Nehéz- és hosszú járművek láthatóvá tétele
Vannak időszakok és évszakok, amikor fokozottan fókuszba kerülnek olyan láthatósági elvárások, melyek a mindennapokban, egyébként érdemtelenül, másod- vagy harmadrendű követelményként kezeltek. Ide tartoznak a meg sem lévő, a lekopott, sérült kontúrcsíkok és a nehéz- és hosszú járművek hátsó megjelölő táblái. Amikor a rendőrök, közúti ellenőrök, vagy a vizsgabiztosok joggal hiányolják, ebből gyakran konfliktus lehet.
Ez történt egy időszakos műszaki vizsga során is, amikor a vizsgabiztos egy O4 kategóriájú pótkocsin kifogásolta, hogy a „nehéz- és hosszú járművek hátsó megjelölő tábla” közül 1 db hiányzott, 1 db pedig a fényképen látható kivitelű volt. Ezért a járműnek nem tudott érvényességet adni, sőt már az előzetes diagnosztika során felhívta erre a hiányosságra a járművet bemutató figyelmét. A tulajdonos vállalkozás ügyvezetője kételkedve fogadta ennek szükségességét, jogalapját. Bürokráciának, „kekeckedésnek” vette és szakértői megerősítést kért.
Mielőtt a minőségi szakmai paraméterekre rátérünk, az elején rögzítendő, hogy a többször módosított 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben található járművizsgálati technológia 4.8. pontja a „Fényvisszaverő prizmák, láthatósági (fényvisszaverő) jelzések és hátsó fényvisszaverő jelzőtáblák”-kal kapcsolatban úgy rendelkezik, hogy „Nem jóváhagyott / Darabszám nem megfelelő / Nem megfelelő kivitel”, akkor az „veszélyes hiányosságnak” minősül.