Új Scania motor és hajtáslánc
A Scania bemutatta új hajtásláncát; az újratervezett belső égésű dízelmotorral, sebességváltóval, károsanyag-kibocsátás-utókezelő rendszerrel és a hátsó tengelyekkel együtt érkező új modellje összességében 8% tüzelőanyagmegtakarítást ígér.
Manapság annyi szó esik az emissziós kibocsátásokat mérő VECTO-pontszámokról és az alternatív üzemanyagokról, hogy a Scania legújabb fejlesztése első pillantásra kissé összeegyeztethetetlennek tűnik a trenddel. A Scania vadonatúj 13 literes hajtáslánca elsőre talán nem tűnik különösebben zöldnek, de akár tetszik, akár nem, a belső égésű motor továbbra is a nehézgépjárművek meghajtásának legelterjedtebb eszköze lesz még sok éven át, így ennek tisztább, hatékonyabb változatának fejlesztése a legjobb módja a károsanyag-kibocsátás csökkentésének.
Maga az új DW6-os motor az említett a 8% csökkentésnek az 5,7% részéért felelős, szemben a jelenlegi 13 literes motor 7% részéért a 2016-os verzióban. A hathengeres egység 414, 454, 493 és 552 LE teljesítménnyel kapható, a legnagyobb teljesítményű változat 2800 Nm nyomatékot ad 900-1400 fordulaton. A célkitűzés 30%-kal hosszabb üzemidő.
A motor továbbfejlesztett nagynyomású szivattyúval és üzemanyag-befecskendező rendszerrel, valamint új hengerfej kialakítással rendelkezik, amely 250 bar égési csúcsnyomást tesz lehetővé. Ez a nyomás tovább közelíti az égést az optimálishoz, ugyanakkor magas NOx-szintet is termel, amit nem a motorban fognak meg, hanem a Scania kettős adagolású iker-SCR katalizátora kezeli, amely az AdBlue folyadékot két helyen fecskendezi be - közvetlenül a turbó után, illetve a kipufogódobnál. Ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy az iker SCR rendszer körülbelül 5%-kal több AdBlue-t használ, mint a normál egyszeri adagolású rendszer, nagyobb – 123 és 150 literes - AdBlue tartályokkal is rendelkezik. Ez a stratégia együtt lehetővé teszi a DW6 számára, hogy megfeleljen a jelenlegi károsanyag-kibocsátási előírásoknak, valamint „ütésállóvá” tegye az egységet a jövőbeni emissziós előírásokkal szemben is. Emellett a Dual Fuel képesség is meg van, mert HVO (hidrogénezett növényi olaj) üzemanyaggal is képes működni. Van benne nem hűtött EGR szelep is, de csak egyes részüzemtartományokon kapcsolódik be alapvetően a kipufogórendszer hőn tartásába, ezáltal javítva a katalizátor élettartamát.
Az új motor DOHC vezérléssel és fix geometriájú turbófeltöltővel rendelkezik, amely lehetővé teszi a jobb gázcserét és a kompressziós kioldó fék (CRB) optimalizált működését minden teljesítményszinten, részüzemtartományon. „Retarder képességek” tekintetében 350 kW plusz teljesítményt eredményez. A CRB és a Scania retarder kombinációja összességében 600 kW-os együttes fékerőt biztosít a jármű számára.
Továbblépve a hajtásláncra, az új Opticruise sebességváltó programban fejlesztett nyomatékváltó két teljesítményfokozattal rendelkezik. Az első, a G33CM 2020-ban jelent meg, és 500 LE feletti motorokhoz készült, és akár 3300 Nm nyomatékot produkál. A G25CM most csatlakozik, és a 220-460 lóerős és 2500 Nm-es motorokhoz építik. Mindkettő nyomatékváltó önmagában 1%-os üzemanyag-megtakarítást, és akár 1 000 000 km-es olajcsere intervallumot is ígér. Mindkét opció 14 előremeneti fokozatot kínál, köztük egy overdrive fokozatot, valamint négy hátramenetet alapfelszereltségként. A hátramenetben már bolygókerekes fokozatokat használnak, immár nyolc hátrameneti fokozatra is van lehetőség!
Az R756 egyszeres redukciós hátsó tengely már kilenc áttételt kínál, 1,95 és 4,11 között. Az új házaknak és a csökkentett olajmennyiségnek köszönhetően tömege 27 kg-mal kevesebb, mint elődje - R780 - a szervizintervallumok pedig akár 750 000 km is lehet, tervezett élettartama pedig 2 000 000 km. A műszaki fejlesztések közé tartozik a jobb kenés és az optimalizált csapágyaknak köszönhetően csökkentett súrlódás.
További plusz az üzemanyag-optimalizáló egység, vagy FOU, ami az elsődleges üzemanyagtartály végéhez kapcsolódik, és lehetővé teszi a tartályban lévő üzemanyag szinte teljes mennyiségének tényleges felhasználását. Ez azt jelenti, hogy többé nem kell tartalékot szállítani a tartály lebegtetéséhez, ami csökkenti a súlyt és növeli a hasznos terhelést, miközben továbbra is ugyanazt a hatótávolságot kínálja, mint korábban. A FOU belsejében alacsony nyomású üzemanyag-szivattyú, szűrő és gyűjtőtartály található – lényegében a kisnyomású ágat az elsődleges tartályba helyezték át. A FOU biztosítja, hogy ne kerüljön levegő a rendszerbe, amikor a jármű irány változtat vagy emelkedőn halad, ami a tartály tartalmának dőlését okozza. Az új tartály D-alakú, ami optimálisan egyesíti egy henger alakú tartály szilárdságát és a téglatest alakú tartály űrtartalmával.
a Scania új hajtáslánca egy kamionszerelési folyamatban az alábbi videóban tekinthető meg: