3,5 tonna össztömeg feletti gépjárművek
Eddig talán méltatlanul háttérbe szorultak a „nagyvasak”, de bemutatjuk, hogy az ide tartozó járműkategóriák is feladják a leckét a vizsgabiztosoknak. Vannak területek, melyek részleges technológiai szabályozottsága bizony egyéni döntéshelyzetet generál. Nem eredményez országosan vizsgaegységességet, eltérések mutatkoznak megyénként, vagy akár vizsgálóállomásonként is. Ez azonban a közúton, akár 40 tonnával közlekedve, vagy 40-50 főt szállítva fokozott közlekedésbiztonsági kockázatot is jelent. Próbáljuk meg a szóban forgó „aknákat” hatástalanítani, nehogy felrobbanjanak. Pont ezért javasolt a „Tűzszerész tízparancsolat” 2. pontjának komolyan vétele: „Ne tartsd magadat mindentudónak és a legjobb szakembernek. A jó pap is holtig tanul – így szól a mondás –, a tűzszerész (aknakutató) sem tudhat mindent. Ha valamit nem tudsz, vagy nem vagy biztos benne, ne kísérletezz, hanem kérdezd meg a parancsnokodat vagy más társadat. Oktatásukért légy hálás, és ne vedd megszégyenítésnek.”
A motorkerékpároknál már utaltunk rá, hogy a tüzelőanyag-tartályok belseje is rejthet olyan hiányosságokat – például szűrők hiányoznak, eltömődtek –, melyek az üzemanyagrendszerek számára veszélyeket rejthetnek. Azzal, ha egy tanksapkát letekerünk, és pár pillantást vetünk a „rejtett területre”, attól még nem vétünk azon szabályozás ellen, hogy a műszaki vizsgáztatás nem megbontásos vizsgálat. Ne felejtsük el, hogy a többször módosított 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet e területre vonatkozóan is tartalmaz követelményeket: „A belső égésű motorral ellátott járművön a tüzelőanyag-tartályt és a tüzelőanyag-vezetéket olyan állapotban kell tartani, hogy a tüzelőanyag azokból ki ne ömöljön, ki ne csepegjen, és ne szivárogjon. A tüzelőanyag-tartályt zárófedéllel kell ellátni.”