Turbókompaund újratöltve
Már biztosan tudjuk, hogy mostanában a dízelmotor-technika fejlesztőinek fékpadjai sem fognak berozsdásodni, bármennyire is jogos, hogy a mérnökök elégedetten hátradőljenek megpihenni a kamion-vezetőfülkék karosszékeiben, mert eddigi eredményeik erre feljogosítják őket. A rendeletekbe foglalt követelményű további fogyasztás-, illetve a CO2 -kibocsátás-csökkentés „réme” tartják őket, minden bizonnyal, izgalomban. A megoldáskeresés természetesen nem egyik napról a másikra történik; évtizedet, sőt többet is igényel. Elektromos hajtás akkumulátoros energiatárolással, tüzelőanyag-cella, hidrogénelégetés? Egyszerre több vasat is a fejlesztés tüzében kell tartani, és a hagyományos dízelmotoron is lehet még javítani.
A turbókompaund témával először nyolc évvel ezelőtt foglalkoztunk. „Dolgozzon kétszer a kipufogógáz” címmel megjelent írásunk bevezetőjét átvettem, mert ennek akkori mondanivalója vezet el a mába.
„A nagyvasakra, a haszongépjárművekre ma még nincs kötelező CO2 -flottakibocsátás-előírás. A gyártók és konstruktőreik azonban, ha még nem is tudják, de sejtik: ami késik, az nem múlik. Készülniük kell a tüzelőanyag-fogyasztás további csökkentésére. Náluk ez eddig is törekvés volt, mert a pénzszerző haszongépjárműveknél a vevőigények között nagyon is számít a fogyasztás. Ha a szén-dioxid-csökkentési előírás életbe lép, ez újabb, komoly kényszert jelent. Egy fuvarfeladat teljesítése alatti fogyasztás csökkentésének számos módja van, ennek csak az egyik, nem elhanyagolható eleme a motor hatásfokának a növelése.”