi videók tekinthetőek meg:
Forrás: macktrucks.com