Nagyító alatt a nehézgépjárművek energiafogyasztás-csökkentése
Nagyon nehéz úgy a jövőbe tekinteni, ha nem vagyunk tisztában a jelen aktuális technikai, technológiai szintjével, az abban rejlő lehetőségekkel, tartalékokkal a nehézgépjármű-motorkonstrukciók területén. Csak tények és érvek segítségével lehetséges reális optimizmussal a folyamatosan emlegetett Euro VII követelményrendszerét felállítani úgy, hogy az ne az elvben könnyebbik utat – bár ez relatív –, azaz a hagyományos hajtású motorok fejlesztésének a „halálát” jelentse. Az biztos, hogy az EU részéről a megfogalmazott cél a nehézgépjárművek (HDV – heavy-duty vehicles) CO2 -kibocsátásának csökkentése.
Tehergépjárművek, autóbuszok felelősek az EU-ban a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül negyedéért és az EU teljes kibocsátásának mintegy 6%-áért. Az elmúlt években a tüzelőanyag-fogyasztás csökkenésének némi javulása ellenére ezek a kibocsátások abszolút értékben továbbra is növekednek, főként a növekvő közúti teherforgalom miatt – rögzíti az ec.europa.eu weblap. A nehéz-tehergépjárművekre vonatkozó, 2019-ben elfogadott első EU-szintű CO2 -kibocsátási normák célokat tűznek ki az új tehergépjárművek átlagos kibocsátásának csökkentésére 2025- re és 2030-ra. A nehézgépjárművek CO2 -kibocsátási normáinak meghatározásáról szóló (EU) 2019/1242 rendelet 2019. augusztus 14-én lépett hatályba. E követelmény tartalmaz egy olyan mechanizmust is, amely ösztönzi a nulla és alacsony kibocsátású járművek elterjedését, technológiasemleges (lehet alternatív, lehet belső égésű) módon. Az Európai Tanács 2014. október 23–24-i következtetéseiben megerősítette az üvegházhatású gáz kibocsátásnak 2030- ra a 2005-ös szinthez képest 30%-kal való csökkentésére irányuló szándékot azokban az ágazatokban, amelyek nem képezik az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer részét