Akkumulátortöltés – Renault Trucks D-ZE Electric – 3. rész
A gépkocsivezetők, akik villany teherautóval járnak, az újdonság egyik nagy előnyének azt tartják, hogy nincs tankolás. Nem kell a telephelyen sorban állni a kútnál, majd átállni az AdBlue tankoláshoz. Tisztán, „úri módon” elintézhető az energiavételezés.
KÜLSŐ ÉS BELSŐ TÖLTÉS…
Rekuperációs (belső) töltés, személyautóknál öntöltősnek is mondják, nagyszerű dolog, mert a menetveszteségek, a mozgási energia egy része visszanyerhető. Amikor a villanymotor fékezőnyomatékot fejt ki, generátorként működik, váltakozó áramot állít elő. A regenerált váltakozó áramot az EMD egyenárammá alakítja és az ESS, a trakciós akkumulátorok töltésére használja.
Az energia java részét akkumulátorban tároljuk, azt külső forrásból – „áramkútból” – vételezzük. BEV járműveknél, amelyek a hajtási energiát csak akkumulátorban tárolják, a töltés központi kérdés. Honnan, mikor, mennyit és milyen gyorsan. Haszonjárművek használatában a futásteljesítmény, benne például az emelőhátfal használata betervezhető, így a töltés ütemezhető. Azt, hogy a töltés mikor AC és mikor DC legyen, adottságoktól, rendelkezésre álló időtől (is) függ. Nézzük – ismét csak az áttekintés szintjén – a technikai részleteket!