Lehetne okosan kevesebb? Lehet!
A belső égésű motorral hajtott gépjárművek tüzelőanyagfogyasztása, az üzemeltetés gazdaságossága miatt valószínű, hogy minden járműhasználónál kiemelt fontosságú, a haszongépjárművek üzemeltetőinél pedig elsőrendű szempont. A motorhajtó anyagok ára kissé ingadozhat, de növekedése visszafordíthatatlan tendencia. A fogyasztáscsökkentés gyártókra, haszongépjárművekre is kiterjedő rendeleti kötelezettsége napjainkban pedig már tényként kezelendő.
Kezdjünk alapozással, tekintsük át röviden, az ismeretfrissítési céllal azt, hogy milyen tényezők határozzák meg a közúti járművek tüzelőanyag-fogyasztását. A „miért van úgy?” kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
A MENETELLENÁLLÁSOK
A járműnek haladásakor menetellenállásokat kell legyőznie, így
• a légellenállást,
• a gördülési ellenállást,
• gyorsításnál a tehetetlenségi ellenállást,
• ha emelkedőre megy, az emelkedési ellenállást.
Ezek közül több is csökkenthető, a munka a konstruktőrökre, gyártókra hárul. A sebességfüggő légellenállás minden gépjárműnél, különösen a haszongépjárműveknél, ahol nagy a homlokfelület, tagolt a felépítmény, ad munkát a légellenállást csökkentő konstruktőröknek, az aerodinamikával foglalkozóknak. A kérdést nem részletezve, említsük meg a spoilerek jelentőségét, az áramlásoptimalizáló terelőlemezeket, és például a tükrök okozta ellenállás kiváltását kamerákkal. A Renault többek között javította a fülke aerodinamikáját a hűtőrács körül, míg a kerékjárati íveket toldatokkal látták el a légáramlás javításához.