Káosz a ráfutófékes O2-es pótkocsik fékvizsgálatánál
Vannak megyéink, ahol a vizsgálóállomások hatósági auditálása során felvetődött, hogy az O2 ráfutófékes pótkocsiknál a technológia miért nem tartalmaz fékpadi fékmérést. Mivel erre a válasz alapvetően a jelenleg is hatályban lévő hazai jogszabályokban keresendő, ezért közelítsük meg az alábbiak szerinti kibontásban a problémát.
AZ IDŐSZAKOS VIZSGÁLAT TÁRGYI FELTÉTELEI, TECHNOLÓGIÁJA
Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú mellékletében találjuk a forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat tárgyi feltételeit, technológiáját és ügyrendjét. Az 1. táblázata tartalmazza a műszaki vizsgálat elvégzése céljából minimálisan előírt berendezéseket járműkategóriánként. Az O2 kategóriához is elvárás a vizsgálólétesítmény, ahol az 1.1.6. pont kimondja: „A dokumentálási, illetve értékelési funkcióval rendelkező mérőeszköz abban az esetben alkalmazható, ha annak e funkciói működőképesek”. Szintén lényegi elem a táblázatban is meghivatkozott 1.4. pont, amely a 3,5 tonnát meg nem haladó össztömegű járművek esetében a fékerő és a pedálerő ellenőrző mérésére és tárolására szolgáló funkciókkal rendelkező görgős fékerőmérő próbapadot előírta.