Daimler Truck: új L4 platform
A Daimler L4-es teherautó-platformját – amely a Freightliner Cascadiáján alapul – a Waymo Via számára fejlesztik, melynek első verziója már elkészült. Az új platform kapcsán meghatározott célkitűzés a SAE 4. szintű autonóm vezetéshez való alkalmasság, beleértve a biztonságos és megbízható működéshez szükséges redundanciarendszereket is.
A redundáns architektúra részeit négy kulcsterület képezi: a fékrendszer, a kormányrendszer, a kisfeszültségű hálózat és a hálózati kommunikáció; abban az esetben, ha valamelyik elsődleges rendszer meghibásodik, a rendszer képes azt észlelni, és működtetni az alternatív/tartalék megoldást a teherautó forgalombiztonsági követelményeinek történő megfelelése érdekében. Ha egy hibát a felügyeleti rendszer kritikusnak ítél meg a jármű működése szempontjából, az autonóm vezetési rendszer lehetővé teszi a teherautó számára - követve a biztonsági protokollt – hogy „minimális kockázatú manővert” hajtson végre a biztonságos megállás érdekében.
Pár példa a szerteágazó képességekből:
- érzékelőcsomag: integrált kamerákat, nagy és rövid hatótávolságú Lidart, valamint nagy és rövid hatótávolságú radart használ a környezet érzékelésére. Ez a szenzorcsomag az egyes összetevők erősségeit felhasználva 3D-s képet nyújt a környezetről, észleli a tárgyakat és kiszámítja a járművek mozgását a teherautó körül a jobb előrejelzés és döntéshozatal érdekében. Az út környezete és a forgalmi viszonyok egy szempillantás alatt megváltozhatnak. A Torc Robotics által fejlesztett rendszer részletes HD-térképeket használ az utazási útvonalak megtervezéséhez, és a lehető legbiztonságosabb és leggyorsabb menet biztosításához. Fejlett lokalizációs és előrejelző algoritmusok lehetővé teszik a jármű számára, hogy azonnal meghatározza a következő biztonságos lépést a forgalmas és kiszámíthatatlan utakon az útvonal valós idejű tervezésével és frissítésével.
- két szervomotorral szerelt kormányrendszer: elektronikai vagy hidraulikus meghibásodás esetén a tartalék szervomotor is megkapja a kért kormányzási szöget az autonóm vezetési rendszertől, és a jármű ennek megfelelően tud reagálni, és végezni a manővert.
- másodlagos kommunikációs hálózat: a kulcsfontosságú rendszerelemek üzembiztos működése érdekében, melyeket már kiberbiztonsági szempontok alapján is védetté tesznek.
A megrendelő Waymo Via több mint 1500 új és egyedi követelményt azonosított az új platformmal kapcsolatosan, melyek alapján a Daimler Trucks North America LLC (DTNA) csapata a fejlesztéseket végzi, és lassan eléri a sorozatgyártáshoz szükséges mérföldkövet.
Hol van az autonóm vezetési rendszerek fejlesztésének a haszna?
Az Egyesült Államok Közlekedési Statisztikai Hivatala szerint az Egyesült Államokban a teherautók által szállított áruk tonnatartalma 56%-kal nőtt az elmúlt évtizedben. Ez a szám a következő két és fél évtizedben várhatóan csaknem megduplázódik! A teherfuvarozási ágazat ugyanakkor sofőrhiánnyal néz majd szembe. Az autonóm vezetési rendszerek fejlesztése hozzájárul a biztonságos, megbízható, költséghatékony szállítmányozási megoldásokkal kapcsolatosan növekvő igényhez.
A Daimler autonóm rendszereinek fejlesztéséről készült (promo) videóját az alábbi linken tekinthetjük meg: