3,5 tonna össztömeg feletti gépjárművek - 2. rész
Jelen cikksorozatunk előző havi számban megjelent részében már érzékelhető volt, hogy a „nagy kategóriák” esetében is sokszor olyan, mintha egyes esetekben a vizsgabiztosok „puskaporos hordón ülnének”, és kiszámíthatatlan, hogy „mikor gyújtják meg a gyújtózsinórt” alattuk! Továbbra is megerősíthető, hogy apróságnak – ezáltal elhanyagolhatónak vélik (?) – tűnő problémák is a közúton életveszélyessé válhatnak, illetve a kivizsgálási szakaszokban nyer megfogalmazást, hogy tényleg jobb lett volna azt a pár percet még rászánni a vizsgálatokra, és előre gondolkodva kielemezni az ok-okozati összefüggéseket.
Mivel egy kerék „lelazulása” közlekedés közben a vezetőfülkéből nagyon nehezen érzékelhető, így akár kiemelt jelentősége lehet annak, ha tényleg minden tengely nemcsak futóműmozgatóval van vizsgálva, hanem meg is van emelve, és bizony maga a vizsgabiztos a kerekek kézzel való megforgatása, a szerelővassal való „feszítő vizsgálata” során a kerékanyáknak is figyelmet szentel!
Ismerve a problémát, ennek kimenetkísérleteit a haszonjárműgyártók végzik folyamatosan. Ilyen, mikor az ikerkerék csavarjait nagyon meglazítják, és a haszonjármű különböző manővereket végez egy próbapályán, és figyelik, hogy a kerék lazaságából mit érzékel a vezető. A konklúzió: gyakorlatilag semmit!